I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sushi hemma

Övrigt - Blandat

2008-04-03 00:19

Sushi hemma

Ja ni som e torsk på sushi, äre värt besväret att bli en hemmarullar, tips osv..

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-03 03:32
Det tycker jag absolut det är, faktiskt inte så knepigt att göra duglig sushi hemma som man kan tänkas tro. Fördelen är ju att du kan göra precis hur mycket sushi du vill utan att det blir speciellt dyrt alls, samt att du kan utforma den hur du vill innehållsmässigt. Rekomenderar att du köper en bok med lite tips om hur du ska gå till väga. Fick en väldigt trevlig "guidebok" av ett ex, dessvärre har jag ingen möjlighet att kolla upp vad den heter just nu. Riskokare rekommenderas varmt f.ö. för det är ett helvete att få riset perfekt annars, sushivinäger är även det en stark rekommendation, alternativet är att blanda det själv med risvinäger, men detta är klart krångligare. En väldigt väldigt vass kniv (som du dessutom spolar av tämligen frekvent) är dessutom användbart när du sen ska dela upp din snygga maki
.
Look with your own eyes - See with your own mind

2008-04-03 05:14
Klart värt! Första inköpet svider förstås en del eftersom wasabi och sånt är dyrt, men du tjänar ju in det på ett par gånger bara. Det är som sagt var inte alls svårt att göra dugliga maki-rullar, men såna där avlånga paket är nog lite av ett hantverk.

2008-04-03 07:22
Soft, har lite funderingar om sushin, ris? vad för ris ska jag använda?
Vart får jag tag på en sushi matta, sån där du rullar sjögräs hjulen med?
vad ska man ha i själva hjulen?
-You cant smell vodka, thats the beauty of it.
-Being a rebel aint easy, theres rules to play by.

2008-04-03 07:33
Japanskt ris om du vill ha sushi som faktiskt är riktigt god. Finns (fanns?) en japansk importaffär i närheten av söderhallarna. Där kan du även få tag på bambumattan du behöver för att rulla makin (den kan du iofs få tag på på random supermarket också). Rekommenderar som sagt att du köper en bok med instruktioner och tips, i stil med den här: länk

2008-04-03 07:34
Fan, nu blev jag ju sugen på sushi :( Man kanske skulle springa bort och styra lite äkta japansk sushi ^^

2008-04-03 07:46
PenDragon: Nu?? Haha ganska tidigt
*Jag va bara inte gjord för dessa dar, dessa dar va inte gjorda för mig*

2008-04-03 07:47
PenDragon P23 har dom öppet?

2008-04-03 08:31
äkta japansk sushi? av en svenne i stockholm? :)
http://www.kommandot.se/wp/

2008-04-03 08:34
Sannish F25

15:33 nu :P

Bakelse1 P20

Kan komma på minst 7-8 ställen på rak arm på 5 minuters avstånd ^^

bperb P26

Av en japan i Tokyo ;)

2008-04-03 08:44
Aldrig vågat mig på att göra själv, har mitt favoritställe där jag är bortskämd med råvaror i högsta kvalitet.
PenDragon, var köpte du fisk? Lokal fiskbutik eller?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare

2008-04-03 08:45
jag brukar bli så mätt av allt småätande att när rullarna är klara så har jag fått nog.

det viktiga är att köpa dagsfärsk fisk från en fiskhandlare och sen skära fisken på rätt sätt (om  man inte tar med alla jobb med riset som är det viktigaste..men det har folk redan skrivit)
Jag skyller allt på Emma!

