I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

streetwear kulturen blivigt konstig?

Övrigt - Blandat

2008-02-19 14:08

streetwear kulturen blivigt konstig?

dessa "hiphop" märken som crooks, 10 deep etcetc. verkar bli jävligt stureplan? allt som har med dom märkerna verkar vara på stureplan. mässor, fester.. och hiphop är inte med ens. Kingsize realese fest för nya nummret är på de bratigaste stället i sverige?! kingsize som var hiphop? what?

kanske hatar jag?
Kanske kommer jag inte in på fetserna?
Kanske är jag fattig?
kanske så är denna kulturen för brats som vill va balla?

öppen för diskution! och inget larvigt :)

Red Motion Music

2008-02-19 14:34

Vissa kan inte hålla sig borta från frestelserna när det väl rullar in pengar, fråga dig själv om du inte hade velat leva "lyxigare" eller iaf lyxa till det lite ibland ifall du började dra in mer stålar.

va?

2008-02-19 16:01
Jag tycker det är skönt att "hiphopstilen" blir sobrare. Jag får så ont i magen av alla skrattattacker jag får när folk går runt i all-over-prints och/eller ser ut som en vandrande godisskål.

2008-02-19 17:16
hehe fett då kanske man kan hitta lite mer "hip hop" kläder i affärer snart....pallar inte YO nästena

2008-02-19 17:18
crooks o 10 deep gör ju feta kläder men om du vill glida runt i wutangbrallor o tommy hillfiger fakes så fine..

2008-02-19 17:31
"Fuck a Guccisweather, stay wu wear"
- LA the darkman

2008-02-19 17:37
jkfibmm P22 det är itne det de handlar om. jag köper självC&C 10 deep, kilo, stüssy o.s.v. männs bara lite att de går åt ett håll som känns lite konstigt. för jag har de kläderna kommer jag vara klädd som stureplan folk för det har blivigt så me tiden?
 Red Motion Music

2008-02-19 18:56

Sen så tror jag att detta(Som jag fö. inte märkt nåt av) är en övergående trend/fluga liksom så mycket annat inom de kretsarna..

va?
Hangaround

2008-02-19 19:20
Som några följd frågor:

1. Detta är 2008, vi lever i ett konsumtionsamhälle där mode är en av de största "tjuvarna". Är det inte då bra (om man antar att man gillar utbudet av streetwearkläder) att några märken syns i de "fina hallarna"? Det kommer antagligen leda till att vi snart kommer att se massa nya märken på marknaden som vill vara med och konkurera om konsumenterna.

2. Kommer många som anser sig vara hiphop att sluta köpa kläder på exempelvis Cali bara för att det anses "bratigt" (gud så löjligt)?

2008-02-23 14:55
SpT: Well, liksom We en gång drabbades av guldfeber så verkar det ju som att detsamma har hänt med Cali. Det är tråkigt att se att scenen är så liten i sverige att man för att kunna tjäna pengar måste sälja till vem som helst, även dom som köper stil istället för att ha den.

Din första fråga är ju lite wack för det är knappast svenska märken du snackar om, och det finns en enorm marknad för dom redan i USA. Dom enda som påverkas av det är själva affärerna, men följden blir inte fler coola märken utan fler asdyra märken. Och ett urvattnande av klädstilen då dom försöker ta in saker som passar deras "nya" klientel istället för det som fick skiten att gå runt från början...

Ska bli intressant o se var tråden tar vägen, tycker frågan är rätt intressant. Håller delvis med trådskaparen, streetwear har blivit mode, och när något plockas upp av den breda massa förloras ju alltid lite av grundvärdena. Men är det dåligt?
solar mig i den permanenta glansen av mig själv.

2008-02-23 15:49
Verkar ju lite dagisnivå över hela grejen. "Jag gick med streetwear först, du får inte gå med streetwear"
Still in the bridge

2008-02-24 02:36
va?

2008-02-24 02:50
There is a problem that's bigger:

Det är inte bratsen som börjat klä sig hiphopigt, det är hiphoparna som börjar klä sig bratigt. Kolla på dem som kallas hiphopare av gemene man (Snook, Kanye West mfl), de klär sig inte hiphop. Gränserna suddas ut, baggy är inte baggy på samma sätt (stora kläder är inte lika stora, så att säga), samtidigt som bratsen kör på som vanligt; de har "normalstora" kläder, vilket även hiphoparna har i och med neutraliseringen av "street wear-kulturen".

Jag hade kunnat skriva en bok om det här, men jag struntar i det. För tillfället i alla fall. Nej, jag gör som han i "American History X" säger att man ska göra, jag avslutar med ett citat:

"Nu för ti'n har alla bakåtslick och smala byxer, gör hiphop som om det var techno, japp det är vad jag tycker" (Organism 12- Fy Fan)
I tego arcana dei!

