I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ta ut ett lån utan fast inkomst

Övrigt - Blandat

2008-02-07 12:50

Ta ut ett lån utan fast inkomst

Hej!

Förra året hade jag en års inkomst på lite under 100.000 och därför är jag inte kredit värdig eller vad dom kallar det.

Så min fråga är, personer som inte har en fast inkomst hur lånar det pengar om det e möjligt?

Peace Peter-pan-komplex

Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger

2011-10-15 07:53
För att låna pengar utan fast inkomst så finns där lite tips och trix man kan ta till. Två exempel på detta är att man tecknar ett låneskydd plus att man lånar tillsammans med någon.
Det kan vara din pappa eller mamma, då känner sig bankerna tryggare.

2011-10-15 08:00
KaptenKrok skrev:
Smsa låna!

Att ta ett sms lån är inget smart drag. Räntan är skyhög och i vissa fall får man betala tillbaka 200% av det man lånade.

2011-10-18 21:38
Så här är det, har du ingen fast inkomst (vit) så skall du inte ha ett lån.
Om du nu har en sk svart inkomst så borde det ju gå tämligen fort att få ihop "drygt" 10 000. Din mamma vill inte/ har kanske inte råd att ta ett lån åt dig, så lämna henne ifred.
Gällande kronofogden: Det är faktiskt lag om "påminelser" dvs skulle räkningen försvinna så får du en andra chans att betala den, en påminelse får du hem efter7-10 dagar (Dock så måste du betala den lagstadgade påminelseavgiften á 50kr)
Struntar du i att betala påminelsen så tar det ytterligare 10 dagar innan din skuld hamnar hos "inkasso" (Hyra,kreditkort,banklån brukar oftast skicka skulden till inkasso efter 2-3 uteblivna betalningar)
När din skuld har hamnat hos inkasso så bör du betala den så snabbt som möjligt för att slippa betala ytterligare avgifter (Inkassoavgift 160:-)
Vid det här laget så har din kreditvärdighet påverkats NADA!
efter 5-7 dagar så skickar inkassobolaget en påminelse, sturntar du i att betala den så får du hem papper ifrån kronofogden gällande att dem kommer att "ta över" Inkassoskulden (Nu gäller det att betala)
Betalar du illa kvickt till inkassobolaget så händer inget.
Fö så har jag själv fått hem 2 st brev ifrån Kronofogden gällande det jag skrev ovan. Jag har då inga betalningsanmärkningar! Nästan lika kreditvärdig som innan breven, bortsett ifrån den kreditupplysningen som inkassobolaget gjorde. Så se till att autogirot funkar innan man åker ut på långfärd :)
Toastare

2011-10-20 12:08
cashu, det finns faktiskt inga generella regler vad det gäller påminnelser och inkasso. Det är även skillnad på vad det är för räkning, t.ex om det gäller CSN-lån, parkeringsböter, skatteinbetalning etc. så har de dyrare avgift.

Det finns även en anmärkning hos UC (Upplysningscentralen) som heter "osäker kreditkund" Dvs. har du varit en dag försenad med en inbetalning eller slarvat med fakturor, så kan det bli svårt för dig att få betala med faktura. Klarna är det företag som de flesta använder sig av när det gäller fakturor och de är stenhårda.

Jag har sen jag skrev sist i den här tråden blivit skuldfri och har ingen prick hos Kronofogden längre. Blev av med den i juni och jag fick den 2008 pga att Kronofogden gjorde en koll för utmätning. Ett kreditbolag hade ansökt hos det hos dem och trots att jag ringde kreditbolaget och de drog tillbaka sin ansökan så fick jag en betalningsanmärkning pga att Kronofogden hade kollat mina inkomstuppgifter. Så det finns olika anledningar att få en betalningsanmärkning också (de flesta ligger dock kvar i 3 år, för obetald skatt etc. gäller 5 år)

I alla fall. Jag blev av med min anmärkning i juni. Men när jag pratade med min bank så sa dem att det kan ta upp till 6 månader innan jag kan betala med faktura på nätet t.ex eller om jag vill dela upp en betalning (kredit är man ju inte så sugen på nu) Dessutom är det ju skit att mina taxeringsuppgifter säger att jag tjänade 16000kr förra året, då jag studerade och hade CSN. Så det påverkar ju också. Först när de uppdaterar i vår så kommer de se vad jag egentligen tjänar (innan dess kan jag ju iof få intyg av min arbetsgivare, men det går ju bara att använda fysiskt inte på nätet)
Saker som att ansöka om lån sparas ju också, ju fler ansökningar man gjort/avslag man fått, desto mindre chans är det att få lån.

Så med andra ord är det inte så enkelt som påminnelse, (ev. ny påminnelse), kronofogden, betalningsanmärkning.

Det bästa man kan göra är att t.ex gå in på Min UC eller ratsit och ta ut en gratis upplysning på sig själv och sin kreditvärdighet. Om man dessutom skriver ett brev till UC och begär ut alla uppgifter om en, så får man det gratis en gång på ett år.
Jag hade t.ex mycket god kreditvärdighet, sen kom taxeringsuppgifterna och jag hamnade från en 10a till en 1a.

Jag skyller allt på Emma!