Stor hund i lägenhet?
Hej, tänkte skaffa en hund som om inte vi tar den kommer att avlivas pga att den har epilepsi och nuvarande ägare orkar inte hålla på och medicinera varje dag. Väldigt synd på en otroligt vacker och sympatisk vovve tänkte jag, och då min vän som jag snart ska flytta ihop med vill ha en hund tänkte jag på henne. Men min fråga är då: Hur funkar det att ha en stor hund i en liten lägenhet mitt i stan? Det rör sig om en Siberian Huskey, (i normala fall skulle jag aldrig drömma om att sätta en Huskey i en lägenhet i stan, men pga hennes sjukdom är hon väldigt trött och sover ca 20 timmar/dag.) och jag känner att bara gå ut och gå med en hund är lite... taskigt/tråkigt för hunden då jag är uppväxt med slädhundar. Hur sysselsätter ni era hundar? Vad gör ni med dom för att dom inte ska börja klättra på väggarna eller skaffa sig en massa olater osv? Tror ni det är bättre för hunden att låta dom ta bort henne? Det känns så onödigt på en så fin hund.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
typ äta upp väggarna. varför ta sig an en såpass sjuk hund att den sover 20 timmar om dagen? bara en rak fråga. är de inte bättre att den får somna in än att bo i en liten lägenhet och vara fortsatt svårt sjuk. bara raka frågor som fler kommer ställa dig om du tar an dig hunden.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hur gammal e hunden? Hur dan tränad e den, och vad orkar du och din kompis med? Har ni någon som kan ta hand om den när ni ska resa bort? Om ni känner att ni klara av det så varför inte, den skulle iofs ha ett ställe där den kan gå undan. Vi har en hundvalp <1år Vi har otroligt många leksaker till den, dens favorit är en boll med godis i. Den har ett egen bur(hem). Om den är dum, så läxar vi upp den. (På hundarnas sätt). Vi går ut med den varje timme, 2-3 ggr/dag e det långa promenader. När jag rastar hunden så får den leka i skogen fritt. Eftersom den är så ung så måste vi lära hunden vad som är rätt och fel, och vem som dominerar i huset."tror ni det är bättre för hunden att låta dom ta bort henne?" Fatta inte frågan
Hur läxar man upp en hund på hundars sätt?
Toastare
2008-01-27 20:31
en vanlig hund sover nog runt 17 timmar/dag... det spelar heller ingen roll att det är i en lägenhet för när hunden är inomhus ska den sova och ta det lugnt. När den är ute ska den aktiveras.. dock är frågan om den klarar av att vara själv och hur den klarar miljöbytet. Ni kan ju inte lämna den ensam i början. Bara för att den är vuxen krävs ensamhetsträning för att det är på ett nytt ställe på nya rutiner. En hund, normal sällskapshund, ska vara ute minst 2 timmar per dag och bli aktiverad mentalt med träning eller sök.. träna lydnad, balansgång mm. Kan tänka mig att den hunden behöver mycket mental stimulans. Har ni råd? Har hunden epelepsi så blir både medicin och veterinär dyrt. Kan också tänka att den måste äta dyrare foder då den är sjuk och inte rör på sig på mycket.. Ställ dig också frågan, kommer hunden få ett värdigt liv? Tycker du mer synd om den eller tror du att den skulle bli lyckligare?
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2008-01-27 20:31
Gynophosis, biter dem?
Om du studerar hundarnas betende så förstår du. T.ex. Hundarna vissar sin överlägsenhet genom att få ner huvudet på den andra hunden, halsbet. Vi gör samma sak, för att visa att vi e bossen. Istället för att slå den på nosen. Hundar brukar blockera varandras väg, när den vill ha något av den andra hunden eller för att skydda något. Samma sak kan vi göra när det gäller något som den inte får ta, eller bara för att vissa att det här är inte ditt egna område. Hunden har lättar att förstå om man tar den på sitt eget språk. Än att skrika på den, spruta vatten (som oftas leder till en lek), slå den m.m.