2008-02-24 03:52
Hiphop-stilen utvecklas ju självklart, vadfan, så länge man inte går klädd som Afrika Bambaatta så är man inte hip-hop heller!
Still in the bridge
Toastare

2008-02-24 04:15
Det har nog inte med modet att göra, utan att hiphop-folket som bär dem och som innan var gata nu förnöjt festar på dessa ställen...

Jag skyller allt på Emma!

2008-02-24 13:53
Varför sitter majoriteten i denna tråden hopplöst fast i nåt slags anno 1998 tänk?, och hur i hela friden man kan välja att fokusera så hårt på en så pass banal grej som hur kläderna är sydda känns helt bissart.

För er som sitter med andan i halsen och beklagar er på internet över detta så kan jag lugna er med att majoriteten av era "idoler" fortfarande klär sig sådär vackert hiphop stereotypiskt som ni är vana vid.

Och innan detta seglar helt ut i periferin så tar vi bort "hiphop" från streetwear begreppet för det är två helt skilda saker.

"streetwear har blivit mode"

streetwear har alltid varit mode, hur streetwear sett ut genom åren har dock förändrats.

"dessa "hiphop" märken som crooks, 10 deep etcetc. verkar bli jävligt stureplan?"

Det där är nästan tillräckligt för att man skall få en hjärnblödning.

Om vi tar och börjar i denna ändan, alla dessa märken som ni så vackert sitter och slänger er med skapas av designers som riktar sig till olika åldersgrupper, i dom fallen ni pratar om här så talar vi om ungdomar främst, sen om dessa ungdomar lyssnar på Mozart,Beatles,Bun B, eller ljudet av gamla volvos som baktänder det är helt ovidkommande, dom är intresserad av att tilltala åldersgruppen, inte folk som lyssnar på en specifik typ av musik.

Om det inte ens går att greppa en så pass simpel grej som att streetwear och "hiphop" har ungefär nada med varandra att göra så känns hela denna diskussionen dödfödd från starten.

2008-02-24 14:10
naero X0
hiphop är en subkultur inte bara en musikgenre. en subkultur med en egen klädstil. så alla märken som det så vackert slängs med här är kopplade med hiphop och när det gäller streetware så är det inne med hiphp just nu. att du inte har nog med hjärnkapacitet att koppla det är en annan femma

annars är caliroots-folk sjukt jävla elitiska. om man inte har en limegrön och rosa t-shirt från 10 deep för 600 spänn så är man mindre värd. löjligt. 10 deep har för övrigt den mest idiotiska passformen på sina kläder någonsin. i deras värld är folk fyrkantiga.
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!

2008-02-24 14:27
Hiphop och passform har aldrig gått hand i hand.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-24 14:34

nå jåå

"så alla märken som det så vackert slängs med här är kopplade med hiphop och när det gäller streetware så är det inne med hiphp just nu"

Nej det är det inte, och märkena är om något kopplat till den åldersgrupp dom ämnar nå, både lustigt och roande att du väljer att knyta dessa märken till en musikgenre, särskilt när inget av dom som hitills nämnts här i tråden har för avseende att rikta sig till din stereotypiska bild av vad som är "hiphop" och inte.

"att du inte har nog med hjärnkapacitet att koppla det är en annan femma"

Innan du börjar kasta sten i glashus kan jag ju göra dagens goda gärning genom att medela dig att 10deep's saker har aldrig och kommer aldrig vara sydda för att du skall bära dom en storlek upp, för till skillnad från majoriteten av deltagarna hitills i denna tråden så har dessa designers greppat det faktum att mode är något som förändras med åren och det står 2008 i kalendern inte 1998.

Streetwear mode idag i stora delar av världen och då främst USA är raka jeansmodeller och kläder som bärs i respektives storlek, inte size upp anno 1998, kläderna sys inte för size upp ändamål heller.

2008-02-24 15:24
naero X0
än engång, har du inte nog med hjärnkapacitet att förstå att hiphop är en subkultur med egen klädstil som dagens streetware-mode tagit väldigt mycket inspiration från så är det inte särskillt klokt att ge sig in i denna diskussion.

