I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Rättegång

Övrigt - Blandat

2008-03-14 17:10

Rättegång

Efter att man vittnat i rättegång och inte har sagt.. ja, den direkta sanningen om vi säger så, kan man efter rättegången och gärningsmännen blivit dömda, torska på mened?

"Mened, i svensk rätt brott varigenom den som avgivit vittnesed inför domstol, sedan i sitt vittnesmål ljuger på ett sådant sätt att han påverkar målets utgång. Påföljden är normalt fängelse. Man skiljer på mened och på att vägra besvara en fråga under huvudförhandling. I det sistnämnda fallet kan häktning komma i fråga.

Den som ljuger i en rättegång utan att ha avgivit ed men under sanningsförsäkran gör sig skyldig till brottet osann partsutsaga."

Dysläktikär

2008-03-14 17:12
om nån får reda på att du ljög ja
STICK YOUR DISCO UP YER ARSE!

2008-03-14 17:13
ljug..
fullfjädrad när jag kickat en gås..

2008-03-14 17:18
MickMästarn

Finns det någon tidsbegränsning eller kan dom komma om 10 år och åtala mig för mened?
Dysläktikär

2008-03-14 17:20
när målet är klart är det borta föralltid, men cia kan ju alltid hitta dig..

2008-03-14 17:22
man kan väl alltid åka fast för ett brott man begått ? oavsett hur länge sen det var?
jag menar mördade jag en jävel för 20 år sen o det uppdagades, skulle jag väl likt förbannat åka in. orkar inte söka upp nån fakta men det är så jag tror

2008-03-14 17:25
För brottmål handlar preskription om icke-utövande av statens rättighet att straffa, där straff uteblir på grund av en viss tids dröjsmål att åtala eller verkställa utdömd bestraffning. Den kallas i den svenska brottsbalken bortfallande av påföljd (35 kap.). Exempel på sådan är att brott som kan ge upp till ett års fängelse preskriberas efter två år, medan brott som kan ge livstids fängelse inte preskriberas förrän efter 25 år. Tiden räknas från dagen då brottet begicks.

-Wiki
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

Ja, det skulle du väl, men sanolikheten att den här pojken får stå sitt kast är väl lika stor som, ja, något skitlitet!

mickmästarn:
det finns nåt som heter preskribering.
vad som gäller för mened vet jag dock inte.
you know i spell girl with a B

fan va jag stavart...

2008-03-14 17:26
Pigglaen

Är det sant? Så jag man kan hamna i deep maddafakkin shit för det alltså..

Förövrigt så har jag fått svar på frågan från annat håll!

Ni får göra vad ni vill med tråden..
Dysläktikär

2008-03-14 17:29
Är du helt väck? Jag sa att din framtid ser ljus ut, njut!

2008-03-14 18:14
jo jag vet vad preskibering är men jag har nog sett för mycket cold case haha