2008-04-03 08:54
daviden P26

I Sverige bodde jag ju i en gammal fiskestad, så det fanns alltid riklig tillgång av purfärsk fisk :) Här behöver jag kanske inte ens säga något? ;)

BountyBoo F28

Heh, har jobbat på ett rökeri, så jag har filéat otaliga ton fisk vid det här laget ^^

Rent generellt skulle jag säga att riset är lika viktigt som fisken hur som helst, finns ju en anledning att det tar över 10 år att bli en sushikock i Japan... och att de första åren primärt går åt till att lära dig koka riset korrekt. Är det något jag blivit varse om här är det att riskvaliteten är otroligt viktig, och att ris du får tar på på Konsum eller ICA i regel är värdelöst i förhållande. Klart värt att besöka en japansk importaffär (kan även finnas i mer generellt asiatiska importaffärer) och inhandla riktigt förstklassigt japanskt ris.
Toastare

2008-04-03 09:18
håller med det du säger om sushiriset Pen. Jag är usel på att filea fisk.. som tur är, är det superbra på det i saluhallen eller feskekörka!

2008-04-03 10:06
åh, varför plågar ni mig! :(

d får bli mamma sushi för mig :@

2008-04-03 10:17
PenDragon

Får bli en tur till Skanörs hamn :)
Det är många sushihak i Sverige som missat grejen med riset, fattar inte hur vissa finare sushi-restauranger ens kan behålla sina kunder. Cementris ÄR INTE gott.

2008-04-03 10:22
daviden P26

Tragiskt nog har majoriteten av sveriges sushi-restauranger inte riktiga sushikockar heller så... det hänger väl sannolikt ihop. Och nej, cementris är ingen hit heh

2008-04-03 10:22
Det ligger ett grymt bra sushi hak här vid brommaplan, grymma japaner med riktigt gott ris, och mad pro sushi rolls!

2008-04-03 10:40
Har ett favorithak inne i Ikebukuro, 150 yen per tallrik (dvs. strax under 9:-), som innehåller 4 maki eller 2-3 nigiri, rullande band-princip, med kockarna i mitten :) Stället fylls i regel upp 2-3 minuter efter att stället öppnat.
Toastare

2008-04-03 11:01
akki sushi i sthlm vid medis är helt klart bäst.. de vet vad de gör och gör det med kärlek!

2008-04-03 11:14
PenDragon P23 shit vad avundsjuk jag är att du bor i japan!
Jobbar du där eller?
Toastare

2008-04-03 11:43
Bakelse1, nej han blev köpt som mailorder-groom av en japansk affärskvinna.

2008-04-03 12:00
sweeeeeet...

2008-04-03 12:32
det är ju så jäääääääääävla gott.. fyfan
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2008-04-03 12:33
sushihouse är bäst.
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2008-04-03 14:54
BountyBoo F28

Akki är faktiskt mitt favorithak också :P

2008-04-03 16:32
Tack som fan för tipsen, lär nog köpa en bok... och hitta nått bra ställe för råvaror... tror nästan riset blir mer problem än fisken i skövde...

Sojan är ju rätt viktig också... Sjukt atte det är så beroende framkallande, jag hade inte ens nån positiv inställning när jag provade första gången, sen är man hooked...

PenDragon, du verkar ha koll, hare varit värt det i långa loppet att införskaffat allt nödvändigt eller sitteru ändå med take away när suget faller på?

2008-04-03 16:33
Fan såg nu attu bor i japan...
Toastare

2008-04-03 16:38
Pen, när jag och min gamla hälft var tillsammans så var vi stammisar där.. han är fortfarande. damn me som lät honom "ta" det när man delade upp saker...

sojan måste vara kikkoman och inget annat!

2008-04-03 16:40
kikkoman? Ska man köpa det på tradera elelr hehe
Toastare

2008-04-03 16:45
nej på konsum? finns i varje matbutik :)
Toastare

2008-04-03 16:46

2008-04-03 16:48
Ah smakar som på restaruang? Jag är redan medveten om att den sushin som vi har här är som kebaben, rätt "svensk" sushi, men det är ändå den enda jag käkat o blivit hooked på... Antar att det finns variationer i "sushi-soya" också
Toastare

2008-04-03 16:57
det är den vanligaste sushi-soyan i sverige och även ute i europa och jag antar att den till viss del används i japan också.. pendragon vet!

