I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

El-Giganten - Bluff & Båg AB?

Övrigt - Blandat

2008-02-14 14:22

El-Giganten - Bluff & Båg AB?

Läs historien genom att läsa mitt mail till kundservice.

"Jag är grymt besviken på hur er internetsida och kundtjänst fungerar.

Iförrgår (tisdag) så tittade jag på er hemsida efter en platt-tv, hittade då en philips 32" LCD som var på annons för 4999kr. Kollade upp tillgängligheten och tyvärr var det närmsta tillgängligheten på TVn från Lund i Kristianstad, ca 17mil tur och retur. Men jag bestämde mig för den TVn och ringde en kompis samma dag och frågade om han kunde köra mig till Kristianstad om jag betalade bensinen (ca 250kr) och det var okej för honom. På morgonen igår (onsdag) ringer jag er kundtjänst för att försäkra mig om att den finns och någon på kundtjänsten vidnamn Hampus bekräftar att den finns inne på lagret hos er i Kristianstad.
Vi sticker vid 12-13 tiden samma dag mot Kristianstad, har grymt mycket problem att hitta El-Giganten men efter en stund hittar vi det. Vi går in, ser TVn stå för visning och det kommer fram en kille och frågar om vi behöver hjälp. Jag säger att jag är intresserad av TVn och får svaret; "Tyvärr har vi inte haft den TVn inne på flera dagar". Till min chock tror jag att han skämtar, men så var inte fallet, han sprang till datorn och kollade och det han sa stämde.
Jag vet inte hur ni arbetar eller liknande men det är oacceptabelt att jag får punga ut 250kr i bensin för att köra till ett ställe där t.o.m er kundtjänst säger att TVn finns och sen finns den inte. Frågan e varför den finns på visning i butiken änns.
Jag kan inte kräva en ersättning på bensinpengar, men jag hoppas verkligen att ni kan kompensera på något sätt annars blir det nog sista gången ni ser mig som kund hos er."

Vad säger ni? Sjukt fattigt ivarjefall...

En del av Skåne Massiv.
http://www.myspace.com/skanemassiv
http://www.myspace.com/feffe

2008-02-14 14:24

Kan tillägga!

Jag köpte en grym mycket bättre TV för en tusing extra på expert med en oslagbar försäkring också!

En del av Skåne Massiv.

2008-02-14 14:30
dom brukar ha billiga 360spel där i alla fall..
SMÅLAND!

2008-02-14 14:32
ganska känt att det är så de stora elektronikkedjorna fungerar. deras superprisgrejer finns aldrig i lager. fast kasst av kundtjänsten att ljuga. jag rekomenderar en brandbomb.
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!
Rappare

2008-02-14 14:33
Tur i oturen med den andra TVn, men bra att du klagade. Skriv om du får svar.

2008-02-14 14:36

Jag skriver om jag får svar ;) Jag hoppas verkligen jag blir kompenserad på något vis..

En del av Skåne Massiv.

2008-02-14 14:37
Sånt där har dom ju sysslat med länge, inget nytt.. synd bara att du inte hade vetskap om det ;S ta reda på vem "Hampus" är och hälsa på honom, DET är dock värt 250kr till! :D
http://JKIBMM.se - Vad FAN gör det om hundra år?
www.myspace.com/WenMec

2008-02-14 14:41
Kan även vara så enkelt att 'Hampus' råkat se fel, eller blivit fel informerad. Sånt händer.

2008-02-14 14:50
Crash, det stod även på hemsidan att den fanns tillgänglig!

Skiter i om han såg fel eller inte, han kostade mig 250:- i onödan...
En del av Skåne Massiv.

2008-02-14 14:53
Fel-giganten lo..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-14 15:02
Sånt där är trisst, och det händer verkligen en gång per år eller så. Om man inte är försiktig, men i ditt fall hade du ju verkligen tänkt ut det men ändå fanns den inte där. Ordet är nog Typiskt jag letade efter, jupp Typiskt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-14 15:11
Du kommer ju inte få ett skit för fan människa

men bra att du skrev iaf

2008-02-14 15:12
Vart tror du han kollade att det fanns på lager? Kan kikade på sin dator, såg att den fanns i lager och vidareförmedlade detta till dig.