Toastare
2008-01-27 20:38
Tombombadilla, vad då? trycker ni ner hunden eller? jag slår inte, jag skriker inte, sprutar inte vatten och använder ingen fysisk bestraffing alls. Det räcker med ett kort ljud när han är nära nått han inte får.. och annars så tittar jag honom i ögonen och säger ett dovt fy och sen får han lägga sig i korgen ett tag tills jag säger till att han är fri. Men allra mest så berömmer jag det positiva beteendet som man ofta tar för givet... för en hund lyssnar inte på tjat och tar mycket lättare åt sig beröm än bestraffning.
Toastare
2008-01-27 20:39
Tombombadilla, en släthårig foxterrier.. varför?
Inte fan biter ni hundarna? Haha måste vara en jävla rolig syn isofall.
Toastare
2008-01-27 20:41
Gynophosis, nej jag bara drev för det lät roligt.. skulle aldrig bita min hund eller på annat sätt bestraffa honom fysiskt.. mer än att jag håller i honom så han ser mig i ögonen.
Skulle du få för dig att bita din hund så får du mer än gärna youtuba det. Ledsen off topic,ska lämna denna tråd nu.
Bounty boo Ja, jag trycker ner hunden när den blir för jävlig mot en. Bara undra vilken ras, det e ju olika betende på raser.
Toastare
2008-01-27 20:52
Tombombadilla, jag är helt för mjuka metoder och vi beter oss inte som hundar annars mot hunden, så varför ska vi göra det när det gäller bestraffning. vad har du för ras? och självklart skiljer det sig mycket mellan olika raser och även alla hundar är egna individer.. men det jag skrev gäller ju generellet för alla hundar som grund. Sen hade jag en flatte innan och efter som det är en vattenapportör så tränade vi jakt med henne... har man en huskey så ska den dra.. har man en borde collie ska de få valla.. sen finns det ju då sällskapshundar och även de hundar som är avlade för att blidka människans bekvämlighet genom att de inte kräver mycket.. varken fysisk eller psykisk motion.
Peppis Den sover bara ovanligt mycket, den mår inte dåligt på något sätt. (Förutom om den skulle få ett anfall, men det är det medicinen motverkar.) Hade hon mått dåligt hade det varit det enda rätta att avliva henne, men nu är inte det fallet.Tombombadilla Hon är ca. 5 år nu. Och förut var hon tränad och tävlades tillsammans med resten av spannet. Som det är nu tar dom ut henne på promenader, kanske något kortare pass framför släden, och annars är hon mest inne eller ute i sin hundgård. Både jag och min kompis (min kompis i synnerhet, och det kommer vara hennes hund.) orkar med det mesta, så jag tror inte det kommer bli något problem på det sättet. Och hennes mamma tar gärna hand om hunden om vi båda två ska resa bort samtidigt, annars kan mina föräldrar göra det.
Jag har en medryttarhäst en bit härifrån, och funderade på om det funkar med både hunden och hästen att ta med den ut i skogen då. Och leksaker är också en idé. Sen borde man ju lätt kunna ta bussen till någon närliggande skog och busa runt med henne där.
BountyBoo Jag är sjukskriven och är mest hemma, ja. Så hon kommer inte vara ensam i början alls. Och det bästa med att vara jag i det här sammanhanget är att min mamma är veterinär. Så jag får gratis veterinärvård. och jag kollade upp med henne vad en sån medicin skulle kosta, och det var inte så farligt. Min vän tjänar ganska mycket också så det är ingen fara.
Jag skulle nog inte vilja påstå att hon skulle bli lyckligare, men hon skulle kunna få ett bra liv om hon inte vantrivs helt här i stan. (Hon bor ju på landet nu.) Och om det är ett alternativ är jag villig att ge henne en chans istället för att ta bort henne.
BountyBoo: Dina skittaktiker funkar bara på hundar som redan är lydiga. Försök fostra en hund på det sättet så kommer du inte komma långt.
njut
Djurplågeri att ha hund i lägenhet. Sen när dom får 20 minuters utetid så psykosar dom och springer runt o hoppar tills dom nästan itne orkar mer. Det är inget normalt beteende. Tror du gör hundstackarn en björntjänst, ha den hemma en tid o leta efter någon som kasnke själv har huskeys och bor mer lantligt och kan ägna den mycket tid.
