I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Design prog. Pc / Mac

Övrigt - Blandat

2008-02-11 20:34

Design prog. Pc / Mac

Min estetiska o kreativa sida har vaknat till efter ett par års sömn ochjag känner att jag skulle vilja ta tag i det igen o steppa upp gamet till datorer..

Vilka program använder ni till pc respektive mac?
Jag menar alltså program liknande photshop osv, inte för att designa hemsidor.
Jag har inte gått media eller liknande utbildningar så jag är inte så nere med the lingo haha..

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-11 20:54
Photoshop och Illustrator är ju bäst inom sina områden..finns ingen anledning att använda något annat :)
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental

2008-02-11 21:51
etna= Wörd
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-11 21:56
illustrator, indesign, photoshop. Behöver inget annat som sagt, självklart till mac
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone

2008-02-11 23:08
Va har du gjort hittils, målat? Speedpainting görs mest med en ritplatta i Painter

och mac kommer inte boosta din kreativitet hur mycket folk än vill tro det
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.

2008-02-11 23:22
Varför är det just Mac folk verkar använda mest? Vad gör Mac bättre till just grafisk design..

Management X1
Ja precis jag har målat på olika sätt..
Hehe kreativiteten är det ingen knas med! Du gillar alltså inte Mac? 

2008-02-11 23:54
bootlegger:: Macen är stabilare än PC och man slipper en massa virus, tycker macmiljön känns enklare att jobba i och man har bra översikt över filerna. Mac har alltid varit en dator som design- och reklambyråerna har jobbat med svårt att säga exakt varför men sen jag köpte min mac är jag helt såld, har även en macpro på jobbet =D
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone

2008-02-12 00:27
Jag har inga problem med mac på det sättet. Jag har hållt använt PC i snart 15 år, och har inga problem med stabilitet, virus etc för att jag vet vad jag gör. Däremot har jag en massa andra grejer jag har bättre koll på med PCn. Det finns liksom många flera fördelar för just mig att ha kvar PCn. Och visst har jag använt mac. Det är bara andra ställen man klickar på för att starta programmet i stort sett. När jag jobbar så maximerar jag arbetsytan ändå så vilket OS jag sitter i är helt ointressant.

Tycker det är intressant hur mac har kommit att bli en "designdator". En teori jag har hört är att Apple överhuvudtaget överlevde var just pga det första desktop publisher programmet, som alla layoutare och grafiker började använda. Så hela designa-med-dator grejen började med mac, och trots att alla program blev portade till PC så är det inte så konstigt att byråer redan hade en massa macs och såg ingen anledning att byta.

Det jag hatar är att folk ofta tror att man blir en bättre designer om man använder mac. Ser du vettiga anledningar att köra mac för att du ser fördelar med användarvänlighet, smidighet, effektivare workflow, vad som helst - visst, kör på. Men snälla köp inte en mac för att du har hört att mac är en "designdator". Jag tror största anledning till att den ses som det, är just pga att folk förväntar sig det. Moment 22.

PS. långt inlägg off topic.. oh well :)
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.

2008-02-12 06:07
Jag har aldrig uppfattat det som att folk tror att dom blir bättre designers med Mac. Däremot slipper man i 99% av fallen strula med andra oviktiga saker som drivrutiner, uppdatering av virusprogram osv vilket leder till att man helt enkelt får mer jobb gjort motför motsvarande tid på en pc.

Så är det iallafall för mig, och alla andra på mitt jobb. Allt fungerar direkt..så man kan koncentrera sig på det viktiga.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental

2008-02-12 11:24
om du gillar att måla så är ju Painter nått för dig, om du har ritplatta vill säga
SMÅLAND!

2008-02-13 23:27
man blir absolut ingen bättre designer för att man köper en mac…

2008-02-14 15:25
tack för alla svar! jag kanske uppar tråden om en månad eller två..
Toastare

2008-02-15 21:16
InDesign, Illustrator, PS alla CS3 och på mac.. hemma, på jobbet och i skolan.
Jag skyller allt på Emma!

2008-02-17 22:40
Inkscape
Min blogg: http://emilmolin.wordpress.com