Eller förväntar du dig att någon ska gå igenom lagret för att försäkra sig om att varan finns i verkligheten, trots att hans lagersystem berättar att den ska göra det?

2008-02-14 15:18
Men om det sen står när han kommer ner där att den inte varit inne på flera dagar är det ju något fel med deras lagersystem, inte sant?
du är kär i mig.

2008-02-14 15:29
Chraswork: Det finns absolut butiker där man manuellt kollar lagersaldona om man har ett köp på G. Jag vet, för jag har själv sprungit gatlopp mellan stallage och räknat kartonger.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-02-14 15:31
 CrashworkZ 

Vem e du liksom? Klart som fan kundtjänst ska veta att det finns på lager, varför i helvete skulle dom annars ens kunna kolla upp det? Precis som "svensson" skrev, den hade inte varit inne på flera dagar, så det e deras system som suger.
En del av Skåne Massiv.

2008-02-14 15:35
AiQue: Det handlar nog mest om dåliga rutiner. T.ex: ett lagersaldo i datorn kanske säger 2, men i själva verket var dessa 2 transsportskadade och ingen har lagt in en blankett för avskrivning pga slöhet. Och eftersom inga finns att köpa så säljs inga, alltså minskas inte saldot (återigen, att nollas saldot är något som borde ske rutinmässigt vid överförsäljning).
En anledning till att ingen tagit bort dem ur datorn kan vara att det handlar om dyr hemelektronik, kan tänka mig att endast chefer får nolla såna saldon iom stöld/mygel-begärligheten på såna prylar.

Datorn är inte bättre än de uppgifter man matar den med.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-02-14 15:36
"Crashwork" Hur kan du försvara företaget när det är 110% uppenbart att dom har gjort fel i sitt system? Man ska ju fan kunna ringa och få ett korrekt svar.

2008-02-14 15:36
ursäkta för felet där som någon kommer påpeka snabbare än jag skrivit det här.

2008-02-14 15:40
Lite av en storm i ett vattenglas? Visst, tråkigt att det blev fel, men inte direkt århundradets heist av elgiganten.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2008-02-14 15:41
"Välkommen till verkligenheten 1.2"
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-02-14 15:47
fick vänta 19 veckor på en pryl som skulle dyka om 3 veckor... till min förvåning så kompenserades jag inte på något sätt, detta var 2005 och första gången jag handlade där. Än idag har jag aldrig mer satt min fot på det där äckliga stället.

El puta Giganté!

2008-02-14 15:55
AiQue

Jag försvarar ingenting. Ibland görs enkla misstag, ibland fungerar inte system och rutiner som de ska. Allt är inte en konspiration, de stora företagen gör inte allt de kan för att lura dig som kund. Det är verkligheten, det är min poäng. Det var allt.

2008-02-14 15:59
jag jobbar på elgiganten, och de kan stå fel i datorn, de hare gjort flera gånger för mig. de har stått typ att de inte finns några kvar, men sen så kollar man på lagret så finns dom där flera stycken. kollade han inte på lagret?
BOOYAH!

2008-02-14 16:00
CrashworkZ

Eftersom dom inte håller vad dom lovar borde dom ersätta mig med bensinpengarna. Det e som om du skulle köpa en sak och få något sämre, skulle du vara nöjd med det eller? Jag sa specifikt till "Hampus" på kundcenter att jag ville försäkra mig om att TVn fanns för det var 17mil dit och enligt han var det som sagt inga problem.

Dom svarade nu btw!

Hej!

Tack för ditt mail.
Först och främt vill jag beklaga det inträffade. Vad jag kan se verkar det som att det har varit lager fel och det har gjort att du fått fel information. På vilket sätt vill du att vi ska kompensera dig? Vänligen återkom till oss för att vi skall kunna komma överräns med dig.

Välkommen åter!

Med vänlig hälsning / Best regards
Kundcenter

Jag skrev tillbaka.

Hejsan!
Jag förstår att det är ett fel absolut, jag kan inte tänka mig att ni ljuger, men hela grejen ligger i att jag spenderade mycket bensinpengar i onödan.
Kompensation vet jag inte, hade varit schysst att få tillbaka pengarna, men jag tycker att ni kan bestämma en schysst kompensering i form att något presentkort eller liknande...
En del av Skåne Massiv.

2008-02-14 16:02
_InVisible P19

Nej han kollade inte inne på lagret, men han var tvärsäker när han sa det först efter som fler hade frågat om den. Att han sprang och kollade på datorn berodde nog på att jag sa att det stod på både sidan och kundtjänst hade sagt det.
En del av Skåne Massiv.

2008-02-14 16:05
"ager fel" och "överräns". Jag mår illa.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2008-02-14 16:06
Eftersom dom inte håller vad dom lovar borde dom ersätta mig med bensinpengarna.
Ja det tycker jag. Har jag sagt något annat?

Det e som om du skulle köpa en sak och få något sämre, skulle du vara nöjd med det eller?
Nej det skulle jag inte vara.

Jag har sagt att det antagligen bara är ett oskyldigt misstag som begåtts. Inga konspirationer som det diskuterats om ovan. Ursäkta om det var oklart, säg till om du vill ha något förtydligat.

2008-02-14 16:16
Håller vad de lovar? Nån stackare på kundtjänst gav dig ett besked efter bästa förmåga. Löfte? Knappast.

Tror knappast företaget, Hampus eller nån annan haft uppsåt att jävlas med dig. Ring till PLUS, flytta till USA och stäm någon eller inse att världen inte alltid är felfri eller kretsar kring dig.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-02-14 16:19
Endeavour2 X0

Om man säger "Ja den finns där". Det kan tolkas som ett löfte? I vilket fall, den borde vara där efter som han sa det. Men fuck it, nu har dom sagt att jag antagligen blir kompenserad så nu bryr jag inte mig och kan handla på El-Giganten, dock bara i Lund. Det blir inga mer roadtrips, haha...
En del av Skåne Massiv.

2008-02-14 16:31

Hej igen!

Då skickar vi ut ett present till dig på 300:- som plåster på såren.

Ber återigen om ursäkt för det inträffade.

Med vänlig hälsning / Best regards
Kundcenter

I'm satisfied.

En del av Skåne Massiv.

2008-02-14 16:31
överräns....
jobbar man på kundtjänst med att svara på mail borde man väl ha minst godkänt i svenska?
Not a follower, so Twitter has never been an option.

2008-02-14 16:51
så det e så man gör för att få presentkort haha
Tänk på vad du säger, så du inte säger vad du tänker

2008-02-14 17:45
Shit, ni är ju bara för mkt. Ja det var jättesynd att du fick åka i onödan osv, om du hade gjort det enkla och rätta hade du
1. Ringt varuhuset direkt (eller bett om att bli kopplad till dem från kundservice)
2. När du pratat med dem så säger du, jag kommer in och jag är jättesugen, kan inte du sätta en lapp med mitt namn och nummer på den tvn så den inte hinner bli såld. När sen nissen springer omkring där på lagret bland defekta tv apparater osv så hittar han ingen, men han har ditt namn och nummer. Han ringer upp dig och säger. My bad, de vi har är trasiga tyvärr, vill du komma in och kolla på ngt annat så hjälper vi dig.

Innan ni börjar gnälla om Arn och Sverker och satan och hans moster så bör ni ju hålla koll på konsumentlagen, det är kunder som ni som förstör hårt jobbande säljares dagar.

