I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Olika länders begravningar?

Övrigt - Blandat

2008-02-19 17:36

Olika länders begravningar?

Jag håller på med en grej där jag tar reda på olika begravningar..
tex jämfört med Svenska. när man är i kyrkan och bla bla..
själva uppläget kring begravningen och så.

Försöker bara fundera om något land har någon annan vision utöver sin religion.
USA tex vad jag vet håller ju sina begravningar (kanske inte alltid) men vid själva graven och dem anhöriga ser hur kistan sänks ner.

även muslimer och judar har väl sitt.
Någon som kan komma på någon bra som jag kan hålla mig till ett fokus kring. en eller två.

Tackar

Toastare

2008-02-19 18:08
Varför inte söka på google? där finns det rätt tydligt de olika sakerna som gäller för olika religioner.

Detta är ju saker som t.ex sjuksköterskor och folk som jobbar på äldreboende får lära sig. Så de vet hur de ska bete sig med de avlidna tills släkten kommer. Inte populärt att bereda en muslim på ett kristet sätt tex. Där vi kristna klär på den avlidne i särskilt utvalda kläder, knäpper händerna över bröstet. Sätter fram en vas med en blomma i och tänder ett ljus.

Jag skyller allt på Emma!

2008-02-19 18:25
mm, det där med vasen och ljuset låter sjukt kristligt... står säkert så någonstans i bilbeln va?...
och själv gravfästningen får man ju gå på i sverige åxå, är ju mer en minnesstund man har inne i kyrkan,kapellet.. sen det där med öppna kistor och dylikt har jag ingen aning vad som spelar in ^^ eller vars  begravs ateister?
((MAAD))

2008-02-19 18:28
I Sri Lanka är man vitklädd, inte svartklädd när man sörjer. Att vara vitklädd anses vara rent och fint, propert typ. De enda gångerna du är helt vitklädd där är när du går till skolan (uniformen är vit), till templet eller till begravningar.

2008-02-19 18:29
En sak till. Liket står i vardagsrummet typ under ett dygn eller så så att man kan ta avsked innan personen kremeras eller begravs. De e vanligast me kremering.
Toastare

2008-02-19 18:30
davve_d, nej står inte i bibeln vad jag vet.

ateister begravs också på kyrkogård. jag är ateist men medlem i svenska kyrkan då jag anser att kyrkoskatten går till ett svenskt kulturarv i att bevara våra kyrkor.
De som inte är med i svenska kyrkan begravs också där. Man kan välja att ha en icke-kristen begravningscermoni.
Jag skyller allt på Emma!

2008-02-19 18:31
en såkallad "Likvaka" ^¨
((MAAD))

2008-02-19 18:40

kineser tror jag det e, har vita kläder istället för svarta! mohaha

2008-02-20 00:33
En stor skillnad är ju att i många länder (varmare klimat) så sker begravning inom timmar snarare än dagar/veckor (som vanligt i sverige). Förmodligen har man lärt sig att värme och lik inte går hand i hand så man finner sig i att det får gå fort. Vet inte så mkt om vad man gör för förberedelser,  men fort går det.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-02-20 08:40
Nutz F23

Har också hört det där när jag var på sri lanka... Men var det kristna, muslimer, buddhister eller hinduer som hade de ritualerna? Alla samsas ju på ön.
http://www.earforcefm.blogspot.com

2008-02-20 13:20
Asså ja. klart jag sökte på google, men jag tänkte alltså om någon vet länder där man har en speciell sorts begravning utöver sin Religion. Jag menar alla Kristna länder behöver ju inte ha likadana begravningar och då tänkte jag mest kring om någon visste något "roligt" lands begravning..

Nu har jag i alllafall tagit dem ovanliga begravningstyperna Jehovas vittne och Romer/ex Zigenare. Så ja många vet inte om dem så jag började med dem igår

2008-02-20 16:31
ASUL P20

Jag tror att de antingen e en buddhistisk grej eller en gammal singhalesisk tradition. Jag e inte riktigt säker. Jag har verkligen ingen koll på hur kristna, muslimer och hinduer gör i sri lanka. Majoriteten e ju buddhister. Muslimer i alla fall tror jag har sina egna traditioner. Men just hinduer, kristna och buddhister e de knappt nån skillnad på där nere så jag tror att begravningarna främst e anpassade till kulturen därnere och i andra hand till den religion man har.

2008-02-20 17:00
mm, jo det är nog sant!

Underbart land det där..
http://www.earforcefm.blogspot.com

2008-02-20 21:00
hos oss (ortodoxa kristna) begraver man den avlidne dagen efter att vederbörande dött. under natten är liket i hemmet. fast det kanske beror på att det  kostar en hel del att ha ett lik på bårhuset.

i alla fall, eftersom begravningen sker såpass tidigt så väntar man i regel med gravsten o så. under 40 dagar efter dödsfallet så bör man inte lyssna på musik, dansa eller titta på tv, och männen bör inte raka sig. plus så bör den närmaste släkten (maka / make, syskon eller dyl) bära svart. det är hela den "inte vara fåfäng grejen". fast detta är ju inget tvång.

det sägs dessutom att själen stannar kvar i hemmet under dessa 40 dagar, så en lampa i hemmet ska alltid vara tänd; för att själen inte ska "gå vilse". när dessa dagar har passerat hålls en "gudstjänst" vid graven, för att säga adjö till själen. vid graven brukar makan och / eller mamman sjunga, typ nåt i stil med att den döde har lämnat dem och hittat ett annat hem, att gud ska ha nåd över dennes själ osv. detta sker både vid begravningen och vid "40-dagars gudstjänsten". inför denna "gudstjänst" är det en massa förberedelser, men det är en helt annan historia.
We call them winerbrods.

2008-02-20 21:05
överkurs: när en ortodox kristen besöker en grav, så brukar denne bjuda andra besökare vid graven på mat, dricka (gärna alkohol), cigg om han / hon var rökare... basically saker den döde tyckte om. när man ska dricka sprit så häller man först lite på marken eller på gravstenen och säger "för själen". hela poängen är att man äter och dricker "i den dödes ställe". råkar man tappa nåt eller spilla ut dricka så betyder detta att den döde var extra törstig eller hungrig.
We call them winerbrods.

2008-02-21 15:18
Indonesien är likt Sri Lanka sitter runt liket och tar avsked, en lite avskeds fest. Galet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-21 15:41
I Egypten bygger man jättestora konformade moment för att lägga dom avlidna i men det finns inte så många.
Så dödsfall kanske inte är vanligt där?
i'm always telling the truth even when i'm lying.