I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sråk dilemma!

Övrigt - Blandat

2008-02-14 23:12

Sråk dilemma!

Är det på något sätt fel att säga "Det såg jag inte komma!" typ som en överraskning, något man inte kunde förutspå eller förvänta sig?

Min käraste flickvän är bergis på att det är inte korrekt svenska, men jag ser inget fel i menings uppbyggnaden medans hon säger det inte går att säga så... snälla kan nån hjälpa oss lösa våran lilla tjafs!?

Ja'da!

2008-02-14 23:16
låter helt fel...du har ju översatt engelska uttrycket "didnt see it coming" vilket inte funkar likadant på svenska.

2008-02-14 23:19
det låter lite fel, om man blandar runt så låter de bättre. "jag såg det inte komma" enligt mig,
"komma" är lite boven i det hela, krånglar till det för mig iaf. visst man kan nog säga båda sätten även om det låter fel, de finns några sånna exempel..
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt

2008-02-14 23:19
Med tanke på dina andra klavertramp borde jag av princip hålla med din flickvän....

Min åsikt är: Det är talspråk och (enligt mig) korrekt att skriva i såna fall då det är ok att skriva talspråk, typ på whoa/nätet osv. Att säga det är enligt mig ok.

Jag personligen gör stor skillnad på "korrekt språkbruk" och talspråk. I det här fallet känns det lite som en improviserad översättning av "I didn't see that coming" och jag kan inte komma på en bättre direktöversättning.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-02-14 23:22
vidar: ditt förslag är ännu värre.

Du säger: Jag såg DET inte komma. Detta låter som att man är på det klara med vad DET är. T.ex Jag såg inte brevet komma. Jag såg inte tåget komma. etc.

Hela poängen med meningen i fråga är att DET är en överaskning, as in "det här pianot trodde jag aldrig att jag skulle få"; nämen DET HÄR (konstaterande/förvånat) såg jag inte komma.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-02-14 23:26
Det såg jag inte komma är helt korrekt svenska bara ett byte i subjekt och agent eller vad i hell det nu heter. Anledningen till att folk tycker att det låter konstigt är att man oftast utgår från sig själv när man snackar om sig på det sättet. men jag är nästan 100% säker på att man kan utgår från objektet och ändå snacka om sig själv i första person.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-14 23:38
Inte felaktig svenska men frågan är om det är särskilt tydligt, idiom kan ju oftast inte översättas just för att idiom ofta utgår från ingen betydlig logik öht, utan mest är "vaneuttryck", ursprunget är mindre viktig...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare

2008-02-14 23:39
På svenska.. "Det anade jag föga"
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2008-02-14 23:39
om man nu vill låta som man stått på en vind de senaste 100 åren ;)

2008-02-14 23:42
inte så fresh baunti
Toastare

2008-02-14 23:45
MRsalesman ibland får man överväga.. korrekt eller fresh.. it's a hard knock life!

2008-02-14 23:45
BB
Haha, om du använt den där är du en sann hjälte! :)

2008-02-14 23:51
Endeavour2 har rätt. Det är inte fel. men det är fel.
säg att det var otippat istället.

2008-02-14 23:52
oideomatiskt är ordet ni letar efter
Toastare

2008-02-14 23:53
nilsL, lätt jag har.. samtidigt som jag höjt min ena ögonbryn, tagit ett bloss på min pipa och tvinnat min mustasch!

2008-02-15 00:10
Gnehehehe (som Peter Griffins onda bror?) :D

2008-02-15 11:18
tack för svaren! och för att sammanfatta så jag inte missförstår... det går utmärkt att säga vid umgänge men inget man vill skriva på en uppsats.
Ja'da!

2008-02-15 12:33
Vet du vad dilemma betyder?
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2008-02-15 12:37
Jahmal P21 Snackar du lika illa som du skriver?
SMÅLAND!

2008-02-15 13:54
swagman: aa problem typ...

herr berg: öhh försöker vara rolig eller, har juh knappast skrivit något fel....
Ja'da!

2008-02-15 14:09
"Det såg jag inte komma!"

"Det kunde jag inte se komma" känns mer korrekt i mina ögon..
hur ögon känner är en annan tråd.
cry me a river!
--> thcrew

2008-02-15 14:18
DEN såg jag inte komma låter ju korrekt.. det är ju ändå ett uttyck, möjligtvis baserat på den engelska motsvarigheten, och då kan det ju bli aningen konstigt.. :P
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-02-15 20:37
Jahmal P21 sure bacon!
SMÅLAND!