I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

mats i en annan del av köping - körkort?!

Övrigt - Blandat

2008-02-17 20:39

mats i en annan del av köping - körkort?!

jag har småkikat lite på detta tv programmet och mats ska ju ta körkort. helt seriöst, hur fan skulle han funka på vägen? hur fick killen ens lämplighetsintyg? är detta något jävla skämt, eller?

han har ju helt uppenbart någon form av inte-alla-gummiankor-i-fontänen men ändå ska dom släppa ut han på vägen..

tror ni han hade fått detta om dom inte visste att tv4 spelade in en dokumentär och inte ville framstå som 'taskiga'?

2008-02-17 20:45
Varför skulle han inte kunna köra bil om han klarar körkortet som alla andra?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-17 20:45
SPOILER :P

Ryktet säger att han inte får körkort och att han slutar upp med en sån där konstig EU-mopedbil

2008-02-17 20:48
-Nisse- F24
det lilla jag sett så verkar inte killen ha några direkt reflexer även om han verkar förstå rätt okej vad som händer i hans omgivning. när jag går över gatan och har grönt ljus vill jag gärna att det ska koppla för han som sitter i bilen att han får chilla någon minut med att köra.

2008-02-17 20:51
gobbegrogg X0

Ja men om det skulle vara så att han inte stannar för rött så får han ju antagligen inte körkort. Men vafan skulle inte han få försöka som alla andra får? Om han nu inte klarar det, då får han ju inte körkort heller. Precis som med alla andra.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-17 20:54
Förstår inte hur du tänker? Visst dom lider av något, men dom är som alla andra mäniskor och borde få ha samma tillgångar som resten!

2008-02-17 20:55
-Nisse- F24
men saken att han ens får lämp.

ett exempel:
farsan lider av epilepsi och fick inte lämp pga det, ändå känner han när anfallen kommer (i vissa fall). i dom andra fallen när han inte känner, vad säger att dom skulle komma när han kör för?

mats, vad säger att han alltid kommer vara så koncentrerad och kommer reagera som under uppkörningen när han är ute och kör bil AVSLAPPNAT annars?

2008-02-17 20:55
krullet X0
jag har ingenting emot folk med någon form av handikapp, inte det denna tråden handlar om. har själv jobbat med personer med mer eller mindre tunga handikapp.. vet att dom kan mycket mer än man tror, men att köra bil...njaaaa inte den killen

2008-02-17 20:57
gobbegrogg X0

Antagligen så uppfyllde han väl kraven för att få lämp. Konstigare än så är det väl inte?

2008-02-17 21:01
-Nisse- F24
ja, det är ju rätt uppenbart att han fick det. men jag är lite fundersam över hur det är med vara snäll och att verkligen sköta sitt jobb..

2008-02-17 21:04
gobbegrogg X0

Du behöver nog inte oroa dig. De sköter förmodligen sitt jobb.
Moderator

2008-02-17 21:07
antagligen var det en rätt rejäl utredning för att lämplighetsintyget skulle utfärdas och körskolläraren sa ju att det verkade gå bra. egentligen är det ju färdigdiskuterat där. Jag menar även om lämpet potentiellt skulle bli för lätt utskrivet skulle man ju inte klara sig förbi en uppkörning om man verkligen inte kan.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2008-02-17 21:53
mats, vad säger att han alltid kommer vara så koncentrerad och kommer reagera som under uppkörningen när han är ute och kör bil AVSLAPPNAT annars?

eh...exakt samma sak gäller ju alla andra människor. tror du att alla andra är lika uppmärksamma som dom var på sin uppkörning varenda gång dom är ute och kör? klarar han uppkörningen så klarar han den och då är han precis lika lämplig att sitta bakom ratten som vilken annan svensson som helst...

2008-02-17 22:22
han känns inte safe, inte pensionärer heller
www.myspace.com/spydaprod
largemoney ent.
Toastare

2008-02-17 22:24
Klarar man både teori och uokörning får man klart köra om man är lätt handikappad. Nu kommer de flesta bara att få lämpet..

jag vet för jag undrade samma sak och tog reda på det ;)
Jag skyller allt på Emma!