Jag säger inget! Läkerol, makes people talk shiet!
Toastare
2008-01-27 21:39
explicit, inte? så min hund föddes lydig... har dessutom en "problemhund" och jag har haft honom sen han var 13 veckor. toyboy, en hund i en lägenhet och i ett hus rör sig lika mycket inomhus. Men självklart behöver de få vara ute mer..
Explict P20 vad tycker du är bra taktiker då?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
ToyboY Djurplågeri? Till skillnad från att t.ex ha en innekatt då, menar du? Och ja, jag planerar ju inte att ta ut henne mer än 20 min/dag. Inte alls. Fan vad jobbigt, alltså. Hon får väl aktivera sig själv bäst hon kan. Typ käka upp soffan, riva ner allt nedrivningsbart och klösa sönder byrån. Om du läst allt hade du sett att hon är sjuk, hon är 5 år men sover ungefär som en gammal hund. Hon VILL sova största delen av dagen. Och när hon vill gå ut så tar jag ut henne och leker/tränar tills hon fått nog. För som jag skrev är jag sjukskriven och har ganska mycket tid över. Det skulle ju dessutom vara bra för mig att ha någonting att göra. Så jag förstår inte riktigt vad du anser vara ett problem? :)
Bounty Boo För att dom har lättare att fatta vad man menar. Vi har en schäffer under ett år, trotsar och busar otroligt mycket.Clajo Det finns parker som du kan ta en promenad med, om det är en drag hund så vore det bra om du kunde fixa ett släpp till den. Tror att den kommer behöva mycket sällskap, specielt av hundar samt att den kanske kommer ta en dominerande roll om du tar över den, utan att vista med den ett tag innan du tar över den. Bästa är att fråga dom som äger hunden vad den har för leksaker (kanske få någon), och vad för vanor den har.
Jag har tre Alaskan Huskys i lägenhet och det fungerar bra. Bor i en tvåa så det är ganska rymligt. Huskysar är en ras som behöver motion och utrymme så dom får röra på sig, missförstå mig inte. ALLA raser behöver motion och utrymme.
Mina går i turistspann 5-6 gånger i veckan, och dom mår bra av det. För att trötta ut en hund så brukar hjärngymnastik göra susen. Dvs den får använda hjärnan till att spåra odyl. Det kör jag till mina och dom använder hjärna och nos till max. Det fungerar utmärkt, dom mår bra äter och gör det dom ska. En har varit ute hund sen hon var valp och går att ha inomhus utan problem, dom andra två är också sådana som är problemfria när det gäller att vara inne.
"if you cant beat them, join them"
Tombombadilla Antar att du med "Clajo" menar mig? Jo, parker funkar alltid. Vet inte om det finns något släpp i närheten, kan dock ta med henne hem till mina föräldrar ibland och låta henne vara med deras Samojeder. Sen tror jag inte att någon hund någonsin haft en dominerande roll på mig. Kanske när jag var riktigt liten, men under senare år kan jag inte komma på någon alls. (Vi har haft sådär en 14 st som mest tror jag) Det brukar gå bra om jag är bestämd och visar att jag står över henne. Och självklart kommer jag prata mycket med ägarna, det är gamla bekanta och jag kommer fortsätta ha kontakt med dom.wikstr_m Jo, jag är medveten om att alla hundar behöver motion och utrymme. En Huskey har dock mer aktiveringsbehov än kanske en... Mops? Eller mer som att en huskey kräver lite mer. Men tack för svar, alla! Jag är nu övertygad om att vi kommer kunna ge henne ett bra hem. :)
Carlue F18 Lycka till med hunden
Låt hunden få avsluta sitt liv tillsammans med den nuvaradne ägearen. Hundar är inte dumma. Tänka att du blir sjuk och din "livspartner" inte orkar ge dig din medicin så du bli omplacerad. Jag förstår verkligen hur du tänker och menar, jag är likadan, men låt den somna in stackarn =(
Som man bäddar får man ligga ;) Glöm aldrig det!
Gertrud F61 Så om du blir sjuk och din livspartner inte orkar ge dig medicin dör du hellre än blir omplacerad och fortsätter leva ett bra liv så att du fortfarande kan träffa din livspartner ibland?
