I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Full vs. Nykter

Övrigt - Blandat

Rappare

2008-03-02 01:36

Full vs. Nykter

Jag har länge varit en trogen efterföljare av de alkoholnormer som gäller här i Sverige. Mer eller mindre att är det fest så ska man dricka, och dricker man inte måste man ha en bra anledning, fraser som: Jag orkar inte, jag känner inte för det, går inte hem, utan då ska det vara att alkoholism löper i släkten eller att levern gick vika, eller att man är så bakfull att man inte räknas som nykter som tillåter ett undantagade från rådande alkoholkultur.

Jag har varit ute på krogen nykter en gång under mina yngre år och ansåg det vara rent och skärt slöseri med tid. Konturerna var för skarpa och folket som man vanligtvis pratade med var inte alls nå roliga att prata med när man var nykter.

Men nu idag så har jag då hakat med på förfest och krogrunda och jag förblev nykter och jag känner efter ikväll att det här var precis lika bra som när man är full, jag hade precis lika roligt och gjorde precis samma saker, kan prata lika fritt eftersom man lever upp till gruppens förväntningar om hur festdeltagarna ska bete sig.

Nu när jag sagt mina två kronor tänkte jag låta diskussionen löpa vidare, vad anser ni? Är det okej att vara nykter på en fest så länge som man inte agerar sensmoral mot de som dricker. Just nu efter ikväll så känner jag hur viljan att slå i sig tusentals kalorier, bli bakfull och sen måsta hålla på och betala för alkohol och taxi inte väger upp mot att förbli nykter. Men jag kan se det framför mig sen hur alla skulle ifrågasätta mitt beslut att vara nykter på festerna.

För er som inte orkar läsa hela kan jag summera ner i:

Tycker ni det fungerar lika bra att vara på fest nykter?
Vad anser ni om folk som deltar på fest men väljer att va nykter?
Ni som är nykterister, vad säger ni då folk frågar varför ni inte dricker?

Sen andra diskussioner inom samma bollpark är ju välkommet! /Rainmaker, aspirerande nykterist.

facebook.com/idiomatisk - fan page

2008-03-02 01:41
Klart man kan vara nykter på en fest? Spelar väl ingen roll. Folk kanske slänger blickar, vad vet jag. Men vem fan bryr sig, vill man helt enkelt inte dricka den dagen och hakar på för att träffa folk så är det väl inget fel med det?
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...
Rappare

2008-03-02 01:44
Precis min mening. Dock vart jag sporrad ikväll för att jag inte drack, dock med rätt ironisk ton så flög ordet svikare fram och tillbaka och man känner sig ju aningen malplacerad då man tagit det beslutet, men det känns ju ändå som folk måste respektera ens beslut att vara nykter och allteftersom så kan de väll inte ha förvätningarna att man ska fortsätta dricka.
facebook.com/idiomatisk - fan page

2008-03-02 02:12
Jag var nykter på krogen idag. Det gick fint, hade trevligt.

Spelade dock på bakfyllekortet.

2008-03-02 02:14
Jag fattar inte riktigt. Man får ju en underbar känsla av välmående när spriten kickar in. Så riktigt lika kul har man väl inte?

Men klart du får vara nykter om du vill.

2008-03-02 02:21
Med tanke på att ja sitter här full/bakfull med träningsvärk dessutom, så hade jag föredragit att vara nykter idag, då det mest känns som att man har slösat pengar.
 DIF!

2008-03-02 02:21
jag har inget emot nyktra människor på fest förutom att jag tykker synd om dom  eftersom dom måste stå ut med all skit från dom fulla. jag själv pallar inte umgås med berusat folk utan att själv vara berusad, då dom oftast sitter å snakkar skit och beter sig som idioter.. det är lugnt så länge jag är på samma nivå, men är jag nykter så anser jag det hela bara sjukt jobbigt.
jag har varit nykterist tidigare å då gikk helt enkelt inte på fest, då hade jag roligare på ett LAN eller dylikt,  =)
((MAAD))

2008-03-02 02:22
core P18

Gör man det så har man nog andra problem utöver alkohol, det blir roligare om du umgås med folk som kan dricka måttligt.
 DIF!

2008-03-02 02:29
Ja om du ska slåss (säger inte att du slåss utan mer att jag ör för seg för att formuler på ett vettigt sett) och hålla på så beror nog det på något annat än alkohol, nåt underliggande som kommer ut när man släpper på spärrarna.
 DIF!