"inget av dom som hitills nämnts här i tråden har för avseende att rikta sig till din stereotypiska bild av vad som är "hiphop" och inte."

du vill inte dra fram lite mer skitsnack ur din röv? jag har inte yttrat mig om vad jag anser är hiphop eller inte. dessutom sitter 10 deep som skit även om du köper kläderna i rätt storlek, 5 storlekar för stort eller 2 storlekar för lite. folk som designar kläderna verkar inte veta hur en människokropp ser ut.
Toastare

2008-02-24 15:26
enda skillnaden just nu på en hiphopare med kläder från cali eller en electronörd med kläder från cali är väl passformen på byxorna skulle jag vilja säga.

håller för övrigt med naero.

2008-02-24 15:39
nå jåå:

designers är vanliga dödliga och precis som alla andra kreativa människor här i världen så hämtar dom inspiration från allt mellan himmel och jord, givetvis reflekteras detta sedan i det dom skapar på olika sätt, vad som är helt skevt dock är att majoriteten i denna tråden inte kan skilja på begrepp, och har ingen egentlig uppfattning om vad "streetwear" egentligen är utan argumenterar uteslutande från en helt statisk synvinkel där ingenting förändras och där sådant som bryter mot deras norm bild av vad som är "korrekt" ses på med avsmak.

och en person som inte kan hålla isär begrepp skall nog inte slänga ur sig saker i stil med "har du inte nog med hjärnkapacitet" det blir ganska lätt pinsamt då.

jag är väldigt medveten om att en viss klädstil förknippas med denna subkultur, däremot verkar dessvärre väldigt många från denna subkultur ej greppat att dessa märken dom väljer att knata runt i ej egentligen är tänkt för denna klädstil utan är sytt efter gällande streetwear mode.

att då gnälla över att dessa märken syns i diverse miljöer blir gärna lätt pinsamt.

2008-02-24 20:31
cali har ju tappat det...bojkott
THE SWEDISH MIXTAPE CARTEL
http://www.twitter.com/djcrona
http://www.facebook.com/djcrona

2008-02-25 21:57

jag såg snoop med en Crooks T. är hans ålder inräknad i deras "åldersgrupp"?

och bountyboo sa det själv. enda skillnaden just nu på en hiphopare med kläder från cali eller en electronörd med kläder från cali är väl passformen på byxorna skulle jag vilja säga. inte bara jag som märkt detta.

naero
få du en hjärnblodning om du tar detta så allvarligt.

Red Motion Music
Toastare

2008-02-27 21:37
Ni borde kolla velvet nu som just tar upp gatumodet genom tiderna!
Moderator

2008-02-27 22:09
BountyBoo Lust att ge en sammafattning om programmet?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-02-28 07:22
BountyBoo

True electronördar only dress in American Apparel. Cali är för hypebeasts!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-28 14:44
varje snobbunge går klädd med new era keps.. något som jag stör mig galet på-.-

2008-02-28 14:47
Jag stör mig på new era kepsar överhuvudtaget.

2008-02-28 14:51
ja, jobbigt med snobbar som har new era. det är ju strikt en hiphopaccessoar. INGEN annan får bära dom.

2008-02-28 15:15
nå jåå, det är så det ska va!

2008-02-28 19:09
vad jobbigt det måste varit för new era i 50 år då ingen bar 5950 och det gick minus hela tiden. men sen kom gruppen som var ämnad för den modellen. fan vilken tur.

2008-03-01 19:46
säger bara så , hip-hop ska va hip-hop , de ska inte blandas me massa annat shit som mode , mode e för brats , o dom ska inte ha hip-hop kläder :O ?

2008-03-01 21:46
kissungar.

det är väl skönt att hiphopmodet blivit lite mer mainstream för en gångs skull. Nu kan man iaf komma in på klubben med keps å baggy, det kunde man fan inte förr. iaf sen typ 98 då skatemodet var the shit.
http://www.kalvinhiphop.com

2008-03-01 22:20
okej , ja e 16 o kan inte direkt yttra mej om hur de va 98 , ja va fan 9 bast då ^^ , men min åsikt e iaf att som ja sa , att hip-hop ska va den stilen de e o inte massa annat ?

2008-03-03 22:32
Känns på nåt sätt skönt att det blivit såhär. Inte för att har vart den som gått runt med Wu Wear och haft löjligt baggy kläder men har alltid haft på mig sånt som jag tyckt vart skönt och snyggt. Nog för att det finns snygga saker som sitter tajt men har aldrig gillat känslan av korvskinn.

Känns så jäkla skönt nu när man går runt med polarna på stan och dom letar efter lite mer baggy brallor ist för sina vanliga korvskinnsbrallor. Känns som en revansch för folk som alltid vart mainstream i år och tittat "ner" på en har börjat klätt sig som en. Trist att folk går runt kläd som en själv men samtidigt "skönt" för jag är...

...fett oldsKool.

