Hur likt är Spanska och Italienska?
Ni som kan något av dessa språk, hur stor är skillnaden? Fattar man spanska om man kan Italienska & vice versa? Är det som Svenska - Danska? att man kan kommunicera hyfsat Eller som Svenska - Tyska? att man fattar kanske ett ord och resten är blarr funderar på att börja plugga nåt av dom, need help
det är rätt stora skillnader, tror inte dom skulle kunna ha ett vettigt samtal iaf =)
((MAAD))
Skit, jag som hade hoppats att vara så gott som 2språkig genom att plugga ETT språk bara.
ha ha.. den grammatiska biten är i princip likadan och många ord är samma eller snarlika men annars är det ganska olika 2språkig hoppas jag att du blir då du verkar behärska svenska rätt bra
Mabuhay!
Jag är på konversationsnivå i spanskan, dvs. jag kan föra en konversation genom att peka mycket, och hålla en mindre charad-föreställning. ;) Random italiensk nyhetssida hade jag dock svårt att uttyda. Orden påminner om latin, och franska i mitt tycke (begränsad kunskap inom dessa). Jag tror dock att man uppfattar italienskan bättre om man är mer begåvad i spanska men jag tror att kunskap inom ett till språk skulle göra det enkelt att förstå (kanske latin, eller tyska eller franska). Men om man då ska ta ett till språk är det mer logiskt att också börja lära sig italienska istället. :) Vad du än väljer, lycka till.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hur är det med portugisiska då? Likt spanska? Brasilien snackar dom ju Porto lr vad fan det heter, Vore soft att resa runt hela syd/central amerika och bara behöva lära sig ett språk. Alla länder där utom brazil snackar dom ju espagnol ! (stavning)
Portugisiska är ganska likt spanska vad jag förstått men det skiljer sig i ord en aning, så det blir två ordförråd att bygga, även fast man säkert kan blanda lite utan att skapa allt för stor förvirring. Det är nog en bra idé, jag läser nu på wiki att 200 miljoner personer pratar portugisiska, så tillsammans med spanska, så är du uppe i över 800 miljoner (väl spridda över säkert mer än tre kontinenter).
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ångrar som fan att jag läste tyska på gymnasiet och inte spanska. Spanska är ju överlägset mer användbart. Aja, man levar och lär.
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!
nja, italienska är inte så lätt att förstå om man kan spanska... visst det underlättar väl något, vissa saker liknar varandra mkt Bättre är det med franskan och portugisiskan faktiskt, dessa två språk kan jag läsa och förstå ganska mycket av faktiskt, kanske inte varenda ord, men en helhetsbild av vad texten handlar om. sen att förstå talat språk/själv prata... haha that's another story
ok checkade lite på italienska msnsidan, ok jag hänger med rätt bra där också.... men som sagt, i skrift . Men man ska inte klaga... haha
asså ja knegar me italienare,portugiser o spanjorer. de förstår varandra hyfsat. o de pratar en blandning av allt. så de beror ju på.. men de verkar ju kunna.
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt
Jag är spansktalande och förstår italienska och portugisiska,inte särskilt många svårigheter när man försöker tolka,alla har samma stam. Ja,om du lär dig spanska/italienska så förstår du spanska/italienska
Meep meep
Är själv spansktalande. Och detta är min åsikt. Spanska - italienska Många ord som är lika, men jag förstår inte så mkt muntligt (några ord per mening). Skriftligt blir det lättare och då är det ungefär som svenska-danska. Men jag tror vi har väldigt lätt för att lära oss varandras språk och dessutom uttala det väldigt bra (Capello, Zambrotta, Cannavaro och andra spanskatalande italienare talar väldigt bra spanska med bra uttal). Spanska - portugisiska Muntligt förstår jag knappt nånting. Skriftligt förstår jag lite mer, men endå ganska lite.
Jag förstår Italienska, men tycker inte portoguiska eller franska är ett dugg likt. Men italienska går
hellspawn1 X0 öhm inte för å vara den men man även holländska (Surinam), franska (Franska Guyana) och engelska (Guyana) är officiella språk i sydamerika... Europeerna var rätt flitiga med att ta över världen förr i tiden vettu ;)
"The beast looked upon the face of beauty. Beauty stayed his hand, and from that moment he was as one dead"
Mm.. Det är fan lite av en lost art.
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!
Det är stor skillnad. Det är latinska språk så dom kan endå förstå lite grann av varandras språk men dom kan prata med varandra. Mamma läste både språken samtidigt så hon blandar ihop hehe. Låter osm något italiensk-spanskt kreol.