2008-02-17 22:40
fyfan.. tur att man inte bor i Köping...
Singeln och videon ute nu!
Www.move-enter.com & www.movebloggen.com
Toastare

2008-02-17 22:52
PrimusC, varför är det "fyfan"? Det är väl jävligt bra att lätt förståndshandikappade människor får öka sin självkänsla genom sånna saker.

Och om han nu klarar uppkörning och att skriva så betyder det att han är en lika bra förare som vem som helst.

2008-02-17 22:54
Har jobbat med en mongis som fick körkort, han visste mkt väl skillnande på rätt och fel, kunde bedöma situationer och var en säker förare, han är bra mycket lämpligare än alla de jävla idioterna som sätter sig bakom ratten efter ett par öl, eller de som kör fortare än ljusets hastighet.

Självklart är det en individuell bedömning, men den borde göras på alla som ska ta körkort, inte bara de som har ett handikapp.

2008-02-17 22:57

Jag har nästan aldrig sett I en ann del av Köping, men är inte grejen att han är riktigt dålig på att köra?

Toastare

2008-02-17 23:00
Scripta, ja vad spelar det för roll? Då händer det som händer med en som är "normal" som är riktigt dålig på att köra... man får inget körkort.

säger som conspicious hellre det än alla jävlar som kör alkohol-/drogpåverkade.

2008-02-17 23:04
För att jag är så otroligt cynisk och fördomsfull.
Jag varken känner Mats eller vet vad han han är kapabel eller inte kapabel till.
Men av det jag sett av honom i TV-rutan så känner jag starkt att jag inte skulle våga gå på Köpings gator eller köra bil på vägarna om jag visste att han satt bakom ratten.
Det gäller inte bara honom utan generellt, känner många människor som inte borde få ha körkort för att dom känns/är farliga att ha i trafiken, och då har dom ju klarat både teori och uppkörningen.

vad jag menar är väl att vissa människor inte är lämpliga att sitta bakom ratten. och det är ju den känslan jag får av Mats.
Sen kan jag ju ha jättefel.
Toastare

2008-02-17 23:05
PrimusC, han lär inte få körkort heller.. så låt han övningsköra.

2008-02-17 23:12
kanske dags att hålla tightare uppsikt vid övergångsställen ;P
mama said knock you out

2008-02-17 23:20
BountyBoo
Nej, jag tycker bara att det verkar som att många tror att trådskaparen bara dömer ut honom för att han är utvecklingsstörd, när det tydligen inte är så.

2008-02-17 23:21
gobbegrogg
* "i dom andra fallen när han inte känner, vad säger att dom skulle komma när han kör för?"
- Frågan som är lämpligare att ställa är "varför skulle de inte komma när han kör?"
En epileptiker som inte har tydliga känningar god tid i förväg ska definitivt inte sitta bakom ratten.

conspicouos - "Mongis"?

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-02-17 23:26
Mongis = förståndshandikappad     :)

2008-02-17 23:31
Charmigt...
Lite som att säga "horis" om tjejer.

10-4, over...

2008-02-17 23:38
Mongis är för mig en kärleksfull förklaring då jag tycker det låter bättre än utvecklingsstörd, förståndshandikappad och vad det nu än finns för namn.

Om horis är en kärleksfull förklaring för dig så får du allt stå för den själv.

2008-02-17 23:40
Inget av de två låter speciellt kärleksfullt eller bra : /

10-4, over...

2008-02-17 23:42

Enligt dig.

2008-02-17 23:47
Det finns väldigt många förståndshandikappade som har körkort. De lär sig teorin på ett helt annat sätt och så länge det inte finns fysiska besvär som hindrar en så kan även folk med diverse mentala handikapp lyckas ta körkort. Men har ingen aning om Mats kan ta det då jag inte ser på denna Serie.

Sen så angående "mongis" diskussionen så är det svårt för utomstående att förstå jargongen man kan ha till sina nära och kära som har diverse problem. Så nej det är inte jämförbart med horis.

2008-02-17 23:58
conspicouos - Mongis låter som ett derivat av mongoloid, den gamla (och nedsättande) termen för Downs syndrom / trisomi 23. I sin bästa tolkning skulle mongis kunna vara ett snuttifierande av termen, vilket ändå inte gör det så bra i och med att det låter som att du snackar om ett husdjur och inte en människa : /

10-4, over...