2008-04-03 16:59
Ja hittar man inte alla produkter kan man ju köra en willys basmati ris-rulle slänga på en gravlax o lite rödvinsvinäger...

2008-04-03 18:18
Ja, gör man hemmasushi kan man äta hur många bitar som helst och inte skämmas över att be om extra ingefära (jag ÄLSKAR ingefäran, får alltid be två gånger om extra).
Dock är jag fingerfascist, finner det högst motbjudande när NÅGON ANNAN pillar med MIN mat. (Ja, jag vet vad ni tänker säga men när det gäller köpesushi så slipper jag se vad som hänt, och då har det inte hänt.)
Mina rullar blir alltid vegetariska så tofu, avocado och gurka är mitt tips. Brukar köra på grötris, koka med lite risvinäger, funkar fint.
Lycka till!
<br>

2008-04-04 02:25
hare varit värt det i långa loppet att införskaffat allt nödvändigt eller sitteru ändå med take away när suget faller på?

Definitivt värt det, det är inga dyra inköp du behöver göra så :) Och ja, det blir väl inte direkt så mycket hemmafixa sushi där jag bor nu ;)

BountyBoo F28

Haha, take it back! Akki kan man inte ge bort sådär :(

Och ja, kikkoman är the way to go ^^ Finns några andra japanska märken som funkar fint också, men kikkoman är lätt att få tag på och funkar precis lika bra som vilket annat bra märke som helst så :)
Admin

2008-04-04 04:08
Köp inte wasabi på tub, köp pulver istället. Blir mycket godare, och dessutom billigare i längden. De japaner jag pratat med dissar över lag Blue Dragons grejer som du vanligtvis hittar i mataffärerna. Vad gäller soja är Kikkoman bäst. Dyrare i livsmedelsaffärer så kolla gärna efter diverse japanska affärer där du bor. I Stockholm finns det ypperliga affärer i närheten av Rådmansgatan.

Det är inte svårt att göra sushivinägern själv. Tvärtom är det jättelätt. Du ska koka upp risvinäger med socker, salt, citron och konbu (tång). Konbu kan vara svårt att hitta, men det är inte nödvändigt. Har kört utan själv, och det funkar. Du vill ha en bra balans mellan sött, salt, surt och umami. Gör en stor sats, bara ha i kylskåpet.

Riset är det viktigaste i sushi. Bra ris är ett måste. Utöver det kan du experimentera bäst du vill.

När du väl har grejerna är vare sig vidare svårt eller jobbigt. Själv gör jag inte vanlig sushi vidare ofta men däremot brukar jag koka upp ris (som blir bättre och bättre varje gång och jag är numera ganska stolt över resultaten) och blanda i lite sushivinäger. Det klibbar skönt och är perfekt att doppa i soja. Till det kan du ha vad du vill. Eller ingenting om du känner för det. Kanske är lite "latmanssushi" över det hela :) Men gott är det!

Det kommer vara frustrerande de första gångerna. Det kladdar och du svär att det är sista gången du gör nåt så här dumt. Riset är dessutom äckligt. Men håll ut, det blir bättre och lättare.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2008-04-04 10:33
Vi borde styra upp en sushikväll.

2008-04-04 10:41
Yes, my place, jag bjuder på första saken ^^

2011-08-23 00:08
Jag undrar en sak. Borttagen, har du hittat något ställe i skövde som säljer bra och någorlunda billig sushifisk? tänker i huvudsak lax?
+ det finns en sushibar i skövde nu

2011-08-23 00:22
Jag tror borttagen är den gamla räven Daviden och är som namnet antyder, borttagen från forumet.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2011-08-23 11:23
"Borttagen" är rentav några användare till, utöver ovannämnd individ ^^ Samlingsnamn för användare som ej längre finns.

2011-08-23 13:02
Färsk firre kan man väl köpa på det flesta lite mer välsorterade mataffärer?
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu