I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Köpa digital systemkamera från USA?

Övrigt - Blandat

Skivsamlare

2008-02-12 20:15

Köpa digital systemkamera från USA?

Är det nån som har nån erfarenhet av detta? Tänkte med den låga dollarna och allt. Såg det fanns feta paket på ebay. Funkar det bra med amerikansk teknik här eller?

Mvh Olle

-"Shit, I lost him in the Sun!"

- Whoa PixelCrew 2004!

2008-02-12 20:19
En ganska gammal artikel i ämnet, men alltid nåt: http://www.fotosidan.se/doc.htm/3761/

2008-02-12 21:10
De bästa ställena är välkända butiker såsom B&H Photo (som f.ö. står för Be Happy)

från wikipedia: B&H opened as a storefront film shop on the Lower East Side run by Herman Schreiber and his wife, Blimie (the store's name comes from their initials).

Jag köpte 2 kamerapaket i USA i höstas. Ett på B&H där jag köpte det direkt i butik i NYC, och det var det billigaste jag kunde hitta även jämfört med internetbutiker. Det andra köpte jag på ebay.
Har inte haft några som helst problem, och kamerorna är identiska skulle jag tippa på som de man köper här. Skillnaden är att du får en manual på engelska, och får köpta en ny sladd till laddaren som går på 30kr på clas o. Jag är dock säker på att garantin inte gäller här, man får mad andra ord skicka den till USA om det skulle knasa. Jag har stort förtroende för ingenjörerna nuförtiden och litar på att inget händer under garantiåret..
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.

2008-02-12 22:27
det borde inte vara några problem alls. jag känner folk som har beställt objektiv och sålänge det int eär några konstiga märken så ska allting funka. men du kan köpa min gamla kamera istället. en nikon d50. köp!
you know i spell girl with a B

2008-02-13 01:06

Så länge du inte känner någon som kan skicka grejorna till dig privat (Utan kvitto helst i annan kartong) eller att du köper grejorna på plats, så kan du lika gärna beställa i från tyskland. Då tullen garanterat kommer att kräva dig på 25% av det du har betalat. Jag beställde ett bakstycke som kostade 50 k, när det väl kom fram till mig så hade jag betalat lite över  68k, iof så var det en bra affär i jämförelse med vad det hade kostat mig i sverige, Men gällande budget kameror så tjänar du ytterst lite på att handla ifrån usa..

2008-02-13 01:08
har köpt blixtar och objektiv på ebay.
-snabb leverans
-bra pris
fungerar rktigt smidigt.
har en kopis som köper allt på ebay!
Johan Spinnell<br>www.eyesharp.se<br>[email protected]

2008-02-13 01:09

Nikon, Pentax, Canon mfl har numera något som kallas för världsgaranti, vilket gör det möjligt att lämna in skiten till närmsta auktoriserade verkstad vart du än befinner dig i världen.

2008-02-13 01:14
Jobbigt om man får ett måndagsexemplar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-13 01:33
Bade jag och min flickvan har kopt vara kameror i USA. Jag har en 350d och hon har en 40d, bada Canon. Dock sa bestallde vi aldrig kamerorna utan vi kopte dem pa plats. Sa jag vet inte riktigt. Jag kollade in att skeppa hem en innan jag fick mojligheten att kopa en pa plats, det finns ju en viss risk att den fastnar i tullen och da far du betala moms pa den, kostar en hel del.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-02-13 01:35
candide:
har för mig att skatten på kameraprylar är på ca 200 kr.
kan jag ha drömt?

2008-02-13 01:44
Nja, moms 25 % om inte det är en gåva, vilket man kan få E-baysäljaren kanske att kirra, men det är inte helt säkert.

Kolla upp mer exakt på http://www.tullverket.se
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-13 01:46
okej
men jag hade för mig att det ligger fasta priser på olika varor..
men vad kan jag?!
fått allt om gåvor iaf,,

2008-02-13 02:22
Spinnell X2

det är 25% moms på det, plus tullavgift och eventuellt någon mer dold avgift.. så det bästa är ju att antingen köpa när man är där, eller ha en kompis där man kan skicka till, som sen skickar det vidare..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-02-13 08:46
"Nikon, Pentax, Canon mfl har numera något som kallas för världsgaranti, vilket gör det möjligt att lämna in skiten till närmsta auktoriserade verkstad vart du än befinner dig i världen."

Nej, så är det inte. Iaf inte på Canon och Nikon. De har världsgaranti på objektiv och tillbehör, men inte på kamerahus...

Sen kan man även köpa "gråimport" från B&H, och då gäller garantin endast i deras egen butik.
Skivsamlare

2008-02-13 17:06
Är det många som åkt på tullavgift när ni beställt? Har ni nåt exempel på kamerapaket som är bra?

Mvh Olle
-"Shit, I lost him in the Sun!"<br> <br> - Whoa PixelCrew 2004!

2008-02-13 19:42
sundown P23:Ja, beställer du direkt ifrån en butik så kommer kameran med 110% fastna hos tullen, sedan blir det moms på det 25% då kan du lika gärna beställa ifrån tyskland, där du får grejorna utan att behöva betala skatt och andra utsugaravgifter.
Skivsamlare

2008-02-13 20:46
bra tyska sidor då?
-"Shit, I lost him in the Sun!"<br> <br> - Whoa PixelCrew 2004!