2008-02-18 00:01
Gynophosis - Som du själv skrev sä kan det vara "svårt för utomstående att förstå jargongen man kan ha till sina nära och kära", så det finns säkert nån tös därute vars hjära slår ett extra slag när pojken hennes kommer hem till "sin lilla horis"...

Saken med internskämt / -ömhetsbetygelser är just att det är en begränsad krets som förstår dem, vilket gör att utomstående lätt kan missförstå.

10-4, over...

2008-02-18 00:05
Oops, kom precis på att jag slarvade lite: trisomi 21, inte 23 :)

10-4, over...

2008-02-18 00:08

Det lär ju inte finnas mer att missförstå när det är ganska så uppenbart att jag hellre säger mongis istället för utvecklingsstörd, efterbliven eller förståndshandikappad, av den simpla anledningen, att vi som jobbar med dessa människor, eller är närstående till dem, tycker att det låter lite finare.

De som tycker horis låter bättre än älskling får gärna använda det uttrycket.

2008-02-18 00:12
Mabande, kan inte du skriva en bok eller blogg eller nånting liknande?
jag ler inombords varje gång jag läser nåt du skrivit.

2008-02-18 00:12
klarar han kraven för lämpen, så varför inte?
nu har inte jag sett programmet och har ingen aning om vem snubben är.
Det jag mer är rädd för är folk som just fått sitt körkort och tror sig vara bättre förare än dom är och vissa pensionärer.

Det skulle jag vara mer rädd för ute på gatan. Folk jag känner till som är handikappade/utvecklingsstörda skulle jag definitivt inte vara rädd för på vägen.

Man ska inte underskatta "dom"
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2008-02-18 00:21
conspicouos - Visst, strunta i att läsa det jag skriver...

PrimusC - Bloggar är djävulens redskap! :P

Foerplay - Bra inlägg :)

10-4, over...

2008-02-18 00:23
Vilken del tycker du att jag har missat?

2008-02-18 00:29

2008-02-18 01:32
Scripta: Moped bilen har han kört runt med sen första säsong,så den skaffade han innan han började med övningskörningen..han iaf svårt med väjningplikt har jag fått erfara.:)
...

2008-02-18 01:33
det man sett utav han i serien verkar han riktigt slö, psykiskt. (javisst han tränar)

men hans kropp verkar inte riktigt hänga med i svängarna på rätt sätt. det jag menar med att han kanske KANSKE klarar uppkörningen är för att han är säkert jävligt stabil när han vet vad som gäller och han får "så och så ska du göra". men han verkar vara rätt virrig och när någon inte säger "så och så ska du göra" så kanske han helt enkelt inte tänker på det?

sen att dom skickar ut han i lägenhet är ju ett tecken på att han ändå hajjar. men dom verkar ju ändå lite osäkra på han om han ska kunna göra mat, etc etc.

såg senaste avsnittet och i spoilern för nästa såg man han glida runt i en röd liten mopedbil, så köping kanske har gud på sin sida ändå.

2008-02-18 01:39
det man sett utav han i serien verkar han riktigt slö, psykiskt. (javisst han tränar)

menade att han tränar sitt psyke genom mer ansvar osv, inte att han leker rocky ;)

2008-02-18 01:47
Vänta nu här, ni säger att han "iaf är bättre än de som kör berusade"? Så det gör honom till en lämplig bilförare? Hur tänker ni då?

Känns väldigt svenskt att "tycka synd om" någon som har något slags psykiskt tillkortakommande (svengelska) och att denne ska behandlas annorlunda på grund av det. Visst att de ska behandlas annorlunda på så sätt att de får vård och behandling om det är möjligt...

Men jag tror att Mats, om han tar körkortet, tar det med inbillningen om att han förtjänar det och att han är en riktigt bra bilförare, något som jag tvivlar på efter att ha sett programmet.
Känns det inte fel att lura dessa s.k. "mongisar"?
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2008-02-18 02:11
jag vet inte. asså lämpen till övningskörning verkar ju vem som helst kunna få. man skriver ju friskhetsintyget själv. min polare har tourettes syndrom. han skrev inte det när han fick sitt lämp. han har körkort och är en ren jävla livsfara i trafiken. han har ju tvångstankar och tics så han måste t ex ha en tröja liggandes över handbromsen annars får han för sig att dra i den och han låser dörrarna för att han inte ska kunna öppna dem i farten. han har krockat 3 ggr och total kvaddat sin första bil. han har varit med om mer saker i trafiken än mina föräldrar som haft körkort sen stenåldern. så att mats får körkort är ingen omöjlighet.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!