2008-03-02 02:44
mm, då är ju dom lugnaste säkert dom med mest undantrykkta känslor :)
((MAAD))

2008-03-02 03:00
Jag dricker rätt måttligt och oftast inget alls. Att gå ut och klubba för mig sätter inga som helst likhetstecken med att dricka sig fullkomligt dyngrak. För mig handlar det om att utmana sina egna vanor och föreställningar. Om man nu är hämmad så finns det andra mycket mer vettiga saker man kan göra än att dricka, för att våga släppa loss. Jag tycker uppriktigt synd om dom som inte kan slappna av utan att vara alkholpåverkade. Och anledningen till att jag så ofta möts av folk som blir mer än lovligt provocerade av att jag låter bli spriten, beror just på att dom är rädda för att jag ifrågasätter deras alkholvanor. Vilket jag väl iofs indirekt gör, men det är väl snarare något dom borde ta och resonera kring med sig själva, och inte skuldbelägga mig för. Jag hatar att bli anklagad för att vara tråkig, trist och en partypooper bara för att jag inte dricker, jag kan ha fruktansvärt kul utan sprit och jag fattar inte varför folk tror sig ha rätt att bestämma om det är så eller inte. Orka liksom .

2008-03-02 04:32
Själv brukar jag undvika fester då alla bara klagar på att jag inte dricker. Detta sabbar min stämning mist 10 ggr mer än vad faktumet att jag inte dricker gör. Är dett någon sorts svensk mentalitet? Att om någon inte dricker är man ute efter att sabba den personens feststämning?
http://felidae-music.com

2008-03-02 04:39
jukkus ja!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-02 08:03

Ibland händer det att man inte krökar, men det är sjukt hur många som verkar ta illa upp för att man inte vill supa. Har speciellt en polare som rent utsagt kan bli arg/besviken för att man inte vill dricka när han ska dricka. What's up with that?
Blir dock inte så ofta att man inte dricker något alls utan kanske tar en öl eller två bara för att slippa tjat och så vidare, jävligt trist egentligen.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-02 11:37

Så länge man umgås med uppfostrade människor som har vett att aldrig ifrågasätta, eller ens ta upp, någons val att inte dricka alkohol så är det inga problem. Självklart måste man inte välja att dricka alkohol om man inte gillar det; man ska inte heller behöva förklara sig. Något annat är otänkbart och ohyfsat.

Att fördöma de som dricker är förstås bara okej om den som dricker beter sig illa. Om så är fallet är det dock det motsatta som gäller, då är det allas plikt att ta den personen i örat.

DJ

2008-03-02 12:49
Bra tråd!

Själv anser jag förstås att det går precis lika bra att vara nykter på fest och på krogen, även man ibland har lite högre krav på underhållning/aktivitet...

Sedan blir man ofta ifrågasatt och folk tycker att man är konstig om det beror på att man är sjuk, ska köra bil hem eller något liknande. Och även med en "giltig" anledning får man höra: "Men en öl kan du ju ta!". Alkoholkulturen är, som många beskrivit ovan, stark och därför uppfattas det ofta som provocerande att bryta mot den. Detta är förstås de gånger då folk märker eller vet att man inte dricker...

Om jag får frågan varför jag inte dricker så brukar jag oftast svara ärligt och tåla att det blir en liten diskussion. Jag säger väl något i stil med att jag inte känner något behov av att dricka och att jag tror att världen skulle vara bättre utan alkohol.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2008-03-02 13:17
jag går gärna nykter på fest, men krogen pallar jag inte nykter. eller det beror ju såklart på vilken typ av krog...

2008-03-02 14:10
Jag har en polare som är nykterist och han har nog fått stå ut med mycket skit i sina dagar, just av den anledningen. Men han är alltid sig själv, vilket det är det enda jag bryr mig om.
Problemet med andra polare när de är nyktra på "fester" så brukar de alltid vara tystlåtna och allmänt nere, som det är en giltig anledning att vara det bara för att man inte konsumerar alkohol. Det är tråkigt och drar ner stämningen.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2008-03-02 14:16
visst kör ditt race men det kommer ju förmodligen inte hålla särskilt länge o det ska till bra fester för att det ska vara lika roligt nykter som full...klubbar ska ha bra musik osv...annars är det helt värdelöst

2008-03-02 14:17
jag har iofs aldrig varit "nykter" men jag har varit mindre full o då behövs det riktig underhållning om kvällen ska vara bra....

2008-03-02 14:26
Vi får väl se hur det går för mig nu... jag har väl aldrig någonsin druckit mycket eller ofta, men har nu beslutat att sluta dricka alkohol helt. Jag har en jäkla bra ursäkt till det också, handlar om min hälsa och är kopplad till en ovanlig autoimmun sjukdom.
Handlar väl mest om att jag är tillräckligt "vuxen" nu för att kunna konstatera att det nog är bäst att lägga ner helt, trots att läkare aldrig någonsin förbjudit mig att dricka alkohol (och det var väl därför jag aldrig brydde mig innan).