Vemodigt kan väl sammanfatta mina känslor för dagens streetwear.
"Don't schsch me motherfucker"

2008-04-04 23:58
Undra om punkarna klagar på att bratsen har tighta stuprör och converse?
"det viktiga e inte att vinna, utan att alla andra förlorar",...,"behöver du nån som kan spika vet du vart jag finns"

2008-04-05 17:44
Undrar om det här ens var värt att forsätta läsa efter ett par inlägg haha
va?

2008-04-06 20:06
Fuck your dresscode i dress the freshmode

Sorligt nog har bögjävlarna(bratsen och innerstads männiksorna såklart börjat intressera sig för streetwear) , dem tycker ju det är cleint att härma alla subkulturer som tex casual osv ,
Manager

2008-04-06 20:14
tycker det är lite för mycket electro-influerat ala kanye/adam tensta, med hipster-snusnäsduk runt halsen och brallor i någon konstig färg samt tröja med någon ironisk bild eller text som ska ge något sorts subliminalt politiskt budskap.. typ.

det ser riktigt fett ut i rätta mängder, men ibland blir det för mycket.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2008-04-06 21:03
Jo det ska såklart inte vara överdrivet, men å andra sidan är det rätt soft att det ser lite ovanligt ut

2008-04-06 21:43
heephaap:

Det är snarare streetwear som går åt casual/brat hållet, och har så gjort ett antal år nu. så det är dom som skall sitta och göra pantade gnälltrådar på forum om att folk som lyssnar på 2pac springer runt i dior jeans och gucci dojor.

2008-04-06 22:10
haha jag gör ingen gnälltråd,

man får väll klä sig hur man vill men det är lite tråkigt bara att hiphopkulturen tas över av snobbar?

2008-04-06 23:33
Fan, klä dig hur du vill... När man tänker på det för mycket resulterar det till att man försöker för hårt!
 yessir!

2008-04-06 23:35
Yun_DI

Jag gillar att du jämnför Kayne och Tensta, inget ont om någon av dom men Tensta använder i stort sett vad som helst som Cali säljer!

yessir!
Manager

2008-04-07 00:01
kungkoopa

yea asså kanye klär sig ju snyggt, han kör ofta lite preppy-stil. men det händer ju också att han kör på såna här brillor i olika färger (röd, skrikig grön färg osv).. inte just dom här randiga men den där formen..
http://www.makewickedmoney.com/images/kanye_west_shades.jpg

Jackor/tröjor med electroinfluerade tryck.
Bilden “http://images.apple.com/itunesaffiliates/US/2007/08/01/KanyeWest_300x300.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel.

plastiga klockor i skrikiga färger
Bilden “http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2007/08_02/kanyeSPLASH_468x540.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel.

dessutom tror jag det var han som drog igång den här snusnäsduk-runt-halsen vågen.. han var nog iaf den första kändisen jag såg med detta.

Cali verkar ju vara väldigt influerade av detta hursomhelst..

Även fast Adam Tensta kanske har gått lite för långt med det här med skrikiga färger osv :
http://achidotown.blogspot.com/2008/02/sg-jag-svr.html

fuck fattar inte att jag skriver detta istället för att sova..

/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2008-04-07 00:04
heephaap:

Vaddå tas över av snobbar?, börja med att särskilja mellan olika klädstilar, urtypen av det du kallar för "hiphop" det är typ oversized, baggy jeans osv, det är extremt få streetwear märken som fortfarande syr kläderna enligt den passformen, dagens streetwear mode är normal sizat och blir mer och mer diskret för varje säsong som passerar.

Som jag redan skrivit ett par ggr i tråden, det står 08 i kalendern inte 98, och streetwear är inte = hiphop kläder.

2008-04-07 12:13
Jag är medveten om detta men det finns fortfarande en del streetwear märken som gör lite oversize kläder , jag vet att streetwear inte är hiphopkläder men det är ju iafall just hiphop som klädstilen till en viss del är kopplad till ?

2008-04-07 18:40
heephaap:

Nej, streetwear har nada att göra med hiphop, streetwear har lika mycket med dansbandsmusik att göra som "hiphop" isåfall eftersom streetwear mode på  intet sätt är kopplat till någon speciell musikstil.

såvida du inte tänkt hävdat att alla ungdomar lyssnar på hiphop, eftersom det är till den åldersgruppen streetwear främst riktar sig.

2008-04-07 18:48

där har du fel , varför har tillexempel freshjive gjort en tee med en bild på NWA osv,
Crooks n Castles är ju förfan inspererade av LA gängkulturen på 90 talet

2008-04-07 19:25
heephaap:

Är du på riktigt nu eller försöker du trolla bara?, designers hämtar inspiration från allt mellan himmel och jord.