2008-02-18 02:14
Nu är ju iofs tourettes säkerligen lite lättare att kontrollera än en så pass synlig psykisk åkomma som Mats lider av? :)

Men sjukt ändå..
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2008-02-18 02:19
Kontrast P23

ja förvisso sant men ändå. hade du träffat min vän och om du hade åkt bil med honom hade du fattat vad jag menar. åker man bil med honom är man livrädd. ibland släpper han ratten och låtsas sova. skitläbbigt och dessa tvångstankar kan han inte hjälpa. hans hjärna får idiotiska idéer som han är TVUNGEN att genomföra.

för att tala om mats då så tror jag itne han är en lämplig bilförare. han verkar vara jävligt seg i reflexerna.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!
Toastare

2008-02-18 07:04
Kontrast, jag tycker inte synd om honom eller de andra som har något lätt förståndshandikapp. Jag tycker bara att han har lika rätt att få övningsköra och ta körkort om han klarar det. Folk säger att de ska börja akta sig på gatorna... det borde de redan göra med tanke på alla som kör rattfulla. Som sagt, tar han körkort innebär det att han är lika bra förare som gemene man som klarar det.

gobbegrogg, om du inte har förstått serien (kanske för mycket gobbe?) så handlar den om förståndshandikappade på ett gruppboende. Att de flyttar till servicelägenheter, speciella lägenheter där deras assistenter sen kommer och kollar till dem, är för att de ska få ta ansvar och för att de är så pass lite förståndshandikappade att de faktiskt klarar ett normalt liv.
Därför så övningskör han också, för att få öka sin självkänsla. Sen som jag har sagt 100 gånger nu så är det ju inte säkert han klarar körkortet, men jag tror inte det är det viktiga för honom.. utan det är att få övningsköra.

Har de flesta här inne inte haft kontakt med utvecklingstörda/förståndshandikappade? Verkar nästan så när ni skriver. Lite skrämmande år 2008.
Jag har under hela min grundskoletid och gymnasietid haft särskola på mina skolor. Där vi också har fått integrera med dem. Inte minst på gymnasiet när jag gick barn- och fritid. Det gör att man förstår en hel del och förstår skillnaden mellan en med downs syndrom, en som är förståndshandikappat och en som är gravt utvecklingstörd.

Jag kan tänka mig att Mats är en av de barnen som börjat gå i vanliga skola och sen har det gjorts en utredning om honom då han inte "passat in" för att hans förståndshandikapp är så lätt. Jag gick i parallellklass med två tjejer som båda två efter lågstadiet fick börja i särskola istället.
Moderator

2008-02-18 08:47
för att inte nämna hur stor skillnad det är på folk som har downs syndrom och downs syndrom och ett lätt förståndshandikapp och ett lätt förståndshandikapp. Möjligheter, egenskaper och personligheter definieras sällan eller aldrig av en diagnos.

"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2008-02-18 10:00
han klarade aldrig teoriprovet så det blev inget körkort..
Men dock så brukar han o Tobbe åka runt i Mats lilla röda moppebil, det klarade han iaf! :)
det ser lite farlig ut, tur att det inte går så fort iaf..

DJ

2008-02-18 11:00
Jag håller med BountyBoo. Vissa har fan en rätt obehaglig syn på förståndshandikappade som känns mer 1948 än 2008. Inte så konstigt att tvångsteriliseringar pågick så länge kanske...

Jag vet inte mycket om Mats, men folk med olika handikapp bör naturligtvis ha samma möjligheter och krav på sig när det gäller körkort. Jag tror generellt att dessa personer också är lite mer försiktiga i trafiken faktiskt. De som är verkligt farliga är de som har ett överdrivet starkt självförtroende och tror att de kör mycket bättre än vad de gör.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.