I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jamba har snott pengar från mig!!!

Övrigt - Blandat

2008-02-18 22:45

Jamba har snott pengar från mig!!!

Jag gick igenom min mobilfaktura nyss (något jag annars aldrig gör) och såg att nån Entertainment grej fakturerade mig på 50 spänn. Jag fattade ingenting och ringde Comviq och de sa att de e en spm tjänst som tillhandahåller ringsignaler o dyl. Jag fattade ingenting eftersom jag inte hade beställt nåt sånt förra månaden. Så kom jag på att i början av varje månad skickar Jamba ett sms om att de e en ny månad och bla bla bla. Jag har alltid antagit att de e reklam som de skickar eftersom jag beställde en ringsignal eller spel eller nåt, kommer inte ihåg riktigt, från Jamba förra sommaren. Men nu verkar de som att jag har ett abbonnemang hos dem trots att jag aldrig har gått me på att jag vill de. Får de göra så?? Ska man inte kunna beställa en tjänst utan att få ett abbonnemang på halsen? Jag måste väl ändå ge mitt godkännande och på något sätt ge mitt personnr och grejer för att kunna starta ett abonnemang?

E nån här rättsexpert? Eller åtminstone jävligt insatt i såna här frågor?

2008-02-18 22:48
1. jamba comeon?
2. läs den lillalillalilla texten som inte syns sålänge du inte har 42" tv
3. skyll dig
4. JAMBA!?
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan

2008-02-18 22:49
Du är inte den enda..
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2008-02-18 22:49
det står klart ock tydligt längst ner i bildrutan, med jätte småbokstäver, att om man beställer någonting får man ett abonemang.

//Ydebrinkarn - scammad av jamba roflmaowtok
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2008-02-18 22:50
Hahaha hur kan man gå på sånt?
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS
AMICI DI NESSUNO

Jag har ingen TV. Hur skulle jag få reda på de??

Japp, det står en text längst ner som jag inte kan läsa utan förstorings glas.. try to read it next time. pz
Eyy,You Cant Hustel With a Hustler, Bitch!

2008-02-18 22:52
Hon kanske inte beställde från tvn? utan från hemsidan?

Men det finns iofs en liten text där också.. har jag för mig.
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2008-02-18 22:55
Förstår inte varför man vill betala för ringsignaler när i stort sätt alla mobiler går att lägga över MP3 filer och använda det som ringsignal.

Spel är dock en helt annan femma.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare

2008-02-18 22:56
Det står på hemsidan också, jag lovar att de täcker upp det.

Du får helt enkelt säga upp det och lära dig att inte beställa tramsiga spel, ringsignaler, bakgrundsbilder etc. som de lurar dig med.

men dålig smak måste straffas!
Jag skyller allt på Emma!

2008-02-18 23:04
men shit :P jamba eller? förlita dig på polare å använd bluetooth istället
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....

2008-02-18 23:04
BountyBoo

Jo det tycker jag med. Jag kollade igenom hemsidan och det de har gjort är att de har en stor röd knapp som du ska trycka på för att få ringsignalen och bredvid står det att du då går med på att starta ett abonnemang. Under den rutan står finns det en liten länk där det står typ "ladda ner en enskild download". Men fan vad jag vill straffa dem. Jag ska ringa konsumentrådet eller nån jurist och höra om det inte är lag på att den som ingår i ett abonnemang måste bevisa att personen är över 18 år eller nåt.

2008-02-18 23:08
Nutz F23

Nej det är det inte lag på, däremot om du nu hade varit under 18, så hade avtalet varit ogiltligt och du hade då kunnat kräva pengarna tillbaks.
If you can take a dick in your ass, you can damn sure take a joke!

2008-02-18 23:11
rkellyone 

Men de e ju jävligt dumt. Hur kan det inte vara lag på det? Att man inte bara ska vara över18 utan också visa att man är över 18? Finns det inte något jag kan få dem på?

2008-02-18 23:14
Texterna må vara små men de är jävligt mäktiga dock :)
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS
AMICI DI NESSUNO

2008-02-18 23:16
Nutz F23

Möjligtvis så skulle deras avtalsvilkor kunna klassas som oskäliga, men tror nog att dom har varit noga med att undvika detta. Du kan alltid prova att vända dig till din konsumentvägledare, dom hjälper dig nog gärna ifall avtalet är oskäligt. Vet inte riktigt hur man gör för att acceptera deras avtal, om man klickar i någon ruta med jag accepterar eller dylikt.

