I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

En fråga ang. vodka[kemi]...

Övrigt - Blandat

2008-04-20 05:31

En fråga ang. vodka[kemi]...

Jag å en kompis fick tag på 10 liter boris jelzin vodka i tyskland... So far all good... Men när min kompis skulle kyla vodkan i frysen så frös den... fatta grejjen!... vodka som fryser!... nu riktar jag mig till den som kan nåt om kemi... vodkan i fråga ligger på 37,5%(om man ska lita på innehållsförteckningen, vilket man i det här fallet kanske inte borde)... Nånting säger mig dock att en vanlig vodka inte fryser i en vanlig frys... hur många minus ligger en normal frys på? 15-20?...

Om vodkan fryser i en frys som vi kan anta ligger på -20... hur många % ligger då vodkan på???...

What would macgyver do?

2008-04-20 05:34
37,5% = etanol, resten = "vatten", gissa vad som fryser

Inte etanolen
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-20 05:57
svår fråga men kvalitetsvodka skall ju inte frysa pga den höga alkoholhalten
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-20 05:59
Alkohol över en viss procenthalt fryser ICKE. Vodka fryser definitivt inte, dvs. det ni har där är sannolikt inte vodka.
Look with your own eyes - See with your own mind

2008-04-20 09:06
Pendragon.

alkohol har en fryspunk på ca – 98°c

2008-04-20 09:06
fryspunkt*

2008-04-20 09:12
Det kan vara så enkelt att procenthalten inte riktigt stämmer, eller så är vodkan blandad på något konstigt sätt. Då man själv är från norrland är sprit i dess olika former och styrkor ingenting ovanligt. Spriten hälls sedvanligt i olika flaskor av kvalité och storlek för att sedan placeras i frysen.

Ibland blir det is, ibland blir det slask, ibland fryser det inte alls. Oavsett detta är den generella uppfattningen att man blir lika full av spriten. Kanske du får dricka 6 groggar istället för 5, på sin höjd.

2008-04-20 10:35
Alkohol över en viss procenthalt fryser ICKE.

Har ingen källa och kan mycket väl ha fel, men jag har för mig att den halten är 25%. Så det ni har är troligen under 25%.

2008-04-20 12:30
öj! så vitt jag vet ska det finnas ett sätt att räkna ut när drycken fryser med hjälp av alkoholhalten.  Tror att det är %*2 = fryspunkt eller delat med.. :P  , inget exakt sätt, men ändå. nån som kan skina lite ljus på det?
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.
Poet

2008-04-20 12:35
Bästa sättet att ta reda på detta är ju att helt sonika dricka upp den. Blir ni fulla så var det bra grejer, annars var det inte det.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-04-20 12:39
Eller helt enkelt smaka på spriten. Känner man inte skillnad på 20 och 40% lär man aldrig ha smakat sprit förr.

2008-04-20 13:00
20% ju typ saft jämfört med 40%
-

2008-04-20 13:08
vid -30 grader celsius så fryser 40 procentig vodka. vissa fryser kan gå ner till -30 så kolla om du har en sån.
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!

2008-04-20 13:10
jeltzin ligger väl på 37,5% också vilket gör att fryspunkten blir en aning högre. med andra ord är det inte omöjligt att din vodka är "äkta" om du har en kraftfull frys.
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!

2008-04-20 13:12
... och om ni nu köpt vodka som ni INTE tänker dricka (varför i hela världen man skulle göra det) så får ni ta å köpa alkoholmätare

//Ydebrinkarn - fyllehickar
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2008-04-20 13:16
smaka på skiten, 37,5% är inte starkt direkt, men man känner ju skillnad på ~30% & ~40% när man börjar komma över 40% börjar det smaka bra, speciellt när det gäller wirre lr absinthe
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-04-20 13:17
Nu antog jag i ditt inlägg att hela vätskan inte frös.

Vatten har en lägre densitet än ethanol (alkohol) och flyter vid en dålig blandning, t.ex. dåligt destillerat, upp till ytan till en viss grad och speciellt då man lägger ner en vodkaflaska oftast i frysen, så sker så att ytan på vattnet längst upp är större än om flaskan står upp och då omgivningen är under noll grader, fryser vattnet.

Fin vodka är ju blandat bra, annars består det ju bara av ren alkohol, vatten och socker egentligen.