I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Paparazzi fotografer?

Övrigt - Blandat

2008-01-24 14:37

Paparazzi fotografer?

Vi har ju alla hört om dem..

När är lixom enough, borde inte kändisarna kunna stämma dem eller något .. Man borde ju kunna ha sin privacy lixom.

Ingen som vet om detta eller?

Scumbag

2008-01-24 14:45
Ha ja dom e fan helt sjuka. Sen blir dom griniga när nån kändis pajar deras kamera...
Nä d borde vara öppen jakt på idioterna!

2008-01-24 14:52
Vad ska då Aftonbladet skriva om? :P

2008-01-24 15:08
Hoppas han inte har flickvän.
Aj.

2008-01-24 15:10
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-24 15:17

Du får fota vem du vill, var du vill, när du vill, hur du vill så länge det inte är belagt med avbildningsförbud (som skyddsobjekt).

Hyresvärden som bröt sig in hos en boende och installerade en kamera i hennes dusch blev fälld för olaga intrång, men inte för att han filmat henne när hon duschat då det inte var ljudupttagning (avlyssning är nämligen olagligt, avbildning är inte det).

Däremot får man inte använda bilderna hur som helst.

Går jag förbi en villa där ett par ligger och knullar så kan jag ta fram min kamera och fota så mycket jag vill. Sen kan jag lägga upp bilderna på internet. Hittills är jag helt laglig. Men om någon av de som syns på bilden ser bilden så kan de stämma mig.

Några fler frågor om vad man får och inte får när det gäller fotografering?

Varför är folk så dumma?
Poet

2008-01-24 15:25
riennevaplus F0

får man ta kort på dig när du leker expert?
"life's a garden, dig it."

2008-01-24 15:29
Dekay 

Fel. Jag kan hålla kameran fem centimeter från ditt ansikte och fota hela dagen så länge som jag inte hindrar din framfart. Enda gången det behövs tillstånd är om jag skulle stå på privat yta.

Exempelvis får jag inte stå inne i en restaurang och fotografera utan tillåtelse, men jag får stå utanför och fota in hur mycket jag vill.

Balhoo X62

Less QQ, more pewpew.
 Varför är folk så dumma?

2008-01-24 15:36

Dekay 

Du skulle kunna anmäla vem som helst för vad som helst, men med största sannolikhet hade det väl blivit "brott kan ej styrkas" på en sådan anmälan.

Jodå, förargelseväckande beteende skulle jag säkert kunna göra mig skyldig till. Men det handlar om att jag håller kameran precis framför dig hela tiden, inte själva fotograferingen.

Man har inget som helst lagligt skydd mot att bli fotograferad helt enkelt.

Varför är folk så dumma?

2008-01-24 15:46
Balhoo
Passa på & lär dig något istället för att gnälla.

2008-01-24 16:00
paparazzis e äckliga människor. fy fan för att vara kändis nu för tiden, aldrig få vara i fred en sekund ens för att nån ska ta en massa kort på en där man helst ska se så perfekt/förstörd ut som möjligt så att de blir stora skandaler. tycker de e vidrigt att utnyttja andra människor på de sättet. usch.

2008-01-24 16:23
Hade jag haft paparazzis ständigt runt omkring mig, hade jag slått sönder varenda jävla kamera och deras ansikten.

2008-01-24 16:28
De äckliga är ju människorna som konsumerar skiten. Om folk inte köpte tidningar med närbilder på Kate Moss kolapsande näsa, Brittneys blottade underliv och Tom Cruises hemoroider så skulle ju paparazzis få hitta anständigare jobb.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2008-01-24 16:37
skyll på alla fjortis bjudar, deras fel

2008-01-24 16:52
Medelålders kvinnor har också fått blodad tand för skvaller, vet jag.

2008-01-24 16:54
Det skönaste är att dom är mest betalda fotograferna.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2008-01-24 17:25
kown - haha right back at ya
"life's a garden, dig it."
Hangaround

2008-01-26 03:56
"Exempelvis får jag inte stå inne i en restaurang och fotografera utan tillåtelse, men jag får stå utanför och fota in hur mycket jag vill."