Kan tyckas att dom inte gjort det säkert att konsumenten sett vilkoren för avtalet, vilket gör det svårt för dom att bevisa att du faktiskt har accepterat deras villkor.

2008-02-18 23:24
rkellyone 

Man behöver inte klicka i någon ruta om att man har accepterat villkoren. Jag kollade upp det nu. När du ska beställa något så står det bara att du ska fylla i lösenordet som kommer via sms och längre ner står det "Allmänna villkor" där du kan läsa om vad som gäller. Däremot behöver du inte acceptera dem för att gå vidare.

2008-02-18 23:26
nutz

såhär står det längst upp i dom allmäna villkoren

GENOM ATT ANVÄNDA VÅRA TJÄNSTER SAMTYCKER DU TILL VILLKOREN; OM DU INTE SAMTYCKER SKA DU INTE ANVÄNDA TJÄNSTERNA.

2008-02-18 23:28
Då tror jag att du eventuellt har en chans att få avtalet hävt och pengarna tillbaka. Dock en väldigt liten chans. Börja med att vända dig till allmänna reklamationsnämnden och be om råd om hur du ska gå vidare.

Kom ihåg att deras utslag endast är en rekomendation om hur Jamba bör agera mot dig dock och har ingen skylldighet att följa detta. Däremot om dom inte följer det så hamnar dom på "svarta listan" så att andra kan läsa att det är ett oseriöst företag.

Självklart kan du ta det till domstol men tvivlar på att du tycker det är värt besväret.

2008-02-18 23:31
angelika 

Jo men längre ner står det att Jamba inte får starta ett abonnemang i mitt namn om jag inte har gått med på de. Och eftersom jag aldrig fattade att ett abonnemang skulle startas bara för att jag laddade ner en signal så hjälper inte de där stycket särskilt mycket.

2008-02-18 23:32
angelika F21

Ett sådant förbehåll betyder inte alltid att avtalet är giltligt dock, men det får allmäna reklamationsnämnden titta närmare på.

2008-02-18 23:36
nutz

Det låter ju som att det syftar på om någon annan har beställt saker från din telefon eller till din telefon, men nu var det ju du. Men iallafall, lycka till

2008-02-18 23:47
nått sånt hände mig med för 1 år sen , ja ringde o klaga o ville ha tillbaka mina cash, sen till slut ringer jävlarna kl 9 på morgonen på en lördag o säger ja kommer få ersättning för det 75 kr. Fick dem i början av nästa vecka i ett kuvär i brevlådan....

2008-02-18 23:54
D-D

Va de också Jamba eller?

2008-02-18 23:57
Nutz: "Men de e ju jävligt dumt. Hur kan det inte vara lag på det?" FInns ingen lag på att man måste vara smart heller men det hjälper ju knappast i efterhand.

Säg upp avtalet det är det enda du kan göra, de har lagen på sin sida, tro mig de lever på stackare som du som går på det där.

Och jag kommer skratta fruktanvärt mkt om ni vänder er till allmänna reklamationsnämnden iom att det vore som att vända sig till högsta domstolen direkt i ett brottsmål. :) Du ska gå via konsumentombudspersonen som din kommun utsett. Vänd dig till din kommuns växel så kan de hjälpa dig, konusmentombudspersonen brukar vara kontaktbar ngn dag per vecka...

2008-02-19 00:04
NoWice 

Varför skulle jag inte vara smart bara för att jag missade en länk skriven i tillräckligt liten storlek för att jag inte skulle se den? Jag klickade nog vidare för att jag e otålig ja, men att man missar en sån länk eller inte kan se vad som står i det finstilta i deras reklam har knappast med intelligens att göra.

2008-02-19 00:13
Stöder man helvetesbolaget jamba med att köpa deras tjänster så får man skylla sig själv tycker man, no offence. Finns det nåt äckligare än deras reklamer och pissiga ringsignaler och slickande djur till mobilen?

Som många redan sagt är det nog ganska lite du kan göra. Kanske får tillbaks pengarna om du krigar lite.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-19 00:34
FÖR BARA 40 KR I MÅNADEN!

2008-02-19 00:37
skyll dig själv. Det är såna som du som får den där skiten att överleva!!

Jamba är Babylon!!!

2008-02-19 00:56
"För enbart 30:- i MÅNADEN kan du få en av dessa häftiga ringsignaler!"

Aldrig hört nån liksnande reklam typ var 5min på mtv?
Släpp sargen och kom in i matchen nu för fan bollen är rund!

