I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

koka vatten

Övrigt - Blandat

2008-02-11 22:28

koka vatten

jag gjorde lite pasta i förrgår med min flickvän, och berättade hur smart jag var när jag hällde varmt vatten från kranen så det skulle koka snabbare.

hon hade hört någonstans att man skulle ha kallt vatten och inte varmt.

började fundera på detta nu. är väl inte meningen det ska bli någon diskussion utan jag vill bara ha ett svar på om det spelar någon roll..

från någon som vet. tack hej skjut en (e)älg

2008-02-11 22:29
Jag tar alltid varmt. Varför ska man ta kallt, om det ändå ska vara varmt?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-11 22:30
Essen sie mein scheisse!?

2008-02-11 22:31
NOOOO! Och jag som alltid dricker varmt vatten för min mage inte gillar kallt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-11 22:32
har oxå hört att det är kallt vatten man ska ha, men att det berodde på nåt med mineralerna i vattnet eller nåt, minns inte..

när jag hade samma undring förut, fick jag höra från en kock att han använder varmt vatten när han ska koka upp nåt just pga tidsfaktorn.

hmmz
- verlaat het lichaam en verlaat de mening -

Man kan ju få legionella av varmvatten från kranen?! Jag trodde det var allmänt känt.. :)
http://anjaparson.istheshit.net/
Förresten.. Jag hatar MBFIMG's användare på Whoa! HATAR!

Varmt vatten innehåller mer konstiga avlagringar så de är ju mindre nyttigt.

Street savvy

2008-02-11 22:33
Krispiks var jobbar den kocken?!?!

2008-02-11 22:36
tack för svaren..

vill ni kan ni diskutera vidare om kallt/varmt vatten. annars kan någon skicka tråden åt helvete..

DJ_FLESH P23
google är inte min vän. aldrig fattat hur man ska söka för att hitta den amn vill hitta :(

2008-02-11 22:37
Borde nästan göra denna klistrad.. Annars lär väl halva Whoa ha legionella inom ett halvår. :)

2008-02-11 22:37
varmvatten går ju också genom kopparrör. o de gör det lite skadligt.
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt

2008-02-11 22:42
varmt vatten har andra ledningar tydligen..om det är rostigare eller nåt..
men det är "farligare" me varmt vatten
vi är överallt!

2008-02-11 22:47
Hur kan alla utom jag veta det här? Men hallå. OM jag fått baciller i mig skulle väl det ha märkts? Jag är aldrig sjuk..

2008-02-11 22:49
kopparrester äv det va?

2008-02-11 22:51
Som tur är finns det inte så hemskt mycket bakterier i vattnet..
Måste rätta mig själv lite också. Man kan få legionella om vattnet inte är tillräckligt varmt. T.ex. om man har varit bortrest och kommer hem och tar varmvatten direkt ur kranen, då har det legat i ledningarna och blivit kallare. DÅ kan man få legionella.

Sen tillför ju kopparledningarna också som sagt, om dom är gamla.

Det är däremot ingen fara att diska eller skölja disken i varmvatten från kranen eftersom bakterierna inte kan leva på torrt porslin.

Det är inte heller farligt att duscha i varmt vatten. ;)

Frågan utredd!

2008-02-11 22:54
stå inte o drick i duschen bara :P
vi är överallt!

2008-02-11 22:59
qvanton:

han jobbar inte som kock just nu, not to worry, han har fått sig några linjalslag på fingrarna
- verlaat het lichaam en verlaat de mening -

2008-02-11 23:07
jag brukar köra kallvatten i vattenkokare och sen hälla över i kastrullen, går fortare så.

varmvatten använder jag bara när jag kokar ägg, då spelar det ju ingen roll.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2008-02-12 00:09
I varmvattenrören trivs en del bakterier. dom är inte så jättesnälla.

hämtat ur biologiboken =)

2008-02-12 00:29
ingen som kör ljummet :)
Tänk på vad du säger, så du inte säger vad du tänker

2008-02-12 00:37
Man kokar ju bort många bakterier men som sagt, avlagringar av metaller kommer ju inte direkt "dö", och sådana är nog inte så bra att få i sig... Tror dock det överdrivs...

Därefter kokar varmt vatten givetvis snabbare än det kallt vatten då det tar det kalla vattnet en extra tid att komma upp till samma temperatur som det varma vattnet redan har till godo, det är hur som helst inte många sekunder det rör sig om.

2008-02-12 01:35
Fast jag har hört tvärtom också. Alltså att varmt vatten ska frysa snabbare än kallt, men de låter ju bara dumt:P

2008-02-12 01:50
Stämmer inte heller. .)

2008-02-12 08:15
Det stämmer visst om det är ruskigt kallt i luften och väldigt varmt vatten. Vattnet får ju luftbubblor i sig som hjälper till på något sätt.

2008-02-12 08:32
kallt vatten kokar vju upp snabbare än varmt ?!
!! :)

2008-02-12 11:23
http://www.sciam.com/physics/article/id/is-it-true-that-hot-water <- bra artikel.
"Varmt vattnen fryser oftast inte snabbare än kallt, men kan göra det" ungefär som att man kan modifiera i princip vad som helst bara man har koll på lite fysik, så egentligen tycker jag inte det är ett riktigt uttalande direkt, men för all del...

2008-02-12 13:06
Det är inte riktigt att man kan modifiera allt det gäller, troligen mer att det inte är direkt tillämpbart när man t.ex. ska göra iskuber eller något liknande. Men det går alldeles utmärkt att bevittna fenomenet när det är kallt ute, hört att det ska kunna räcka med -10 C, men troligen gärna kallare. Ta en hink med kallt vatten och kasta ut det så blir det blött på marken, men gör du samma sak med varmt så fryser det i luften så att det blir ett snömoln.
"jag har fin hår. som en waterfall."

2008-02-12 13:12
du är inte smart gobbegrogg X0 ...

smart är att hälla kallt vatten i varmvattenkokaren och sedan när det kokat hälla i det i kastrullen.. då går det dessutom mycket snabbare.. fast glöm inte att hälla i en skvätt vatten i  kastrullen innan.. annars kan det få förödiska konsikvenser!

(ursäkta min stavning)
Get Random!

2008-02-12 13:58

Kallt vatten börjar koka snabbare än varmt vatten, annars spelar det ingen roll med bakterier och sånt, du ska ju endå koka vattnet.

2008-02-12 14:07
Om man är lat och inte har nåt som helst tålamod så köper man sig en vattenkokare och kokar upp vattnet med den innan, på så sätt hinner plattan bli tillräckligt varm också D:

och man ska fanimej alltid använda kallt vatten
va?

2008-02-12 14:24
Ok nu har jag gjort ett litet experiment med min gamla vattenkokare.. :)

Kallt vatten började koka efter 1:46,1.
Varmvatten började koka efter 1:19,0.

Nu är det kanske inte 100% säkert men iaf. Man sparar ca 27 sekunder på att ta varmvatten och man riskerar att bli sjuk. Valet är ditt. :)

Någon annan får testa med spis, det orkar jag inte..

2008-02-12 14:55
Verkar som om de flesta har missat hem- och konsumentkunskapen på grundskolan helt!?
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS
AMICI DI NESSUNO

2008-02-12 15:08
jag har bara alltid tyckt att det känns äckligt med varmt vatten från kranen.. det där med koppar i rören och sånt.

2008-02-12 17:35
Ptolemajo P21

Är det koppar i kopparrören nu också? var är världen på väg? Finns det fat och skedar också!?

2008-02-12 17:41
en och annan berså-tallrik kan du nog hitta om du har tur