Carlue Det verkar ju som om hunden har svår epelepsi som måste medicineras varje dag samt sover 20 timmar/dag.
Det är ju inte snällt att låta hunden leva med en sån svår och jobbig sjukdom, jag vet en hund som led av epelepsi, det var itne roligt att se, det var FRUKTANSVÄRT.
Jag är hundälskare, och skulle göra allt om jag kunde för att hjälpa alla sjuka hundar. Men ibland går inte det.
Jag vet itne hur gammal denna hund är, men troligtvis inte så ung, och tänkt dig vad en hund fäster sig vid en ägare, helt plötsligt ska den flytta i dess tillstånd.
Tycker bara det är fel.
Låt vovven somna in och vila i frid.
Det är väl inte så bra om hunden träffar den förra ägaren? Har hört att man ska avsluta all kontakt med gamla ägarna om man köper en vuxen hund. Den kommer bara bli så jävla glad när de träffas och sedan bli ledsen
Gertrud F61 Läs gärna hela tråden, det är lite tröttsamt att svara på samma argument hela tiden. Hon är inte svårt sjuk, bara ovanligt trött för en 5-årig Huskey. (Alltså inte speciellt gammal alls.) Och du pratar för döva öron om du tycker det är bättre för henne att dö än att lämna sina nuvarande ägare. För jag tycker det är helt sjukt att döda en hund som kan leva ett bra liv bara någon orkade ge henne den chansen. Man dödar djur huxflux för "deas eget bästa" trots att dom skulle vara fullt kapabla till att leva fulla, bra liv. Men dödshjälp för människor som bara har någon månad kvar att leva och måste ha en maskin som andas åt dom och inte kan röra något annat än sina ögon är strängt förbjudet.
Om du kan övertyga mig om att DU hellre skulle låta din livspartner döda dig istället för att flytta och leva vidare med ditt liv så kanske jag lyssnar på det.
mellanöl P22 Det ligger iofs nåt i det. Men det är ju bara att låta bli att låta dom träffa henne då.
Carlue jo ok, ta hunden, ha henen i stan, orka se henen må dåligt, kanske ett litet anfall här och där, men du som verkar stark klarar ju av det.
Lycka till.
Gertrud F61 Jag ska ge henne en CHANS. Om hon vantrivs alldeles förskräckligt och enbart mår dåligt får hon somna in, men då har hon iaf fått en ärlig chans att leva ett bra liv trots sin sjukdom.
aa vad bra
Bountyboo: Har du två hundar? Trodde du bara hade en... Du verkar ju ha bra koll på hundar, så jag tycker det är lite konstigt att du använder dens korg som del i bestraffningen. Den ska vara en trygg plats ju. Som du vet så funkar det bara att tillrättavisa hunden precis när den gör fel. Att tvinga den att lägga sig i sin korg ett tag blir ju bara konstigt... Eller missförstod jag dig?
Toastare
2008-02-14 01:28
Gurraa, nope jag har bara en.. men jag är uppvuxen med en flatte. Nu har jag bara min släthåriga foxterrier.. Korgen är ingen bestraffning, bestraffningen är ju när jag säger ett dovt fyyyy och håller i hans huvud så jag ser honom i ögonen. Korgen är bara att han ska ligga där sen av principskäl.. för att jag sen ska visa när det är okej för honom att "hoppa och leka" En markering, inte bestraffing. Alltså mer ett kommando som jag bestämmer att han ska göra och bestämmer när han är "ledig" från.. han hade lika gärna kunnat legat i soffan.. det är bara det att korgen är ju hans och där ska han ligga t.ex när jag äter i vardagsrummet osv.
Jaha, passivitetsträning typ? Jag trodde du körde dit honom direkt efter han gjort nån fuling.
Enda som verkligen funkar som bestraffning är att tala deras eget språk. Är min lillkille olydig så är det bara att brumma till som hundar gör när dom inte gillar något. Enklaste och bästa sättet (försök själva och se). Vad gäller aktivering så släpper jag o en polare våra hundar i inhängnade områden senare på kvällarna så att dom får springa, hoppa, bitas o jucka på varandra. Verkar funka hittills.
