Efterrättstråd!
Hej älskling Vad gillar ni för efterrätter? Jag älskar efterrätter! Skulle inte ha något emot att hoppa över huvudrätten för 2 x efterrätt! Har ni några tips på spännande kombinationer eller goda ovanliga grejer?Och vad ska man hålla sig ifrån? Min favorit var vit chokladmousse (r.i.p.), godast av gott!Till en nyårsfest gjorde jag ”chokladmoussedroppar” som jag hittade i någon dessertbok. Man klipper remsor av overheadplast och penslar med smält mörk choklad, klämmer ihop ändarna och ställer in i frysen. När de är kalla tar man bort plasten och fyller dropparna med vit chokladmousse och ringlar över hallonmos med florsocker. Jag var omåttligt populär den kvällen! Ett annat tips är att göra knäckflarn och breda på smörkräm eller väldigt tjock vaniljkräm och valfria bär/frukt ovanpå. När ni äter jordgubbar med grädde, vispar ni grädden då? En gång, för längesen när man inte visste att efterrätt inte är viktens bästa vän, blev jag serverad en stor brownie dränkt i varm chokladsås med vispgrädde och glass till. Höll på att spy efter halva men kunde ändå inte sluta äta.
Let's hear it!
Hm...min mamma gör en smått omänsklig tiramisu jag i princip dör för. Den dagen jag lär mig hur man gör den på rätt sätt så kan jag officiellt kalla mig för "Komplett Svärmorsdröm"; SÅ jävla bra är den.
•pave paradise•
Vad heter den på bilden ?
Racken Skum sida men jag tror att de kallar den för chokladsufflé.. (?)
<br>
Racken Ser sjukt saftig ut!
<br>
Oh jäklar man får ju munorgasm av bilden längst upp!
lhabia jag älskar tiramisu!! fyfan vad gott det är, och den är verkligen godast hemmagjord.. jag ska fan lära mig och tjocka mig
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke
Om jag lyckas få ihop det nångång ska jag ta med mig till nästa års fyllefotboll, om jag bor kvar dvs.
•pave paradise•
ill be there! back-stage h a h a h a internskämt som fan
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke
tycker att pannacotta e en ganska odödlig dessert faktiskt. gör man den på blåbär blir de en riktig killer :D pairfait kan oxå va bra en varm sommardag.
/P Strom Producent och Allvetare.
ou shit, parfait är inte att leka med. så jävla gott om den är rätt gjord.
Still in the bridge
Hangaround
2008-04-30 16:45
Ananas tartatain med passionsfrukt sorbet är najs. Blåbärssufflé också..speciellt när jag gör dom=)
Moderator
2008-04-30 16:49
Calippo glass är de godaste som finns och mockarutor;)
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?
mr incognito sa det. Pannacotta for life!
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat
parfait? parfait med vad? en vanlig parfait är ju bara en gräddigare glass... smaksättningarna är ju avgörande så att säga bara parfait känns lite fel :) annars chokladpannacotta med hallonsås och kiwishot, sjukligt fint.
Kladdkaka är ju aldrig fel. Inte heller pannacotta. Däremot hatar jag banankaka, fruktkaka och citronpaj.
jag blir knäsvag av en riktigt god cheescake.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög. (itsclive.blogspot.com)
lingonparfait då? :) just chokladpannacottan känns väldigt '99-'01 tycker den är fräshare på bär
/P Strom Producent och Allvetare.
Rödvinskokta päron med hemmagjord vaniljglass och blåbärskaramell. Mumma
be the change
mr incognito: jag fick lingonparfait på min femtonårsdag och det är elva år sen, endera är min pappa före sin tid, eller så är lingonparfait väldigt 97. pannacotta är däremot väldigt sommaren 03.
Hangaround
2008-05-01 19:52
vaniljpannacotta med karameliserade bananskivor..mums.
Jag är iofs inget stort fan av desserter av någon outgrundlig anledning, men jag håller men
enola att cheesecake är top notch munknull!
Sen är en riktigt stadig milkshake fina grejer det med. Typ som den Uma Thurman
beställer in i Pulp Fiction. Jag har alltid undrat över hur den smakar.
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.
med*
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.
gud vad hungrig jag blev, om nån tjej här känner att dom vill laga lite efterrätt åt mig så är det bara höra av sig =)
Men sen vet ju alla att varmrätten är alltid HÖJDPUNKTEN. :)
be the change
Ni kalla kalla mig sockrets okrönta drottning, jag kan allt om efterrätter. Jag äter väldigt sällan vanlig mat och jag vet att jag kommer dö om kanske fem år men det var det värt. Jag kan däremot inte laga efterrätterna själv.. men min favorit just nu är chokladmoussé på tunn pajdeg med varm hallonsås och vita chokladflarn.
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se