Det som följer nedan är skrivet under trötthet och hunger och inget riktat mot er utan mest för att ni ska förstå.
Det finns människor och det finns idioter.
Människorna kommer in till en butik och säger
"Tjena, du jag köpte XXXX (valfri pryl) och den har gått sönder nu, problemet ligger i att jag tappat kvittot, men jag har datum och kontoutdrag som säger att prylen är köpt här. Kan ni på något sätt leta fram en kvittokopia?"

Där efter hjälper man kunden.

Sen finns det idioter.
"Du, jag köpte eran djävla skitpryl (samma pryl som var valfri ovan) och nu har den gått sönder. Knappt använt den (om de har prylen med sig så drar de upp ngt som ser ut att vara tappat bakom ett tåg och sen kört i mixern) jag vill att du byter ut* den, jag har dessutom tappat kvittot, men ni är skyldiga enligt lag att spara allt sånt**."

När kunden som i det fallet kommer in med sur uppsyn, respekterar inte säljaren som tar emot och bara är ute efter att antingen vara världens största idiot eller bara få sin vilja igenom.

*Som försäljningsplats har man rätt att försöka reparera produkten innan an byter ut den helt eller ger pengarna tillbaka. Det är så konsumentlagen är utformad.

**Konsumentlagen säger att kunden ska kunna visa var och när en vara är köpt. Det är det dock många idioter som missat.

Vad tror ni? Vem är man mest mån om att hjälpa? Den som kommer in, skäller ut dig efter noter och sen spottar (bildligt) på dig....eller den som snällt och vänligt berättar hur det ligger till, erkänner sin del av misstaget och är schysst?

Nog fan är det den som är vänlig. Så ett råd. Var ALLTID vänlig mot butikspersonal, kan garantera er det lönar sig i längden. :)

2008-02-14 17:58
Personligen tror jag att jag skulle ha ringt ifall transportsträckan var samma som tidigare har tagits upp. Det är jättekul med lagerstatus på nätet o.s.v. men det brukar vara si och så med tillförlitligheten.

2008-02-14 18:41
Inget nytt, som Siba's "billiga jätte bra cyklar" för 1000lappen dom har ibland, man åker dit, väntar på att dom ska öppna. Inga cyklar där förutom ett skylt ex som är bara halvt ihopplockad. Folk skriver ju insändare om sånt här dagligen..

2008-02-14 18:48
Jag har en liknande story från El-Giganten.. Skulle köpa en DV-kamera för ett par år sen. Jag var tvungen att köar till Helsingborg, som då var en sträcka på ca 5.5 mil.
Jag ringde o kollade att kameran fanns inne, det gjorde den. Körde dit, och de sa att den var slut.
Jag åkte hem innan jag hann bli förbannad. Ringde igen och bad att få snacka med chefen. Han sa att den visst fanns inne, och hade den tom framför sig.
Jag körde dit igen, och visst fanns den där.
De bjöd på en firewire-kabel för besväret.. Skrämmande lik din story, ändå.
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2008-02-14 19:10

"Överräns" är den mest provokativa felstavningen jag sett på bra länge...

2008-02-14 19:14
Oavsett vilket företag man talar om, är det alltid någon som har dåliga erfarenheter. Sånt är livet.

2008-02-14 21:32
Alltså min vänn har en LCD TV från El giganten och ja det är bluff och båg. När vi åt svamp för ett tag sen så blev tv'n mindre och större hela tiden. Jävla skit tv.

2008-02-14 21:39
ReM,

Jag har precis samma problem med min 42" plasma. :P Den är dock köpt på Expert.

2008-02-14 21:56
Sånt som händer. Men däremot så om jag vore du så skulle jag lämna tillbaka försäkringen på expert ;)

2008-02-14 22:16
fuck el-giganten , fuck onoff och fuck siba allt dom gör är att försöka husstla en på varje krona
Survival of the fitest only the strong survive.