Fel, det får du göra hur mycket du vill, men ber personalen dig att respektera deras egna regler om fotoförbud i butiken, måste du göra det och sluta fotografera.

Det finns bara två områden du inte får fotografera.

INNE i rättsalar, utifrån och in går bra.
Samt
Militärområden.
'... och Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare...'<br> Bulgarisk TV under bronsmatchen i VM 1994

2008-01-26 04:36
riennevaplus
Jodå, förargelseväckande beteende skulle jag säkert kunna göra mig skyldig till.
Det betvivlar jag inte att du skulle kunna, men knappast genom att fotografera någon från nära håll på det sätt du beskrev. Om något brott skulle aktualiseras så är det snarare ofredande.

twomas
Det finns bara två områden du inte får fotografera.

INNE i rättsalar, utifrån och in går bra.
Samt
Militärområden.

Skyddsobjekt med fotograferingsförbud, om vi ska vara helt korrekta.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2008-01-26 04:41
riennevaplus:Mycket utav det du säger är felaktigt! Kolla upp personuppgiftslagen..

twomas:Det finns flera ställen där det råder fotoförbud enligt lag.
Filmar du eller fotograferar olovligen inne på tex ericssons labb så får du säkerligen spendera lite tid tillsammans med säpo! Och filmen lär de säkerligen konfiskera och makulera. Och sedan väntar nog ett åtal gällande spioneri! hurvida du blir dömd eller ej låter vi vara osagt, då jag inte pallar skriva ihop en massa olika scenarion..
Photografen
Hangaround

2008-01-26 04:54
Det finns flera ställen där det råder fotoförbud enligt lag.

Show me! :P
'... och Sverige tar ut negern och sätter in en zigenare...'<br> Bulgarisk TV under bronsmatchen i VM 1994

2008-01-26 10:34
Dekay

Tänk dig själv om du hade haft en flock fotografer runt dig så fort du lämnar huset. Kan inte ens handla nytt toapapper utan att de dokumenter det. Visst, vissa säger att man har gett upp sitt privatliv när man blir kändis, men finns folk som blivit offer för paparazzis pga olika händelser.

2008-01-26 10:38
vafan, kan man inte stämma dom för att det bara är kränkande?
Det verkar så mongo.
Om en främling hade sprungit upp i mitt ansikte och tagit foton på mig fastän jag sagt nej och att främlingen sen börjat följa efter mig så borde det ju finnas nått man kan göra åt det. (?)
Hangaround

2008-01-26 18:06

2008-01-26 19:02
En sak jag har funderat på är hur det har funnits så mycket och så bra bilder från Tito Beltrans rättegång?

2008-01-26 23:25
förstår inte varför folk klagar på paparazzis. De flesta kändisar ringer paparazzin när de vill synas. Låt oss inse det, Paris, Britney och alla andra tjänar multum på att bli fotograferade när de visar sina bebisgrottor. Detta betyder PR och det i sin tur betyder pengar, vilket dessa kändisar har insett.

Och jo, man kan stämma dem, som vissa kändisar har gjort (t.ex. Jennifer Aniston som blev fotad topless) men de kändisar som är på löpsedeln är där p.g.a paparazzin. Jag menar, vad har britney gjort på sistonde som gör att hon tjänar pengar? - Jo, umgåtts med paparazzis (kvinnan är tom tillsammans med en nu och bjuder dem t.o.m på middagar, byter kläder flera ggr om dan för att de ska få fler bilder att sälja osv)

Allt handlar om PR. Det är det som gör att vissa kändisar jagas av paparazzis (Paris, Britney, Lindsay) medan andra endast fångas på bild då och då (Johnny Depp, så gott som de flesta hiphop artister osv).

Sen att det är patetiskt att man stalkar kändisar som sitt levebröd är en annan sak. Likadant när de svärmar över folk så att de är i fara (Prinsessan Diana).

2008-01-26 23:38
Ord upp på Azziz!

Mycket handlar om PR. Inte allt men mycket. Oavsett om man vill bli fotad eller ej så är det skön gratisreklam för en själv att hamna på lite såna bilder. Ni vet ju vad man brukar säga "all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet".