I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"...hade inte hjärta att..." frågetecken!

Övrigt - Blandat

2008-02-02 16:37

"...hade inte hjärta att..." frågetecken!

Jag förstår inte logiken i detta uttryck; ex. han hade inte hjärta att verkställa straffet.
Kan någon vänlig själ förtydliga detta för mig, tack.
Finns här någon språkforskare som ledsnat på institutionen och tuggar på whoa möjligtvis?

Är det någon old school svenska med milleniumbugg? Jag förstår givetvis innebörden, men meningsuppbyggnaden får det att låta motsägelsefullt och allmänt fucked up! 

cien.cia.

2008-02-02 16:38
Han var inte så känslokall att han kunde utföra straffet, kunde man väl säga lite kort.

2008-02-02 16:43
"mitt hjärta tillät inte att jag..."
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2008-02-02 16:45
xavante P12
"Jag förstår givetvis innebörden, men meningsuppbyggnaden får det att låta motsägelsefullt och allmänt fucked up!"
cien.cia.

2008-02-02 16:46
det är väl typ att mitt hjärta är för blödigt och tillåter inte att jag gör så, jag har inte ett lämpligt hjärta för det här.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2008-02-02 17:01
Jag har för mig att jag läst något i stil med;
jag hade inte hjärta söndrat nog för att någonting
Kan det möjligtvis vara detta som utrycket kommer ifrån, att mittenpartiet försvunnit i folkmun?
cien.cia.

2008-02-02 17:19
ja, hjärta står för mod! så var det hela löst punkt!

Producent

2008-02-02 17:26
nej i detta fallet star det för samvete

jag hade itne samvete nog att...
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Producent

2008-02-02 17:26
nej, det där blev fel
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2008-02-02 17:47
punktera denna jävla tråd nu!

Producent

2008-02-02 19:41
men, det betyder inte mod i den meningen! tyst gubbe

2008-02-02 19:53
"..hade inte hjärta att.." är bara en omskrivning av "..hade hjärna nog att.."
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-02 20:36
Jag anar att den här meningen är fabricerad speciellt för den här tråden.

2008-02-02 22:19
"Jag hade inte hjärta att hämta honom" = "jag palla inte hämta honom"

Jag hade inte hjärta att hälsa på dom = jag palla inte att hälsa på dom

Den har den innebörden i norrkan iaf

2008-02-02 22:23
Hade inte hjärta nog att säga ifrån.

är för mig lika i meningsuppbyggnad som:

Hade inte fingrar nog att räkna till tio på.

Men sedan så har jag aldrig heller berömt mig själv för att vara något större språkgéni.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-03 00:29
huh? - Ja, sannolikt så har ursprungsmeningen kortats av p.g.a. att den var "allmänt känd" - fram till dess att "ingen" kom ihåg orginalmeningen.
Lite som att "han är dummare än tåget" egentligen hänvisar till någonting i stil med "han är dummare än tåget, för tåget stannar för rött ljus och det gör inte han" (ja, jag har glömt bort sista halvan så jag konstruerade någonting on the fly).

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-02-03 12:15
Jag tror inte att dummare än tåget saknar någon bortglömd mening, jag tror att folk en gång i tiden hade hjärna nog att i sitt stilla sinne själv klura ut att tåget är ganska "enspårigt".

(obs, märk gärna hur jag utan att tänka mig för använde samma meningsuppbyggnad som orginalfrågan handlar om, i kursivt, det finns ingen bortglömd mening bakom det, det är fortfarande lika som t ex: han hade inte pengar/styrka/hår nog att betala/lyfta/göra en 10 tums mohawk.)

2008-02-03 13:34
så jävla tråkigt och förbannat tråkig människa du är som sitter och funderar på något sådant där.

det kanske är en menningsuppbyggnad du förstår dig på.

tönt

2008-02-04 05:39
hade inte hjärta att = förmådde inte pga att något är för ledsamt eller skulle kunna såra det direkta objektet i meningen.

att det skulle betyda att man bara allmänt inte vill eller orkar göra något är ju fruktansvärt att någon tror. snacka om att det blir en förlust i språket. =(

...och det har inget med mod att göra heller.

så där har iaf jag fått lära mig att det ska vara!

2008-02-04 06:02
im with junkgirl fan
pisstråkig tråd f.ö
oh no he didn´t!

2008-02-04 13:04
CameraObscura - "Tåget"-raden tog jag just för att jag hört "orginalet" i sammanhanget "hur kom det uttrycket till", så det är någon språkforskare som gjort efterforskningarna :)

Dock kan jag ju, som sagt, inte dra mig till minnes hur fortsättningen gick : /

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-02-04 13:15
Mabande

Aight, jag började väl tro för högt om människan igen, klart att det inte kunde vara så subtilt snyggt och stiligt som "enspårig"-bakgrunden skulle gjort det ;)