2008-02-14 23:07
enligt köplagen som jag inte kan speciellt mycket men gott igenom 20 gånger i skolan så tror jag inte att man får göra så där, och han försäljaren nu vad han hette på kundtjänsten har ju gjort ett stort misstag och jo jag tycker du borde få en fet ersättning på något sätt, ta kontakt i någon som har med konsumentköplagen och sånt att göra och se va du kan få för hjälp, lovar dig att du kommer få ut nått om du bara e på lite och kontaktar lite folk, annars är det ju bara att kontakta aftonbladet lovar att du blir huvudrubriken på aftonbladet.se till helgen ;)
lost in skåne

2008-02-14 23:11
gavle P19

om du läser så ser du att han inte behövde kontakta agent 007 för att bli kompenserad..

2008-02-14 23:20
Nowice:

Riktigt bra skrivet som försäljare så känner man igen det du skriver.
Och är man trevlig får man mer hjälp så är det bara. Jag byter mer än gärna ut en vara även fast kunden inte har kvitto så länge dom är trevliga.
Ger god service och kunden kommer garanterat tillbaka.
Jag jobbar dock inte på el giganten och kan inte säga hur deras dator är med lager saldo osv.
Men det kan vara fel rätt ofta. Får man 35 pallar med varor som är typ 2 meter höga kan det lät missas och packas ett par kollin som står med på följesedeln.

2008-02-14 23:45
Brukar det inte vara så att om de inte har en vara inne så brukar de erbjuda någonting likvärdigt, oavsett pris (brukar röra sig om små skillnader), eller att man får köpa visningsex. billigare?

Jag skulle köpa en tv en gång, och den var inte inne, fick då ett erbjudande att köpa en annan tv för 400 kr mindre, dvs, samma pris som den tv'n jag kollat ut. Vilket var nice, det rörde sig om en tv på 2k ungefär. Fick en för 2.5k. :)

Iofs kanske visningsexet inte är det hetaste...

2008-02-15 00:26
Gynophosis P21
Are you out of your mind? Varför?

NoWice:
Så jäävla sant det du skriver, verkligen!

AiQue:
Skönt att det löste sig och att du valde Expert ;). Dock ett ganska vanligt problem eftersom alla dessa typer av företag har utomstående företag som agerar kundtjänst, tyvärr finns det några (absolut inte alla) som sabbar massa för oss som jobbar i butik.
Sen gör du som många andra, retar dig på att demo-ex fortf. finns kvar i butiken. Anledningen är att butiken väldigt sällan äger demo-exemplaren innan de har utgått ur sortimenetet.
Alltid härligt med lite presentkort också =)
b-b-bassan!

2008-02-15 00:41
Tråkigt att det blev så.

Problemet är att kundtjänsten oftast är jävligt okunninga och i många fall ett gäng callcenter-telefonförsäljar gäng som snackar inmatade fraser och förlitar sig på just lagersaldon.
Som sagt, lagerdiffar är vanliga och det kan handla om demo-ex, trasiga varor osv eller varor som levererats i systemet men inte på riktigt.

Det borde verkligen finnas ett sätt att kunna prata direkt med någon i butik.
Kundtjänst sabbar som någon sa många gånger och har noll koll..

Men vadå, du fick kompensation. Shit happens.. Gå vidare bryshan.

Och allt kommer fortfarande handla om pengar i dagens samhälle. Företag glömmer den långsiktiga investeringen i en 100% kundtjänst som för stunden kanske inte ger nå cash och feta täckningsbidrag men på lång sikt gör att företaget behåller gott rykte och består.

Cash rules, for now.
Men snart rasar det.
your bitches ain't nothing compare to meeeee

2008-02-15 01:14

Videokameror, tv apparater etc ja det finns aldrig hemma under kampanjer, det är bara ett sätt att lura dit dig. Och handlar du på Expert, siba eller onoff etc så blir du automatiskt lurad, då de tar överpriser på allt i jämförelse mot mindre och mer seriösa handlare som oftast även vet vad de talar om.

2008-02-15 11:53
ring upp kundtjänsten och försök få tag på den här hampus och säg att du ska prata med hans chef om han inte fixar en gratis tv till dig...