I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Högskoletråden

Övrigt - Blandat

2008-03-12 01:21

Högskoletråden

Okej nu har det skapats en hel del trådar om olika kurser och dylikt, så vi kan ju samlas här i fortsättningen.
Själv så ska jag antingen gå Statsvetenskap III (gamla C-kursen) eller sociologi I till hösten, båda på SU.

Men hur går sökningen till C-kursen till, då jag har för mig att det inte är som att söka till b-kursen iaf.
Och om man söker en annan kurs t.ex. sociologi I tappar man då sin plats på C-kursen?

DIF!

2008-03-12 01:21
Vad ska ni själva söka?
 DIF!

2008-03-12 02:58
bob
ha! funderar också på c-kursen i statsvetenskap på su, annars blir det troligtvis nationalekonomi.
vet du, jag tror att du har en reserverad plats om du har alla poängen. eller så söker man internt på nåt sätt. kolla på institutionens sida.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2008-03-12 04:38
Jag har blivit antagen till en doktorandutbildning i nationalekonomi. Blir University of Alicante. Ska bli roligt.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-03-12 09:12
jag ska söka min inrikting. har sjukt svårt att välja. (läser ekonomprogrammet).

just nu lutar det åt redovisning&finanisering. kan bli marknadsföring också, men det låter så flummigt. men roligt. kanske management?

åååh ångest. det enda jag valt att INTE gå är finans (trots att den inriktningen på min skola är topprankad i europa) eller int.ek. jag gillar inte nationalekonomi. =/

candide, fan vad kul! trots att jag som sagt inte gillar nationalekonomi ;)
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2008-03-12 09:49
jag håller på med min c-uppsats just nu i socialantropologi, nästa stopp är Japanska I på SU
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-12 15:25
Vart finns den "bästa" marknadsförings utbildningen i sverige? inte privat det har jag inte råd med
Jag är en tviiiiivelaktig figur

2008-03-12 15:41

Eftersom jag går ut gymnasiet i vår vet jag inte riktigt om jag orkar plugga redan till hösten. Men 2009 kommer jag i varje fall plugga juridik på SU. Någon här som känner för att tipsa mig om sätt jag kan förebereda mig på? Kanske någon viss strökurs som kan vara bra att läsa innan?

2008-03-12 15:51
Pluggar kriminologi nu men funderar på att köra en KY-utbildning till hösten. Är inte så sugen på att sitta och ruttna på ett universitet och leva på csn i fem år till.

2 år KY och sen jobb låter bätte än 6 år universitet och sen kanske ändå inget jobb, eller ett jobb på universitet. Blä.
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!

2008-03-12 15:52
rajhoe
Kriminologi kan inte skada.

2008-03-12 16:25

om man "vet" vad man vill bli så tycker jag (jag ångrar att jag inte gjorde så) att man bör gå nån annan kurs först som man är lite halvt intresserad av som gör att man kommer in i hur det funkar på universitetet/högskolan så att man sedan presterar bättre från början när man läser det man ämnar att syssla med resten av sitt liv.

DIF!

2008-03-12 17:31
gahh, nu måste man ju bestämma sig!
KTH eller Chalmers?? åh herregud vad jobbigt.
är galet sugen på en ny stad, men har billigt, supercentralt och stabilt boende i gbg. fokus på billigheten då eftersom jag inte är sugen på en monsterhyra under 5 år med studiemedel. vad jag förstått är skolorna ungefär likvärdiga?

och ska man ens gå in på programvalet...
lutar åt Bioteknik, men är även öppen för Kemivetenskap med internationell inriktning, Medicinsk teknik eller Kemiteknik med fysik (samtliga civilingenjörsutbildningar à 300 hp).

synpunkter? hjälp!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-12 23:07
Ska söka för att ta en bachelor i psykologi i Australien. Tittar just nu på främst griffith samt deakin.
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered

2008-03-12 23:13
affeaffe

Går du kriminologi på SU? Är det bra? Funderar på att söka dit till hösten, måste bara läsa matte b i sommar först..

Just nu går jag Idéhistoria I på Södertörn, men tror inte jag pallar fortsätta.
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25

2008-03-13 00:05
Ja funderar på att ta kriminologi på SU som tredjeval.