"
Gertrud F61 Jag ska ge henne en CHANS. Om hon vantrivs alldeles förskräckligt och enbart mår dåligt får hon somna in, men då har hon iaf fått en ärlig chans att leva ett bra liv trots sin sjukdom."
Carlue, vänd på det hela. Byt ut "chans" mot "risk". Varför RISKERA att hon vantrivs eller lider eller får panik och flippar ur pga miljöbytet osv, sin allra sista tid i livet?
Sedan är väl förvisso allas definition på "ett bra liv" olika. Min definition på det är INTE 20 timmars sömn per dygn.
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.
Säg det till lejon som sover 23 timmar om dygnet...
Har inte läst igenom allt men undrar, har du erfarenhet av en hund med eplepsi? Har själv haft en hund med det och det är inte så roligt alla gånger kan jag säga. Att se lidandet är ju en plåga bara det. Blir hunden aggresiv när den får anfall?
Toastare
2008-02-14 20:13
pimpslap, du vet att de flesta hundar i sverige vilar 20 timmar om dygnet och är aktiva endast 4 timmar. De är självklart understimulerade. De aktiva hundarna i Sverige vilar 18 timmar dygn.. räkna själv på hur mycket du aktiverar din hund...promenader, övningar, träning och slå ut över en månad. Det räknas alltså inte när hunden tuggar på ben eller leker själv. Gurraa, exakt.. passivitetsträning..han behöver mycket sånt. Är en stressad liten foxterrier gubbe.
Låt den somna in.. Såklart det är synd men ibland får man låta naturen ha sin gång. Mediciner i all ära men som sagt en huskey trivs inte i stan, drar slädar eller bara sover spelar ingen roll. Tror du gör hunden en tjänst att låta den vara. Ingen höjdare att hålla den vid liv med mediciner.
RATED R!
BountyBoo;
OM det där är fakta vill jag gärna få en källhänvisning.
OM din hund sover 20h/dygn pga understimulering kanske det är dags att rannsaka dig själv och ditt hundägarskap.
OM ditt påstående skulle stämma undrar jag varför trådskaparn från första början ö.h.t drog upp antal timmar hunden sover (vilket hon f.ö. förklarade med att den är svårt sjuk)
Så... trådskaparen vill ta över en hund som, enligt hennes utsago, är så svårt sjuk att den sover 20h/dygn och därför kommer hantera stadslivet bättre (?), samtidigt som du säger att det är fullt normalt för en FRISK hund att vila 20h/dygn (?). Oook.
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.
Ja, det borde gå. Jag har en hund och det tog inte alls så lång tid att träna upp den till att vara ensam. Man måste bara börja försiktigt. Men eftersom du bor litet är det verkligen extra viktigt att du verkligen går ut med din hund och springer med den, och det är också nästan det ända sättet att hindra hunden från att bita på väggar osv. Vad är det för ras föresten? Sånt gör ju också skillnad ..
Bostadsytan är oviktig. En hund motioneras inte mer i ett stort hus på landet än i en lägenhet i stan. Allt handlar om hur mycket hunden motioneras (både fysiskt och mentalt) när du tar ut den.
Toastare
2008-02-15 17:45
pimpslap, Det var inte SOVER det var VILAR, det stor skillnad och jag skrev inte att min hund gjorde det.. min hund hör inte till den kategorin som de flesta svenska sällskapshundar tillhör. Dvs de som sover 20 timmar om dygnet. Det är en undersökning gjord för några år sen med bland annat Anders Hallgren i spetsen, finns att läsa i en av hans senare böcker. Jag skrev aldrig att det var normalt för en hund att göra det, men det är normalt med understimulerade hundar. Och 18 timmar är två timmar mindre vilket de aktiva hundarna vilar. Hon pratar om en hund som SOVER 20h/dag, jag pratar om en som vilar. Vilket en hund ska göra inomhus OM den inte aktiveras av en människa (vilket är det enda som räknas som att hunden aktiveras) med mental träning. som Vrålapa3000 säger, det som är väsentligt är hur mycket en hund aktiveras utomhus.. eller ja, vissa övningar kan man ju göra inomhus också. En hund på landet mår inte alltid bättre då folk istället bara släpper ut de i trädgården och tror att bara för att hunden varit ute hela dagen så har de blivit stimulerade. Du får läsa ordentligt innan du hetsar upp dig.
