I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kattungar + ögoninflammation?

Övrigt - Blandat

2008-05-07 16:05

Kattungar + ögoninflammation?

Våran katt fick kattungar för ca 2 veckor sedan. Nu när dom har börjat öppna ögonen så märkte vi på 2st av dem att ena ögat inte öppnade sig och att det var nån form av ögonbajs där! Vi har baddat bort det försiktigt med en liten "trasa" så nu kan båda öppna ögonen helt.. Min fråga är nu om det kan vara ögoninflammation och om det är vanligt att det sker?

Självklart kommer vi ringa till vetrinären om det inte försvinner inom ett par dagar, men ville först fråga er här om någon vart med om samma sak och på såvis spara några kronor på mobilen! ;)

Svar som "Ring vetrinären.. blabla" undanbedes, läs ovan!

Tack på förhand!

If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2008-05-07 16:18
We call them winerbrods.

2008-05-07 16:52
nä vadå de öppnar ju sig gradvis. det är nog ingen fara!
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2008-05-07 16:57
hm...var de de här som var inavlade? syskonparningen? eller är de flera me kattkullar på whoa. de är ju vår.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-07 17:04
Om ni ska göra rent deras ögon ska ni ta lite hett vatten och blanda in pytte pytte lite salt och vänta tills det har svalnat lite och sedan försiktigt badda på det med lite bomull elr nåt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-07 20:53
Hade en katt en sommar (nej ingen sommarkatt, han bodde på en bondgård där jag spenderade sommrarna) som jag var tvungen att tvätta ögonen på varje morgon för att dom var igenkleggade. vet inte var det var men det satt iaf i, i  en två veckor, vad som hände sen vet jag inte för sommaren var slut :(  
8 månader, psst...jag hade ju lätt suttit 8 till

2008-05-07 23:01
Min katt hade ögoninflammation när jag fick honom (han var 11-12 veckor då), det låter ungefär så som du beskriver. Ögonen liksom "klistras" eller klibbar igen p.g.a sörjan som är där. Vi åkte till vetrinären som konstaterade det och fick sen köpa någon sorts saltlösning att ha i ögat. Det var paaaain att försöka få in det i ögat ordentligt men efter ngn vecka försvann det

Toastare

2008-05-07 23:15
köp koksaltlösning på apoteket och badda.. går det inte över sen så får ni gå till vetten.
Jag skyller allt på Emma!

2008-05-08 00:19
Peppis
Yes, du har rätt! Det är inavelskatterna!
Det är 2 av 5st som fått ögongegg! : (

Är det ett måste att köpa saltlösning eller kan man köra på koksalt?

Tack för alla svaren!
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2008-05-08 00:25
skulle du inte ha ihjäl inavelskatterna?

verkar de vara någorlunda friska från genetiska defekter eller?
Toastare

2008-05-08 00:30
katter brukar klara det där ganska bra.. på alla bondgårdar är katterna ju inavldade till max och i flera led tillbaka. Brukar yttra sig med någon missbildning ibland, och då dör katterna rätt snabbt. För övrigt brukar de vara friska, bara lite mindre till växten...

köp koksaltlösning på apoteket.. måste ha sterilt vatten för att koka ihop det. 
Jag skyller allt på Emma!

2008-05-08 11:26
Fiyah
Vi hade tänkt att vi skulle gå till vetrinären och ge flickan en abortspruta, men vi hade ju ingen aning om hur långt hon hade gått... En dag när vi kom hem så var hon mycket mindre och 5 kattungar rikare, aldrig att jag avlivar dom nu!!
Har hittat hem till 3st av dom redan och personerna vet om att det är inavel, bättre det eller hur? : )

Jag har inte märkt någonting annorlunda på dom, dom verkar friska & krya och äter som dom ska! Sen är ju detta första gången jag har såhär små kattungar hemma. Dom är ju bara drygt 2 veckor, om det är nått fel så märks det kanske senare?

2008-05-08 11:27
Och till ögonen, vi har ju bara baddat försiktigt med ett örngott & varmt vatten och nu är det bara ena katten som har gegg kvar, den andra är fri från ögonbajs!

: D

2008-05-08 13:03
Jag tror du kan chilla, men äru osäker --> Vetrinären.

2008-05-08 16:48
ok, bra att katterna blev "ok" iaf.
hopas de lever lyckliga för alltid

2008-05-08 21:49
Fiyah
Vad menar du med "ok"?
Dom kommer leva lyckliga i alla sina dagar, det kan jag försäkra dig om!
förutsatt att dom inte får nån hemsk sjukdom, men då hoppas jag ägaren har sunt förnuft!

2008-05-08 21:54
med "ok" menade jag utan genetiska sjukdomar och sådant (var kanske dumt att sätta ok inom "-tecken)

hoppas de är söta med.

2008-05-08 22:19
Fiyah
I see! : )

åååh, dom är mer än söta!!!

2008-05-08 22:22
hade jag haft möjlighet så hade jag gjärna tagit hand om en av dem, men har tyvärr inte det.
får se om du har nya inavelskatter när jag kan skaffa en ;)

visa bild :)

hur går det med ögonen på dem föresten (om vi nu skall hålla oss on topic)

2008-05-08 22:31
jag är en sucker för katter.. visa bilder på dom små liven :)
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2008-05-08 22:34
hahah, förhoppningsvis blir det inga mer inavelskatter, men blir det så då hojtar jag! ; )

jag har ingen riktigt bra bild, men här är en av dom som ny..

Ögonen mår bra nu, vi har baddat försiktigt och ena har inget alls och den andras öga är nästan som vanligt igen! : )

2008-05-08 22:35
.. bara jag som inte ser nån bild?
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2008-05-08 22:37
erkänn nu du föder upp inavelskatter :P

ingen bild för mig heller

2008-05-08 22:44
okej, vi gör ett nytt försök! : )

Sidkatt...

Hej!

2008-05-08 22:49
vad sööööööt

2008-05-09 13:57
jaaa, jag sa ju det!
du ska få se bild på hur dom ser ut nu när dom är större, måste fixa batterier till kameran först bara! : )

Nu har ögonen kletat ihop igen! : / försvann en dag, och sen tillbaks! Är det vanligt?

2008-05-09 15:14
Den kanske har klamydia i ögat.

2008-05-10 04:03
Hur ska den kunnat få klamydia i ögat!?

2008-05-10 07:00
För att en del katter föds med det.

2008-05-10 13:58
haha. okej! hade ingen aning om det, låter lite lustigt med klamydia i ögat!
hoppas det inte är det iaf..

2008-05-10 14:31
Då är det bara att ta till antibiotika.

http://www.kattsjukdomar.se/Klamydia

2008-05-10 15:09
Du kan nog vara helt lugn. Vår katt har haft 10+ kullar och det är snarare regel än undantag att det är en del "kladd" i samband med att de öppnar ögonen. Badda bort det med varmt vatten har funkat bra för oss. Har aldrig behövt göra något och inte märkt några mer problem.

2008-05-10 22:38
prova med att tvätta ögat/runt ögat med en bomullstuss doppad i kamomillte. det har fungerat nrä min ktt haft inflamation...konstigt nog.
"it's not england you fairy fart, it's the ukay!"

http://starbuck.blogg.se