1.Stats-C (är det givna förutsatt att man klarar b-kursen)
3.Sociologi
3.Kriminologi
 DIF!

2008-03-13 01:57
Mmm på SU.
Det är schysst, är väl som man kan tänka sig ungefär.

2008-03-13 04:32

Är det nån som gått Internationella Samhällstudier eller nåt likvärdigt? Vill veta om det finns en riktig chans till jobb eller om det är helt värdelöst.

Har riktig jävla ångest över att allt jag är intresserad av att läsa antingen är omöjligt att få jobb i det verkliga livet eller har för höga krav på behörighet (särskilt matematik då)

amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2008-03-13 07:31
skjuter mig själv i huvvet och kryssar för marin kemi I och II... ite för att jag vill utan för att jag borde
http://www.kommandot.se/wp/

2008-03-13 09:21
psyjunta 

samhällsvetenskaper ger iprincip inga jobb i sverige, isåfall får du komplettera med typ ekonomi eller journalistisk eller nått annat. dock ska d finnas mer jobb i europa kring eu o sånt.

2008-03-13 09:31
rajhoe läs jöken eller höken så kan du tillgodoräkna dig mkt under första terminen sen
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2008-03-13 09:31
päronpung P23

Ok. Fast journalistik verkar ju nästan ännu värre på jobbfronten :)
Aja *Sätter pistolen mot tinningen*
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2008-03-13 09:34
Lia jag skulle välja ekonomistyrning om det finns som inriktning. sjukt mkt roligare än externen. Marknadsföring tycker inte jag är så flummigt, men däremot tråkigt... organisation däremot, där har du flum. =)
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2008-03-13 10:38
psyjunta 

ja jo d klart, fast d bror ju på vilken journalistik man inriktar sig på, ska du bli aftonbladet blogg bög så är det ganska kört eftersom alla vill bli det, men om du vill skriva typ samhälls journalistisk, på tex politiska tidskrifter etc så är är det en annan grej, visst d finns konkurrans där med, men det beror i vilka forum man vill arbeta.  

sen behöver man inte plugga nånting som automatiskt kommer leda till ett arbete, det tycker jag är ännu värre, att folk lägger ner 3-4 år av sinna liv bara för att plugga nått dom inte är dirket intresserade men bara för att det leder till ett högavlönat yrke. man ska plugga för kunskapens skull.

det är snarare bättre att i början sin akademiska karriär genom att plugga nått man verkligen är intresserad av, eftersom det är jävligt jobbigt o mycket att läsa på högskolenivå så kommer du inte prestera nått bra om du ska plöjja dig igenom massa tjocka böcker av nått ämne du inte bryr dig jack om egentligen.

sen när man väll kommit in i hela plugg grejen, plus att man faktiskt skaffar sig väldigt mycket kunskap, så brukar dom ämnerna som man kanske inte tyckte vara så spännande till en början verka mera intressanta, eftersom man förstår hur alla ämnen hänger ihop med varandra och inte bara ser alla olika ämnerna som fritt stånde o avskilda från varandra.

sen kan man ju börja med att plugga nån fristående kurs o inte bara hoppa in i ett 3årigt program.

2008-03-13 11:35
päronpung P23
Antar att du även innefattar statsvetare som samhällsvetare (?) och för statsvetare så finns det hyffsat med jobb, men det kommer även att bli bättre om ca 5 år, när jag är klar :) 
 DIF!

2008-03-14 08:57
i sverige? var? och som vad? vet en del som söker

2008-03-15 16:05
alla prognoser för samhällsvetare ser väl equally depressing ut. eller har jag missat något?
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2008-03-15 22:58
Organisation är kung. Men det finns ingen Master med inriktning mot Organisation i Sverige va? Får kanske söka mig utanför Svea Rikes gränser.

2008-03-15 23:51
Jaaag ska läsa kulturgeografi B på KAU eller SU. Sen har jag min examen. Woho.

