I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

AKUT HJÄLP! Utbildningar?

Övrigt - Blandat

   

2008-04-12 12:52

AKUT HJÄLP! Utbildningar?

Hej!
Det är den 12 idag och på tisdag är det sista anmälningsdag. And guess what? Jag har efter snart tre års funderande fortfarande inte den blekaste aning om vad jag borde utbilda mig till. Tvärtemot vad jag hoppades har jag för varje dag jag väntat fått fler och fler olika alternativ och nu vill mitt huvud nästan sprängas.

I dagsläget funderar jag på allt från statsvetenskap och juridik till filosofi, språk (varför inte lite japanska? Eller fördjupning i grekiska?), ekonomi, lärarutbildning och även tekniskt/naturvetenskapligt basår (för att ytterligare öka på alternativen). Det senaste alternativet är nog det jag känner lite varmare för eftersom jag hemskt gärna vill slippa något idiotiskt pappersarbete i framtiden. Hursomhelst vet jag inte riktigt om det är rätt val heller. Vad jag vet är att jag till idag har ansett allt inom ekonomi som ren idioti men min pojkväns granne föreslog det så jag var tvungen att kolla upp det också... Förstår ni hur desperat läget är?

Några spontana tankar:
(inom de ämnen jag kan läsa utan basår)

Om jag läser juridik så kommer jag ha astråkigt i resten av mitt liv. Om jag läser statsvetenskap kommer det kännas som slöseri med tid. Ekonomi är pissigt tråkigt, systemvetare med. Efter avslutad utbildning inom valfritt ämne inom humaniora/teologi slutar du som bibliotekarie. Som lärare gör du åtminstone någon nytta för dig men måste umgås med idioter under utbildningen

(om basåret och vart det leder)
För att läsa läkarutbildningen behöver man väll 20.0? Jag var inte så mycket i skolan på gymnasiet för att det bara var ett slöseri med tid så jag fick ihop 19.7 (de praktiska ämnena blev såklart lidande av att jag inte var där) så finns det någon möjlighet för mig att komma in som reserv eller nåt? Ingen aning om hur det funkar... I övrigt så om jag läser basår i Malmö så måste man lära sig MatteC och MatteD i huvet :S (Har redan läst MatteC på gymnasiet men lika bra att köra det igen om det är så de ska ha det) Och hur funkar det med basår? Kan jag söka till vilket universitet/högskola som helst i Sverige sedan? Typ Luleå om jag av någon outgrundlig anledning vill jobba med rymden :P

Ähr, ju mer jag funderar desto mer övertygad blir jag om att detta är en bluff. De har lurat mig. Det handlar inte alls om att skaffa sig bra betyg och gå på högskola, det verkar snarare som att alla som går på högskola är idioter. Jag vet inte säkert om jag vill utbilda mig till idiot.

Kollade på fyra nyanser av brunt för inte allt för länge sedan och känner en djup avsky till Sverige efter det. Jag har nämligen alternativet att jobba i New York/San Francisco om jag vill det men då slösar jag bort ett år till på nåt piss som inte leder någonstans förutom att jag slipper det här äckliga jantelags-landet och de trångsynta fika-människorna som finns här.  (Fika-människa = valfri anställd på valfritt företag. Exempel: Jag jobbar i dagsläget som annonssättare men försökte i två timmar häromdagen att sälja annonser. Jag ringde på dessa två timmar över 30 företag, skrev två brev, åt lunch och gjorde en annons. En vanlig säljare lyckas på en 8-timmars arbetsdag ringa ett tiotal

Science Genius Girl