I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad hände med källgranskningen?

Övrigt - Blandat

2008-04-22 19:19

Vad hände med källgranskningen?

Vad är det med folk nu för tiden?

Det är ingen som kritiserar eller ifrågasätter saker dom läser eller ser på tv.
De utgår från att det är den universalla sanningen och motsätter sig alla motargument som.
"Nä det där hittar du på".

Kolla medierna, alla sväljer allt och aldrig förr har opinionen styrts så mycket av media.
Det är ju nästan en dumförklaring över hela folket.

2008-04-22 19:33
Om du räknar in internet som "medierna" så kan du nog ha rätt. Löjligt många som refererar till "jag läste det på nån sida" för att befästa  sin ståndpunkt...

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-04-22 19:36
Internet har ju på gott kommit att innebära att antalet kanaler för nyheter blivit desto fler och också inneburit att det till varje argument går att hitta någon som säger motsatsen. och lite tror jag folk ändå väger vad dom hör, men med argumentet " varför skulle dom ljuga om det för" utan att betänka att vissa för fram åsikter som faktiska sanningar......

2008-04-22 19:59
Huvudet på spiken.

Men tycker den speglar den allmänna synen på fakta och kunskaper överlag.
"Sa XX det så är det väl så" "Jag läste det där" "Jag hörde det där".

Väldigt lite egna åsikter och kunskaper som folk delar nuförtiden, mestadels att dom delar med sig av andras.

2008-04-22 20:15
Källkritik som ämne i skolan är ju ett jävla skämt...
Walking the street of dreams

2008-04-22 20:23
Naizo: beror nog mycket på läraren, min lärare var grym....

2008-04-22 20:28
Min lärare var också duktig. Men det känns som om det ägnas för lite tid åt det. Fast du har nog rätt..

2008-04-22 20:34
jag tycker också att det är helt uppåt väggarna, det borde vara vara en ständigt närvarande aspekt av all skolundervisning och inte bara något man hastar igenom. men om man jämför med många andra länder så känns det ändå som att sverige ändå kommer undan med hedern i behåll.....

2008-04-22 22:32
medoria F26

Vadå hedern i behåll?
menar du att sveriges befolkning är bättre än andra på att tänka källkritiskt?
eller menar du att vi inte ska skämmas för vi är inte sämst, eller vadå?

2008-04-22 22:37
Se ämnet i full aktion i reptilkonspirationstråden vetja!
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny

2008-04-22 22:42
svenska skolan syftade jag på.....

2008-04-22 22:43

Vadå är det inte så att om man tror på sitt argument tillräckligt mycket så blir det sant?

2008-04-22 22:44
croim P3
Jo, eller om det finns en film om det.
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny

2008-04-22 22:54
finns ju inga vedertagna sanningar, i synnerhet inte när det kommer till politik. handlar bara om hur man vinklar det....

2008-04-22 22:55
precis, även där se:reptilkonspirationstråden :P

samma gäller även om man skrivit en bok som är baserad på ingenting.

2008-04-22 23:00
Det luktar konspirationvurmeri!
 DIF!

2008-04-23 13:07
bob P19
Jo minsann, jag hade prisonplanet.com och liknande sidor som huvudsaklig nyhetskälla för några år sedan. Du förstår ju att jag kände mig jäkligt upplyst helt plötsligt.

"VA?! FN samarnetar med Illuminati och en superhemlig grupp av världens ledare som offrar barn till en djävulsgud för att implantera datachips i alla, så de kan döda alla oliktänkande när deras planer på världsdominans och 'population control', som man faktiskt redan nu kan se en massa tecken på, sätts i verket! Det måste vara så att ingen vet om det här för att all media styrs av konspiratörerna!"

Sånt är ju rätt kul, fast på ett helt annat sätt, har jag upptäckt nu på senare år...

2008-04-23 13:22
Haha precis
 DIF!

2008-04-23 14:47
:D

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-04-23 16:44
Poäng till Mic_Styles :D

2008-04-23 16:53
Haha!

2008-04-23 17:10
Naizo P19: för lite källkritik i skolan? vet inte vilket gymnasium du har gått i men jag kan ärligt säga att jag har haft brutalt mycket källkritik, först historia A, sen Historia B , sen Svenska och kortare genomgångar i andra kurser.  Har haft  flera uppgifter som enbart handlat om källkritik,  källkritik behövs  ju  till varje uppsats du skriver och  det krävs att man tar upp relativt mycket också.  Det är möjligt att det skilljer sig mellan olika skolor vad vet jag. Men enligt Läroplanen så är källkritik otroligt viktigt, då handlar det nog mer om att din skola inte har skött det hela på ett bra sätt. VIsserligen läser jag samhälle, är väll en viss skillnad om man läser natur kan jag tännka mig.
Ja, jag har dyslexi.

2008-04-23 19:06
mera källkritiskt tänkande jag syftade på. Inte hur källkritiken hanteras av skolan.

2008-04-23 20:28
ja, men med hur källkritiken hanteras i skolan spiller ju över på gemene mans källkritiska tänkande....