USA och belastningsregister. HJÄLP !
Enligt amerikanska ambassaden måste alla som "någonsin dömts" ha visum. Det menas om man har blivit tagen för fortkörning måste man inskaffa visum. Grejen är att jag hamnade i fyllebråk för 1,5 mån - 2 mån sen. Polisen sa att ja var misstänkt för misshandel. Jag har inte fått hem något brev alls ang fallet. Frågan är jag tror inte äns att det blir något av. Så min fråga lyder måste ja fixa mig visum om man är misstänkt och inte dömd för något? Kan amerikanarna se allt det ? Ni som vet hell me out...
Peace
Ville bara tillägga min polare blev misstänkt för samma grej. Sen när han skulle söka jobb och skrev ut sitt register fanns det inte med. (att han var misstänkt för misshandel) Så mitt shit borde inte synas på registret... frågan är ser dom?
Peace
Så länge du inte är dömd så kommer det inte synas
Belastningsregistret hamnar du i enbart om du blir dömd. Känns skumt det där med vad du skrev om fortkörningen... Enda hindret just nu kan vara om polisen sagt att du inte får åka utomlands pga utredningen eller om de bett dig att kontakta dem innan så att de vet var du är. Av din historia och läsa så ska du kunna dunsta iväg till USA med din svenska pass utan problem och aldrig komma tillbaka.
De amerikanska reglerna är väldigt efterblivna ibland. Vänta tills du ser pappren man måste fylla i (iallafall för 9 år sen, när jag var där); frågor som "reser du till USA med syfte att begå brott". Kan inte tänka mig att det blitt mindre korkat sen 9/11. Iallafall, det här är vad jag kommer ihåg: Om du befunnits skyldig till ett brott som kan ge fängelsestraff (det som kallas 'felony' i alla amerikanska polisserier) så behöver du visum. Om du befunnits skyldig till ett mindre brott (det som kallas 'misdemeanor'-antagligen felstavat), t.ex fortkörning så borde det vara lungt. Brott du utreds för har väldigt sällan något med saken att göra, det är bara om du fälls. Om du inte utreds för något väldigt extremt då.. typ terrorism eller fildelning.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
UncleSam Cool man, bra att veta även om jag inte behövde informationen själv.
Jo man behöver inte va dömd för att det ska synas i straffregistret. Jag åkte dit för ett år sen för olaga intrång när jag hade klättrat över ett staket till ett vattentorn. Träffade åklagaren och hon sa att det inte kommer bli någon rättegång men i fall jag åker fast igen för något annat så kan det tas upp igen. Hon sa även att det kommer finnas en liten notis i mitt straffregister om det..
Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger
tack så mycket för alla svar... det är bara och kryssa "NEJ" på allt då.. Hört också dom kör en lite intevju innan man ska ut typ, "vad ska du göra i usa?" snacka om man inte känner sig välkommen hehe.
Peace
är du inte dömd finns inget med.
cry me a river! --> thcrew
vänta vänta nu! behöver man skaffa ett visum bara för att du har blivit fälld för ett brott som KAN ge fängelse? Om jag, rent hypotetiskt skulle ha torskat för att ha ritat på saker som inte tillhörde mig och blivit dömd för detta ett flertal tillfällen, måste jag då skaffa visum?
HMOR
verkar tyvärr vara så.
om man säger som såhär, vet du att du har grejer på dig i registret som den amerikanska myndigheten oroar sig för? spränger du olovligen byggnader, har du hiv, är du en mördare eller ägnat dig åt diverse olika olagligheter som du dessutom blivit ertappad för och fått utmätt någon form av påföljd för eller erkänt utåt på ett sätt som gör att det är allmänt vetande? Om inte, så är det inget att oroa sig för. Du vet om du är dömd eller inte. Du vet om du har HIV offentligt som alcazarnissen. Du vet om du är en eftersökt terrorist. Om dom sakerna inte stämmer på dig, så är det lugt... P-böter å fortkörning räknas inte... inte heller om du åkte fast som klottrare för 17 år sen... Du får ett formulär att fylla i på planet. kryssa bara att du inte är nån fara för allmänheten och att du inte är dömd för nått, så kommer passkontrollen skicka igenom dig... Är du dömd för nått dom är intresserad av så blippar det till i deras dator å då får du inte komma in i landet varesig med eller utan visum...
Amerikanska myndigheter kan men största sannolikhet inte gå in och kolla i något svenskt register, såvida vi inte snackar om officiella utdrag som vemsomhällst får snoka i.
Dj_Josh, jag hade inte oroat mig. De har ju inte tillgång till ditt svenska brottsregister så. Eller jag hade nog oroat mig, men det hade nog varit lugnt nu. Jag är i staterna just nu och det var jävligt massa skit att gå igenom för att komma in, men jag tror knappast att de kollar brottsregistret på alla som ska komma in. Det kan de ju omöjligen ha tillgång till.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
hehe jag har bokat biljetter till N.Y för länge sedan, så då får jag se till att kryssa i att jag är en snäll gosse, helt utan intentioner att spränga byggnader eller plantera mjältbrand då.
HMOR
Hm, Nån som vet hur det är att komma in i usa med grovskadegörelse plus påföljd ala samhällstjänst i registret? Var typ tre år sen jag blev dömd.
Om man är dömd, och "ljuger" med kryssen, blir de sura och vägrar släppa in en överhuvudtaget då? För visst kan även dömda få vanliga turistvisum in i Staterna nuförtiden? Den urgamla myten att om man har man tabbat sig rejält en gång får man aldrig i livet chansen att se frihetsgudinnan såvida man inte kryper under stänglset via Mexiko.. ja.. den är dementerad vad jag förstår!
Jag har varit i usa två gånger med tre domar i bagaget. never been a problem
för sent
jeas hade du visum då? hur kryssade du i formuläret som uppenbarligen finns?
HMOR
Rattfylleri då? Även om det inte är grovt?
LEGEND (Musicproducer/Songwriter) 1999-2013
Rättegång nyss, grov skadegörelse. Dömd. Böter i påföljd. NYC i augusti... vad göra? Visum? Tar jag mig in utan?
www.myspace.com/drdrogdisko
Det är knappast nått som amerikanska myndigheten bryr sig om om du är dömd för grov skadegörelse... deras indelning på felony å missdeminor å så är lite annorlunda än vad som skrevs i början... dom är intresserade av om du är med i organiserad brottslighet, terrorist, har hiv eller om du har för avsikt att begå brott i USA, dessutom är det så att det dom frågar är om du är dömd för ngt i usa... om jag inte minns fel... klottrare kan va rätt lugna ändå, för det är inget stort internationellt skadegörelseregister som dom kollar i... mafiosos kan resa dit utan problem så då kan klottrare det med...
hot mot tjänsteman, våldsamt motstånd. kan det vara nått problem måntro?
Alltsa den dar listan ni ska kryssa i, det ar typ fragor som "Kommer du till USA for att ta del av organiserad brottslighet?" och liknande grejer. Om man inte ar Scarface sa bockar man nej pa allihopa. Alltsa, de kollar ju inte era register, sa om ni inte ligger i nagot internationellt terrorskit sa lar ju det mesta vara lugnt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Gah nasta Whoa-version borde ha editfunktion sa att man inte ser ut som en idiot nar man har skrivit snabbt och rakat inleda bada styckena med samma ord..