I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Egna talesätt

Övrigt - Blandat

   
Hangaround

2008-01-30 01:52

Egna talesätt

Det är väldigt roligt med egna talesätt som man kommit på. Jag tänkte dela med mig av två som jag kommit på och så tänkte jag att ni skulle göra detsamma.

"Sola sig i skuggan av dig/dem/den"
Exempel; Två band på samma skivbolag slår. Det ena blowar upp stort och får all mediebevakning, medan det andra hamnar i skymundan av det band som slog större. Då brukar man säga på ett ungefär att - de har legat i skuggan av...
Om nu det bandet som inte slog igenom så stort endast glädjas åt det andra och inte är bittra och avundsjuka på dem så kan man då säga att de solar i deras skugga.

Nu är det som med de flesta andra talesätt att man inte måste använda det vid ett specifikt tillfälle.

"Alla älskar en död man"
Nästan alla har vi vittnat fenomenet som uppstår då någon dör, och väldigt ofta handlar det om onaturliga dödorsaker som överdos, bilolyckor och dylik. Om en kille som går i 2:an på gymnasiumet dör av alkoholförgiftning så uppstår det väldigt ofta någon slags - jag kände honom med - tävling. Givetvis skall alla få sörja och tycka att det är hemskt. Dock så rider alla ungdomar med på detta och alla tävlar om vem som kan tyckas mest synd om sig själv och vem som kände honom mest. Och då handlar det oftast om människor som endast hejat på personen och kanske bytt några ord på fyllan.

Exempel på sätt att använda uttrycket; En independent grupp har länge legat under ytan och bara funnits på myspace och bloggar. Sedan blir de upptäckta och får en video på MTV. Det spelar ingen roll om musiken är speciellt bra eller inte, men alla skall spela den för att det är "inne". Då kan man säga "Alla Älskar en död man".