Va nere i Italien under oktober månad och jag är spanskatalande. Man förstog några enstaka ord, men man förstog ändå vad dom menade!
somos humanos, animales trabajando en lo urbano a veces vamos a las fiestas
Med mina kunskaper i spanska så förstår jag ungefär 70% av all italienska och portugisiska (dock inte vissa brasilianska dialekter) förutsatt att de talar sakta. Men sen har jag alltid haft lätt för språk, så det är mycket individuellt. Jag känner många fån som inte ens förstår norska när dem hör det.
At the gates of Eternity...
På frågan om det är som för oss med de andra skandinaviska språken eller mer som tyskan så skulle jag svara som någonting mittemellan. Men för att svara på frågan om du kommer att få några språk gratis genom att lära dig spanska så är det ett stort rungande nej. Jag har pluggat med både italienare och portugiser, och de har ett stort försprång i början, som sen försvinner. Lär du dig spanska som andraspråk för du såklart även ett försprång, men räkna med att det är mindre. Portugisiska och spanska är i grunden närmast varandra, men med tanke på portugisiskans uttal har jag träffat många spanjorer som känner att italienskan är enklast att förstå. Själv kan jag när jag har greppat böjningsformerna förstå portugisiska hjälpligt i text, men i princip inte alls i tal. Italienska kan jag förstå enkla fraser, men det är alltför ofta som ord har glidit för mycket, eller där helt andra ord används, för att man ska kunna hålla en vettig konversation.
"jag har fin hår. som en waterfall."
Jag är någorlunda spansktalande och förstår en del italienska i tal och lite mer i skrift. Portugisiska är ännu lättare. Jag skulle säga att spanska-italienska är lite längre från varandra än vad svenska-danska är medan spanska-portugisiska är på nivån svenska-danska-norska.
www.plaingold.com
Portugisiska och spanska är som svenska och norska... ska man jämföra nåt med spanska och italienska så är det svenska och tyska.. :p
http://www.finest.se/drzamani Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!
Svenska och tyska är ju stenkört så jag antar att jag får välja mellan italienska och spanska. Däremot verkar ju brasilien vara lugnt att glida runt på spanska, om porto nu e som norska för oss svennar.
italienska o rumänska är ganska likt
man kan förstå...men det är verkligen svårt....säg så här... du som pluggar spanska skulle inte fatta mkt av italienska....du måste verkligen kunna flytande spanska.... spanjorer har ganska svårt att förstå portugisiska också...samma där..du måste verkligen kunna flytande
vi är överallt!
annibuss - Jo som fan också! Sto bene - Stau bine...
http://www.finest.se/drzamani Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!
annibuss: Det är väl just rumänska och italienska som ligger närmast latin och gått kortast väg därifrån så att säga.
www.plaingold.com
jag pratar flytande spanska uppvuxen där som yngre, jobbade på en italiensk restaurang i lite mer än ett år vid kungsträdgården, hade inga problem att ha konversationer, desseutom så lärde jag mig snabbt orden dom inte förstog och sa dom på italienska istället. alltså det funkar!
SHANGHAI PALMA STHLM SLÄTTARÖD
Läste Spanska i grundskolan på gymnasiet gick jag över till Italienska av någon dum anledning. Jag skulle inte vilja säga att det är jätte likt. Tex. Italienska: Mi chiamo Seban. Spanska: Me llamo Seban. Det är ju ganska likt iaf.
http://www.herrbitter.blogg.se/
Vissa simpla ord kan vara lika men annars är skillnaderna ungefär lika stora som mellan spanska och franska, bara tonfallet som låter mer likt.
Follow the dao, right about....NOW!
Franska ligger mycket längre bort tack vare det germanska inflytandet. Att säga att portugisiska-spanska är som svenska-norska är att överdriva riktigt kraftigt. Visst har en del spansktalande lätt för portugisiska, men de flesta jag har talat med förstår som sagt mer av italienskan. En person som lär sig spanska som andraspråk ska hur som helst inte räkna med att ha några givande konversationer med portugiser. Jag förstår inte ett piss av talad portugisiska.
"jag har fin hår. som en waterfall."
Jag som uppväxt med spanska fattar ungefär noll av portugisiska också så det är inte bara du ^^
Follow the dao, right about....NOW!
Ööh... rumänska är inte så jättelatin... ungefär hälften av orden och uttrycken är balkanska... "staien mata colo".. "vrei sa futi?".. Visst innehåller rumänska många latinska ord, och påminner i allra högsta grad om italienska, men glöm inte att språket har många balkanska inslag.
Chillar i Santiago de Chile for tillfallet.. Nu kor dom ju med overdrivet mkt slang har och ater upp varenda andelse kanns det som, men det ar inte spec likt italienska skulle jag saga