Detta blir intressant... haha man förstår nog inte fullt ut vilken otrolig stark norm det är innan man väl står där och ska trotsa/bryta denna norm

2008-03-02 14:58
jävlar vad folk umgås med fjortisar här. jag blir sällan tillfrågad varför jag inte dricker och om jag blir det och svarar att jag inte har lust så får man "ok" som svar. inget mer med det! dock måste jag säga att det är ju sjukt kul att vara på fest nykter bland fyllon. alla gör massa dumma grejer och beter sig som sär vilket man kan också göra, fast medvetet! styra festen dit man vill och hetsa folk att göra roliga grejer. sen dagen efter visar man bilder och återberättar för att se ångest i massor. HURRAAAAA!!!
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!
Graffare

2008-03-02 15:06
Efter ett stort misstag jag gjorde när jag hade drukit mig full så har jag lovat min familj och mina kompisar att vara nykterist tills jag fyller 20, men jag hänger fortfarande med mina kompisar på krogen och jag tycker att det är lika kul att vara där nykter, det enda minuset är att är lite blygare när jag är nykter så jag vågar inte tokragga på fula brudar som jag gjorde när jag var onykter, fast sen är det ett plus att om man går på krogen i stockholm med ett killgäng som alla dricker(förutom jag) så kommer det bli tjaffs med ett annat killgäng för eller senare. det kan man lätt styra undan när man är nykter genom att tala med dem fulla huliganerna.
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2008-03-02 15:12
jag tycker det funkar helt okej, jag dricker inte alkohol och får ofta umgås med vänner som dricker så är jag ganska van, men jag kan ha lika kul fast jag är nykter..
http://www.tweenerpie.blogspot.com

2008-03-02 15:13
nykterhet e överskattad....

de vet vännerna om.
/Este G
-In Yo Area

2008-03-02 16:50
fan det är jue helt upp till en själv.. personligen så tycker jag allt blir roligare med alkohol men att vara nykter är inte så farligt, rent idiotiskt att ifrågsätta nyktra personer då det är deras val! jag drciekr för övrigt inte så ofta heller, men det är mer på grund av ekonomiska hinder

2008-03-02 19:17
Jag har problem med att sluta dricka om jag börjar, även om jag inte har druckit mer än kanske, 3 gånger de senaste 2 månaderna så har alla dessa slutat i minnesluckor och uppvaknanden i duschar.

Jag hade en 3 veckors period där jag på grund av medicinska råd inte drack (inte alkohol-relaterat). Och jag hade inte mycket tråkigare alls under den perioden.

Jag skall nu på grund av min oerhörda förmåga att inte ha någon gräns för alkoholmängderna jag sätter i mig, sluta dricka när det är fest. Öl eller vin till maten är ok än så länge fortfarande.

som trådskaparen tar jag följande epitet :
CameraObscura - Aspirerande nykterist

2008-03-02 19:26
Jag önksar att jag kunde ha kul utan alkohol. Men jag behöver den där "knuffen" för att slappna av. Dessutom blir jag snällare när jag dricker och på så vis mer tolerant mot fol som jag i vanliga fall skulle skriva upp på min lista över dödsfiender.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2008-03-02 21:56
Jag dricker inte, men är ofta med folk ute på krogen och på fester när jag har tid. Har lika kul som dom skulle jag tro.

Nu har jag inte läst hela tråden, men när man ibland frågat folk varför dom dricker så säger dom t.ex.:
"Jag dricker för att det är gott"
-Drick en cola istället då?
Eller:
"Det händer inget annars, det är bara tråkigt"
-Fixa ihop ett gäng och spela lite tv-spel eller annat roligt. Man kan ha minst lika kul utan.

Men självklart får folk dricka om dom vill. Alla har sina val.
VI ÄR ÖVERALLT!
Dubbeln 2lax9!

2008-03-02 22:05

Jag tycker det funkar utmärkt att vara nykter på fester, man dras liksom med i stämningen ändå. Sen när folk blir för fulla och typ upprepar samma sak tre gånger brukar jag i och för sig tacka för mig. Folk får väl vara nyktra om dom vill, men det allra tråkigaste är typ tvångsnyktra såsom gravida och de som ska köra hem och som egentligen vill dricka och alltså inte har kul, fan vad tråkiga såna är..

Jag har inte druckit på tio år, men ärligt tror jag knappt hälften av våra bekanta fattat det för ingen bryr sig om vad jag har i glaset. Vanligtvis är folk helt upptgna av sitt eget drickande för att uppfatta sånt.

Tar du min mat, så äter jag din hand.<br>
Admin

2008-03-02 22:24
"Ni som är nykterister, vad säger ni då folk frågar varför ni inte dricker?"