2008-03-16 02:43
Jag har sökt till Konstfack Inredningsarkitektur och Möbeldesign, halvt imuplsivt. Ska även söka Arkitektur genom arkitekturprovet samt Inredning och Möbeldesign på Taik i Helsingfors. Utöver det är jag osäker, funderar på någon form av engelska samt något inom sociologi och eventuellt kriminologi...Mitt problem är att jag inte har världens bästa betyg, så söker helst på utbildningar som tar in på prov då min behörighet kommer att vara fullkomlig (bortsett från vissa fysik och matteutbildningar då jag inte läst E-kursen)...Tur att jag är främst intresserad utav mer konstnärliga utbildningar, tror faktiskt jag kan ha en chans att komma in på arkitektur :)

Har någon gjort arkitekturprovet? Om ja, hur funkade andra provomgången? :)
Delam tange barat

2008-03-16 03:24
Päronpung: i Onsdags den 12e mars så arrangerade det statsvetenskapliga ämnesrådet på SU en arbetsmarknadsdag där man hade bjudit in företag, partier, myndigheter osv ca 20 st från dessa olika grupper kom och var intresserade av att komma i kontakt med studenter. Sen finns det ju även praktikplatser.

Och situationen beräknas ju förbättras om ca 5 år då många går i pension. 
 DIF!

2008-03-16 10:46

Nästa kurs blir Idrott II, följt av Pedagogisk Verksamhet II. Sedan ännu mer idrott i form av fördjupningskurserna Idrott III och Idrott IIII. Om något åt blir det Svenska/Samhällsvetenskap som andra ämne och på det Specialpedagogik. Fan, jag har verkligen sjukt långt kvar, på både gott och ont.

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-03-16 10:53
Harvard för närvarande.

2008-03-16 12:46
åh. jag är nästan klarmed min utbildning. jag ska verkligen inte plugga nånting mer. får en fil. kand. i bildjournalistik till sommaren.
you know i spell girl with a B

2008-03-16 15:58
Fimp, nej vi har bara fem inriktningar.. org&led (eller ja, management heter den väl nu), redovisning&finansiering, marknadsföring, finans och int.ek. Men har bestämt mig för red&fin så tar jag lite marknadsföring på mina open elective-kurser. det blir finfint =)

devv - jag tror min skola kommer ha organisation/management som master som börjar i höst. Det ska fastställas här i dagarna vilka inriktingar det blir.. (och själv sitter jag egentligen och tentapluggar inför en härlig organisationsteoritenta..)
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2008-03-16 16:06
Arabiska på GU.
www.projectedwin.blogg.se

2008-03-16 18:14
potatissuger,
förlåt, inte "IIII", "IV". :P

2008-03-16 19:40
nilsL

Haha, blackout :D
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-03-16 20:00
Atombombsprogramet på Chalmers hehe

2008-04-10 17:29
Yes då närmar sig deadlinen för ansökningar.

Jag ska om allt går som det ska läsa statsvetenskap III i höst, men jag har hitills inte tagit alla de 60 poäng som behövs för att börja "C-kursen" så försäkerhetsskull så ska jag söka sociologi I/A på Stockholms universitet och på Södertörn, skall även söka kriminologi A/I, och internationella relationer A/I.

Är det nån här som har läst sociologi/kriminologi som kan berätta lite om "hur det verkligen är" för hitills har jag bara läst om dem på institutionerna och liknande.

Och har VHS bara statistik över vilket betygsnitt som krävdes för program, för jag hittar inget med statistik över friståendekurser?
 DIF!

2008-04-10 17:43
En banal fråga men... Hur är statsvetenskap? Är det så "flummigt" och rött som jag inbillar mig? :)

Vad tar man upp på A-kursen (i stort)?
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2008-04-10 17:52
Man läser 4 st delkurser på 7.5 vardera.
Den första kursen är politisk teori där man får läsa Marx, Mill, Foucault, Nozick, Rawls osv, och det är väl den enda som kan anses som "flummig" :P

Sedan så läser man svensk politik, som tar upp en hel del om svensk politiks historia.
Sedan så läser man komparativ politik där man jämför olika länder/samhällen/modeller utifrån ett alternativt perspektiv t.ex. marxistiskt, feministiskt och ett mainstream liberalt.

Sedan så läser man Internationell politik, där man läser en del om intenationella relationer, olika teoretiska modeller osv.

Vissa liberaler påstår att det är rött, men jag själv som röd upplever inte statsvetarna som särskilt röda. Av lärarna så är det väl bara Merick som man har i komparativ politik och politisk analys som är röd.
 DIF!