2008-02-19 01:04
Så fort du bästeller ngt kostar det väl 30:- i månaden... lär dig att kolla upp avtal....
-You cant smell vodka, thats the beauty of it.
-Being a rebel aint easy, theres rules to play by.

2008-02-19 01:04
haha vilken felstavning från min sida =D beställer ska det ju vara!
-You cant smell vodka, thats the beauty of it.
-Being a rebel aint easy, theres rules to play by.

2008-02-19 01:32
Bara för att hon borde ha kollat upp avtalet innan betyder det inte att jambas avtal möjligtvis är fel. Ring din konsument vägledare nutz så får du mer hjälp än på whoa. Lycka till!

2008-02-19 01:49
går man på sånt får man skylla sig själv

2008-02-19 01:52
hej nu ringer din nalle :)

2008-02-19 02:21
du får säga att nån polare beställde utan din vetskap, då har ju omöjligen du ingått ett avtal.
cry me a river!
--> thcrew

2008-02-19 02:21
(att du inte laddat ner något mer tyder ju på att du inte visste om att du hade något abbonemang :D)
cry me a river!
--> thcrew

2008-02-19 02:42
Alla mobiloperatörers kundtjänster hatar jamba etc, just för att de blir överösta av exakt den här frågan varje månad då fakturorna gått ut...

Man köper inte en enskild ringsignal/ikon av jamba, man startar en tjänst som pågår tills det att man aktivit säger upp den. De jobbar så, avtalen är noggrant skrivna och du godkänner dem i samma stund du trycker iväg ditt sms.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-02-19 03:37
end.
om person x skickat något från person ys telefon är det ju svårt för honom att ha ingått ett avtal eller hur?

cry me a river!
--> thcrew

2008-02-19 03:39
det är ändå mellan abonnemangsinnehavaren och jamba. lite som om x parkerar y's bil fel och får böter...
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-02-19 03:42
nej, det är bra mkt enklare att någon tar ens mobiltelefon i 1 minut än att någon tar ens bil och kör iväg med den någonstans.

den som tar bilen kan inte åka iväg och teckna ett avtal gällande biltvättsabbonemang som sedan gäller för ägaren i fråga.

Bilar tecknar inte avtal, mobiler tecknar inte avtal..

cry me a river!
--> thcrew

2008-02-19 08:55
Skicka hot1 för "Lulu och Lolo" eller hot2 för "Natascha i duschen"
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2008-02-19 10:19
Du blev lurad.
Det är inte deras fel.

End of story.

2008-02-19 10:25
Om möjligt så är det väl så att vi har för slappa marknadsförings- och Reklam eller Avtals-lagar för att skydda varenda kotte oavsett hur stor(eller liten) skopa vanligt vett de tilldelades vid födseln.
Striktare lagar: främja lättja hos konsumenter.
Slappare lagar: Främja sånna här lagliga "scams."

Pest eller kolera.

2008-02-19 11:45
Jamba har ju förpestat våra liv rätt länge och ALLA vet ju om nu att man binder sig till att betala en avgift varje månad om man inte skickar in en kod till ett sms nummer- som ändras hela tiden- och säger upp det. Sen har jag alltid undrat vilka det är som skaffar deras tjänster. Känns jävligt Västerhaninge.

2008-02-19 13:28
SKANDAL!
Livet är ingen dans på rosor, tjejer jag vill dra ner era trosor

2008-02-19 13:54
Grattis Nutz, du har just förlorat konsument-oskulden! Betrakta de förlorade pengarna som en investering i framtida visdom.

Och nej, du kan inte göra något. Även om du hade bevis för att någon annan tecknat abonemanget i ditt namn (och den bevisbördan faller på dig, inte på jamba) så har du antagligen accepterat avtalet genom att du fortsatt betala för det. Att du inte läser dina räkningar är ditt problem, inte jambas eller konsumentombudsmannens.

Jambas affärside är att lura folk att teckna abonemang, så räkna med att de har rätt solida avtal.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2008-02-19 13:55
JAMBA!? WTF!?
SMÅLAND!

2008-02-19 17:19
haha, you got scamed, och inte av vilka som helst, utan av jamba...
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

2008-02-19 17:35
asså beställer man utav jamba får man fan skylla sig själv

2008-02-19 17:38
Asså.. Det är ju så jävla fittigt dem där kuk Jamba.. HATAR DEM TOTALT.

Men om du ska bli av med det måste du smsa typ stop eller något till något nummer..
Du kan säkert hitta hur på deras hemsida. dina pengar dock, dem ser du aldrig mer