hur lång blir bromsträckan...
Hur gör man? Pluggar teorin till körkortet och har fastnat på dessa sorts frågor och hittar inga svar.
T ex
Ungefär hur lång är bromssträckan om man kör 110 km/h Hur lång bromsträcka har ett tåg med en hastighet på 200 km/h Hur räknar man ut dessa, gånger, delat? Lär mig, Tack.
Rapparen Claes Trofobik är aktuell med videon "Ingen kan stoppa mig" just nu. http://www.youtube.com/watch?v=mTeLSssfnPw
Ett tåg!? wtf? Hur långt är egentligen ett snöre? På min tid brukade man iaf räkna 100-0 till 40m, har jag för mig. Eller, det är var en standardbil stannar på iaf, så 110 kanske är 45-50?
Göteborg på låtsas.
Någon mer, hur räknar man eller finns de bestämda intervall?
Rapparen Claes Trofobik är aktuell med videon "Ingen kan stoppa mig" just nu. http://www.youtube.com/watch?v=mTeLSssfnPw
Det där läser man ju i grundskolan, och i Matte A också, men googla. Finns nog svar.
VI ÄR ÖVERALLT! Dubbeln 2lax9!
110 * 0,4 m = bromssträckan. Tror det är så man räknar på ett ungefär. Om du vill få reda på hela stoppsträckan måste du även räkna med reaktionssträckan. Bromssträckan för en vanlig personbil, med bra däck osv är; 11 * 2,8 m + 110 * 0,4 m. (Reaktionssträckan + bromssträckan).
Dekay Ja, precis. Det var så jag menade, men det kanske inte framgick tydligt i min förklaring.
Sholiboba. Jag är jätteskeptisk till din formel. Bromssträckan ökar kvadratiskt, iom att den levande kraften gör det. Om 100kmh ger 40 meters bromssträcka så ger alltså 200kmh 160 meter.
Göteborg på låtsas.
Så svaret påUngefär hur lång är bromssträckan om man kör 110 km/h är? Svårt detta var, måste förstå.
hobbs P23 Hur kom du fram till att bromssträckan för 200 kmh/h = 160 m? Antingen så förklarade jag väldigt dåligt, eller så missuppfattade du det jag skrev.
Bromssträckan för 200 km/h är (enligt min teoribok) = 200 * 0,4 m. Det är alltså en bromssträcka på 80 m. Men reaktionssträckan måste räknas in om man vill få reda på hela bromssträckan.
Stoppsträckan för 200 km/h = 20 * 2,8 + 200 * 0,4 = 136 m. (Reaktionssträckan + bromssträckan = stoppsträckan)
Tikkan P18 Enbart bromssträckan på en hastighet av 110 km/h blir ungefär 44 m. (110 * 0,4 m)
Sholiboba Jag vet inte hur jag skall säga det här snällt, men.. din teoribok ljuger eller så läser du heeeelt fel. Inte en chans i helvete att du får stopp på 80m från 200kmh.
Göteborg på låtsas.
" Om du kör i 50km/h och gör ett bromsprov och kommer fram till att bromssträckan blev 10 meter, sen kan du räkna ut vad den blir om du dubblar hastigheten genom att ta 2*2 som är lika med 4 vilket innebär att bromssträckan i 100 km/h blir 4 gånger längre alltså 40 meter. Om du ökar hastigheten ytterliggare en gång med det dubbla alltså till 150 km/h då blir bromssträckan 3*3 alltså 9 ggr längre dvs 90 meter. Om du ökar hastigheten ytterliggare till 200 km/h då blir bromssträckan 4*4 alltså 16 ggr längre dvs 160 meter. Man räknar alltså i kvadrat. " när jag googlade
Not a follower, so Twitter has never been an option.
hobbs P23 Reaktionssträckan = 56 m.
Bromssträckan = 80 m.
80 m + 56 m = 136 m.
Stoppsträckan = 136 m.
Möjlighterna att jag har läst fel/teoriboken ljuger, utesluter jag inte. Men just nu utgår jag från den.
vore ju rätt smidigt om det var så Sholiboba.. om man åker i 1000 km/h (277 meter per sekund) och lyckas bromsa på 400 meter.. då skulle man, från när man trycker ner bromspedalen, hinna stå helt still på mindre än 1,5 sekund. Njaa..
Not a follower, so Twitter has never been an option.
Upptäckte just nu att det som står i min teoribok är korrekt, men att jag hade misstolkat det som stod. Stoppsträckan blir, om man färdas i 200 km/h; 216 m. Jag ber om ursäkt.
Sholiboba Nej. Jag hittade en liten
hemsida och om du läser där så ser du att rätt kralliga sportbilar såsom Ferrari F430, Lamborghini Gallardo och Porsche 911 har
bromssträckor på runt 135m, plus minus. Om det verkligen står det där om hastighet*0.4 i din teoribok borde du begära pengarna tillbaka.
Göteborg på låtsas.
10km/h = 2 meter. 20km/h = 8 meter. 30km/h = 18 meter. 40km/h = 24 meter. 50km/h = 50 meter. 60km/h = 72 meter. 70km/h = 98 meter. 80km/h = 128 meter. 90km/h = 162 meter. 120km/h = 282 meter Stämmer allt detta? Det är vad jag skrivit upp iallafall. "Bromssträcka: Räkna ut hur många gånger du ökat farten, gångra det sen med så många ggr. Gångra med ursprungliga bromssträckan" Det var iallafall vad hon lärde ut på körskolan, som tur vad som fick jag inte ens enda fråga om det på teorin, inte heller om släpvagnar och deras vikter, hihi ;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Detta är krångligt verkligen, hur vet man vad man ska gångra med? Hoppas man fixar teoriprovet ändå Tack för all hjälp!
tikkanen ska fixa körkort :)
Borde ju stå i kk boken..? Kommer då fan inte ihåg tyvärr.. va länge sen nu känns det som haha
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Dieallot Din tabell stämmer makalöst dåligt för en vanlig personbil. :)
Göteborg på låtsas.
haha Dialots tabell verkar lite snurrig. Däremot är de väl så där som det skrivs om att den ökar i kvadrat. har för mig så... hur som, LYCKA TILL me TEORIPROVET TIKKAN!!!! //Ydebrinkarn - Håller tummarna!
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Som sagt, det var exakt det som läraren skrev på tavlan :)
Aston Martin Vantage har hälften så lång bromsträcka som en "vanlig" bil så ja tycker du ska svara hälften så mycke som de borde vara o sen så äga dom med att svara: vadå? ja kör aston...
shit kan ingen skriva en vanlig formel eller?