Orkar inte läsa alla inlägg då dom inte hade sådan stor inverkan tycker jag. Några var vettiga andra inte. Så som jag förstår det är den en helt vanlig hund som lider av epilepsi, jag har då en hamiltonstövare nu som får aktivera sig själv genom lekaser när den är inomhus, men självklart aktiverar vi den utomhus, promenader dagligen och några gånger i veckan åker vi upp i skogen eller åker till hundgården där den får springa fritt i ett stort inhägnat område. Vi bor i en lägenhet på 70 kvadrat men ska snart flytta till en större! En hund med epilepsi sover mer än andra hundar, har haft en hund med epilepsi som blev 16 år, det man inte får glömma med dom hundarna är att dom kan få anfall när som helst och när dom väl får anfall så måste någon vara där och stanna hos dom så dom håller sig lugna, självklart kan ni inte lämna hunden ensam i början men efter tiden gång så kan ni börja träna hunden att vara ensam. Att den skulle bita sönder allt osv är ju bara en träningsak. En hund mår inte bättre för att den bor på landet och kan springa fritt jämt, en hund mår bäst då den slipper fatta egna beslut, har en flockledare att se upp till som bestämmer och när den har klara regler om vad den får och kan göra. Bandet du skapar med hunden är viktigast eftersom det utgör hur hunden kommer må psykiskt. Den stora frågna är ju den, du och din VÄn ska flytta ihop. Har ni tänkt bo tillsammans i 14 år? en hund kan bli 14 år och det är inte särskilt snällt mot en hund som är fem år att ge den ett nytt hem och sedan få ett nytt hem igen för att ni inte tänkte igenom det. Många saker ni måste offra och ni måste ha klart för er vem som ska vara "flockledaren" osv. oftast märker ni ju det då hunden visar själv vem den "går" till. Att en hund byter hem kan vara väldigt stressigt osv men jag ser inget fel med att ta hem en hund som är frisk förutom denna sjukdom som du säger, sedan är de ju viktigt att den gått på en undersökning så ni vet att den mår bra och inte är någonting annat!
Sen det med lägenheten, det är väl ingen höjdare att sätta en hund i en liten lägenhet men va rör det sig om för kvadrat? Det går ju, men det ni kan ha i åtanke är att inomhus ska vara en lugn och trygg plats där hunden kan sova och ta det lungt och utomhus ska vara då man aktiverar sig. Vilket betyder att ni måste aktivera den vilket kanske inte är så enkelt mitt i stan.
Men ja tycker du bör skicka din fråga till någon som kan hundar utantill, nu menar jag då en som har det som yrke, gå till agrias hemsida och titta efter! De bästa skulle ju vara ifall ni gick till en veterinär och genomgå en undersökning och besiktning!
Sedan kostar en hund mycket pengar, blir den sjuk så måste ni kunna ta den till veterinären! Försäkringen är ju en självklarhet men självrisken är ganska hög, vår hund opererade ryggen, självrisken var då 10 000
www.samyprod.com
Toastare
2008-02-24 03:55
Samy05, skaffa en bättre försäkring om er självrisk var på 10.000kr.. det är ju sjukt. Jag har en självrisk på 1000kr (inga procent ovanpå) och betalar 300kr/mån hos agria.
Toastare
2008-02-24 13:20
Samy05, ja men syftet med en självrisk är att du betalar 1000kr varesig den kostar 10.000kr eller 100.000kr (nu täcker de flesta djurföräskringa bara upp till ett belopp på kanske 50.000kr gällande veterinärvård om man inte har plusförsäkring) Min hund höll på att dö när han kastrerades och fick kramper i uppvaket. Han låg inlagd i 2 dygn och sövdes och "väcktes upp" för att komma ur sitt tillstånd. Hade kostat mig runt 60.000kr.. men eftersom jag har fast självrisk så kostade mig bara 1000kr. Det får jag betala om det kostar 1001kr också, så betalar agria ut 1kr.