I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Faktura, vem ska betala?

Övrigt - Blandat

   

2008-01-24 13:35

Faktura, vem ska betala?

Bakgrund:
Jag och min flickvän flyttade in in vår nya bostadsrätslägenhet för tre veckor sedan. Innan dess fixade vi med lån osv, gjorde en besikting av lägenheten tillsammans med hyresgästen, bostadsrättsföreningen samt min flickväns mamma.

Under besiktningen upptäckte vi att ett av elementen var helt ur funktion och att toaletten aldrig slutade att rinna. Vi tog upp dessa problem för bostadsrättsföreningen och de skulle åtgärda dessa problem.

Förra veckan upptäckte vi också att det läckte från röret under handfatet och vi tog med oss detta till föreningen. Under veckan kom det en rörmockare som kollade på elementet och "fixade" det (det funkar fortfarande inte). Han fixade även toaletten och handfatet och reagerade på den hemagjorda lösningen på röret.

Nu har vi fått en faktura. Enligt avtal betalar hyresgästen allt vad lösöre innefattar, bostadsrättsföreningen står enbart för fasta delar. Elementet betalar alltså föreningen medans vi står för det andra som fixades.

Nu till min fråga:
Varför blir jag och min flickvän betalningsskyldiga och inte den förra hyresgästen? Problemen uppstod ju under hans vistelse. Hade inte vi anmält felen, då hade det kanske blivit bestående skador och vem hade då fått betala? Är det någon idé att kontakta konsumentverket eller har vi missat något som talar emot oss?

Tacksam för all hjälp.

Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat