I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur blir maskar till?

Övrigt - Blandat

   

2008-04-24 16:58

Hur blir maskar till?

Damnit. Finns här någon biolog?

Jag vill veta hur maskar blir till. Jag vet att daggmaskar och andra maskar blir till genom att dom fan gnuggar sig mot varandra och kletar sperma på varandra osv. osv. 

M e n . ..  Jag har en "köttätande" växt (dionaea muscipula) planterad i typ torv och jord (tror jag) i en liten plastkruka med hål i botten, plastkrukan i sig står i en keramikkruka. Jag vattnar växten ofta och håller den fuktig. Försöker se till så att det finns vätska ibland mellan plastkrukan (som har hål i botten) och den andra krukan.

Mellan plastkrukan och keramikkrukan så har det nu dykt upp små mask-liknande saker. Två stycken "halvstora" väldigt ljusa på ca 2-3 cm var och en massa andra riktigt små konstigheter som är vita och mindre än millimetersmå. Då dom ligger och ringlar sig i det lilla vattnet mellan krukorna så har dom antagligen tagit sig ner dit från den övre krukan med hål i. Disgusting tycker jag.


 - Varken jag eller någon annan har lagt dit dom. Därför undrar jag hur dom blir till. Kombinationen av fukt, torv, jord, vatten, bakterier, kan någon lösa ekvationen?


 - Nu i slutskedet och korrigerandet av texten så undrar jag också varför dom tagit sig ner till området mellan de två krukorna. Kan det vara för att det måhända är för varmt eller torrt i innerkrukan så de söker sig till det ännu mer fuktiga/blöta och svalare området längst ner?

Kan någon vara snäll och upplysa mig? Vill verkligen veta.

CalleBertil Knölval

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.