Jag brukar köra med "jag behöver inte alkohol varken för att vara rolig eller ha roligt, så varför skulle jag?". Är det nån jag respekterar som frågar berättar jag om den rådande situationen i släkten, alkoholister osv som gör att jag inte vill chansa. Ungefär hälften brukar se lite frågande ut, andra hälften tycker det är coolt som fan att jag inte dricker.

Att vara nykterist är soft tycker jag. Jag har iofs aldrig varit full så jag vet inte vad jag går miste om, men just för att jag inte vet vad jag missar så stör det mig inte. Jag festade lite grann förut, alltid nykter, men folk i min ålder blir alltid så jävla dräggiga att man tvingas agera barnvakt, så festandet slutade jag rätt snabbt med. När jag själv och min omgivning har växt upp lite ser jag framemot att gå på krogen, ta en bit svindyr mat och bara softa med en läsk.

Fördelar för mig med att vara nykterist:
* Behöver inte lägga pengar på sprit
* Löper 0% risk att bli alkis
* Är aldrig bakis
* Behöver inte "skämma ut mig på fyllan"

Nackdelar:
* Kan känna mig utanför ibland, särskilt i spritdiskussioner och liknande
* Missar drinkar som verkar goda
* Kan inte festa förrän folk i min omgivning börjar dricka med vett

Hoppas en 18-årig gosses tankar gjorde nån klokare!

Frid!

Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com
Missa inte världens bästa radioprogram Starka Personligheter.

2008-03-02 22:28
"Jag dricker för att det är gott"
-Drick en cola istället då?

eller så dricker man en westmalle dubbel som är jävla mycket godare än cola. fast om man dricker sofiero och lådvin så dricker man fan inte för att det är gott.
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!

2008-03-02 22:43
Testosteron P18

Fast du kan faktiskt få drinkar som är alkoholfria ;)
 DIF!
Admin

2008-03-02 22:49
bob P19: Haha jo jag har hört det, får kila in på krogen nån helg och beställa nåt redigt :)

Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com
Missa inte världens bästa radioprogram Starka Personligheter.

2008-03-02 22:59
Jag tycker det kan vara soft och glida runt på en fest nykter, men då ska det vara trevligt folk, och bra musik.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2008-03-03 10:36
det är fan inte värt att kröka längre om man inte har förbannat jävla roligt samma kväll. Bakfylleångest är inte så intressant längre när man blir äldre.
SKU - SKU - SKULASON!

2008-03-03 17:23
Kan säga så här att får man minnesluckor när man är full så innebär det parmanenta skador på hjärnan.

Den sanningen fick mig att ta det lite lugnare när jag väl dricker. Lagom är bäst.

Sen tycker jag synd om sånna som alltid måste dricka och festa varje helg, det är ett fett tecken på brist av intressen och hobbies. Jag har varit där. Nu har jag hittat intressen som jag kan "satsa" på och även kompisar som delar dessa intressen med mig. Då behövs det inte intas alkohol varje helg för att fly från sitt tråkiga liv.

Thats my opinion.
Like hell yeah! Flock the seagulls on this mothafukka!
DJ

2008-03-03 18:46
Det är kul att läsa allas inlägg. Jag tycker som sagt inte det är några problem att ha kul, varken på krogen eller fest. Enda gången det blir segt är när det känns som att "huvudaktiviteten" på festen eller krogen är att supa. Jag vill ha trevliga samtal och schysst musik liksom. Även spritdiskussioner kan bli ganska tröttsamma.

Jag tycker det är skönt att jag har många kompisar som inte dricker och som jag kan hänga med och göra kul grejer med. Jag skulle så klart vara nykter även utan det, men det är kul att ibland gå ut med människor som inte dricker eller göra något annat skoj. Det kan jag rekommendera för alla aspirerande nykterister! :)

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2008-03-03 22:20
Ni kanske tycker att man kan ha roligt utan att dricka, men jag kan fan dricka utan att ha roligt! HA!
Men lika glad är jag för det!

2008-03-04 12:24

jag dricker inte. har inte haft haft problem med det heller, inte ens nar man borjade med alkoholen i tonaren. mina vanner dricker och ingen har nagonsin ifragsatt mitt val.

svarar att jag inte ser poangen med det. nar man var yngre och alla provade sa de flesta att det inte smakade gott men att det gar over snart. eh, varfor tvinga i sig nat som man inte gillar?

folk blir inte sa provocerade och det uppstar inte nagra langre diskussioner. beror kanske pa att jag ar valdigt social och utatriktad.

har valdigt svart for det har med att skylla sina handlingar pa alkhol och sa borjar det bli lite tjatigt med att en hel del sager att de ocksa onskar att de inte behovde dricka och att jag ar "cool" som inte behover det.

personerna ifraga behover nog rannsaka sig sjalva om de kanner sa.

antingen sa dricker for att vill eller sa slutar du.

I´m with stupid--->