I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Grekiska språket

Övrigt - Blandat

2008-03-24 20:25

Grekiska språket

Blev rätt så sugen på att få reda på om det är ett intressant språk, tror att det skulle passa mig som gillar etymologi,mytologi,lingvistik. Kan som vilken svensk som helst engelska och någorlunda ryska till en grad att jag kan facktermer och slang.

Så frågan är ju om man redan kan mer eller mindre det jag nyligen skrev, kan man då kunna grekiskan bra?

Jag kan tänka mig att ordförrådet inte blir några svårigheter, skriften lär man sig snabbt om man redan kan ryskans. Hur är fonetiken? Finns det några typiska uttal och fonem som försvårar en svensk?

Är tacksam för alla svar!

2008-03-24 20:54
Alfa, beta gamma, omega...
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"

2008-03-24 21:00
tror detta är värre än den där tråden om italienska-spanskatråden som fanns,
((MAAD))

2008-03-24 22:38
Det grekiska alfabetet kom väl på marknaden omkring 800 f.kr om jag inte missminner mig.

Men det används ju än idag för att (i skrift förstås) hantera det.grekiska språket. Från början användes bokstäverna även för att visa på siffror och hela tal, med tidens fortgång har även andra användningsområden utnyttjat de, exempelvis astrologin och matematiken. Det grekiska alfabetet är ju urformen till de andra europeiska skriftsystem, de latinska som vi använder oss av och så de kyrilliska vilket bland annat ryssarna, serberna men även mongolerna använder.
Konstigt, alla dina flickvänner säljer sig för en mosbricka.

2008-03-24 22:48
Prova säga "Nej" (?χι) på grekiska korrekt. Kan vara klurigt. Sen kan man låta som en flykting med brytning och folk fattar vad man menar, visst.

Finns i a f tonvis av ord med det uttalet. (χ:et)
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2008-03-24 23:23
Grekiska är det vackraste språket, och det är inte alls så svårt att lära sig som man tror! Alfabetet lär man sig på nolltid och uttalet är riktigt fint..

Lite partisk kanske.. Hehe
MIXTAPES: www.djcrilloh.com
Poet

2008-03-24 23:30

Jag tycker det är rätt enkelt, men eftersom jag har växt upp med det och
gått i grekisk skola i 12 år så kanske det är därför =/

Det där med Oxi och Nai (nej och ja) är väl lite klurigt för en del, men
som sagt. Är man rätt språkkunnig är det enkelt sen. Behärskar du
ryska är det rätt bra, så svår är inte grekiskan med sitt uttal.

Jag har försökt mer eller mindre att lära min sambo som är finsksvensk
att prata grekiska och han sätter uttalet perfekt iaf 3 gånger av 5.

What I said, yo!

2008-03-25 12:53
PhilAhz0phee F22

har för mej att ja uttalas ne?

är förövrigt också väldigt intresserad av att lära mej..har grekisk släkt men är inte uppväxt med språkat. Kan man lära sig det själv hemma? Med band och sånt eller är det för svårt och man måste gå kurser?

2008-03-25 14:23
"Nai" som uttalas "Neh"/"Näh" betyder Ja. Lagom förvirrande när man är liten.
MIXTAPES: www.djcrilloh.com
Poet

2008-03-25 17:13

spolatillbaka
Bästa är att prata med en grek, det är enklare så.
Då hör du uttal osv...
What I said, yo!
Poet

2008-03-25 17:14

Nai uttalas Neh ja, hahahah.
What I said, yo!

2008-03-25 18:14
sen så är det ju ganska stor skillnad på modern grekiska och antik grekiska om man ska plugga det på högskolenivå. kan tänka mig att skillnaden är ungefär som modern svenska mot svenska som den talades för 2500 år sedan.

och som redan har påtalats i tråden är ju inte det grekiska alfabetet detsamma som det kyrilliska men dom har väl vissa likheter kanske..?
vadå? jag dyster?