I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Rumänien

Övrigt - Blandat

2008-01-22 23:22

Rumänien

någon som har varit där?

Vi planerar att åka ditt ett gäng (5 st 18åringar) i antingen 2 veckor i 10 dagar.

nej, vi åker inte ditt för att supa oss medvetslösa tillsammans med äckliga engelsmän, vi vill uppleva naturen och se alla vackra slott och sånt.

Vi har planerat att börja i Bukarest, sedan åka upp till brasov och se draculas slott, sedan till det där floddeltat och slutligten ned till någon soft turistort vid svarta havet.

Hur funkar det i landet? Tar man sig lätt överallt själv eller är det guidade turer som gäller?

Är risken för rån och stölder stor? Vad kostar det att bo där (mat och husrum)?

Finns det något uteliv nere i städerna vid havet?

Vi tänkte åka någon gång i Juli, då det ska vara rätt så varmt där.

nej

2008-01-22 23:46
Jag var där i sommras när jag tågluffade genom östeuropa.
Det är väldigt fint landskap där..

Jag var endast några timmar i bucharest. Men av det jag såg så är det ingen stad jag vill spendera någon mer tid i. Det var smutsigt o förjävligt, o jag kände mig helt enkelt inte trygg där.

Jag har varit i staden där "draculas" slott finns. Men bara så du vet så fanns ju inte dracula där. Det är snarare mer ett pr jippo för att skaffa dit folk..
Men hur som helst så är det en trevlig liten stad faktiskt. Jag besökte inte ens draculas slott, vi gick på vandring i skogen istället, det var väldigt mycket trevligare än att besöka något slott skulle jag tro..
Maten där är tokbillig och god. Och det är en allmänt trevlig liten stad som jag gärna besöker igen..

Resten av rumänien har jag sett via tågfönstret. Och det är ett mycket vackert land.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-23 00:07
Vlad Tepes (aka dracula) bodde väl i bran? Om inte annat borde ju det slottet likna hans slott, då det är byggt samtidigt och ligger på ungefär samma ställe.

Var ni nere vid havet någonting? Vi tänkte besöka Constanta, då det verkar vara den största staden vid kusten.

Och appropå maten, blir det problem för mig och min flickvän som är vegeterianer eller ingår vegetarisk mat i den Rumänska mattraditionen?
nej

2008-01-23 00:17
tvspel P0
Tror han bara bodde där typ en vecka eller nått. Hur som helst så är hela drakulas slott grejjen ett pr jippo. =) Inget annat..
Men staden är najs i övrigt, och väldigt värt ett besök. Tror den heter Sighisoara eller nått sånt.

Noppe har inte varit vid havet så kan tyvärr inte ge några tips.

Hmm.. Jag vet faktiskt inte så mycket om den rumänska mattraditionen. Jag var mest på genomresa genom rumänien. O den maten vi åt var lixom pasta o liknande... Jag reste med 3 vegeterianer, o vi hittade mat. Hur traditionell den var vet jag dock inte.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-23 08:49
Ah, men bara det går att hitta någon sorts mat liksom.
nej

2008-01-28 01:35
cluj napoca är också ett trevligt ställe. bodde i bukarest i 3 år när jag var yngre, skitig stad som någon nämnde. om man vill se rester av chaochescu's regim så kan man ju chilla i bukarest men annars är det rätt bull där, satsa istället på brasov och gå rundor i de få europeiska urskogar som faktiskt finns kvar. de flesta rumäner är vänliga och hjälpsamma trots att det är jävligt fattigt. klart blir man på vissa ställen behandlad som en vandrande plånbok men det får man väl ta. ja klockan är alldeles för mycke för att jag ska palla skriva mer.
ha det riktigt fett i rumänien nu.

o just det passa på att käka rumänska kålsolmar som heter Sarmale om jag inte minns helt fel.
get on your knees like you're looking for that last piece of crack!

2008-02-03 23:05
Det är ett helt okej ställe. Lönerna ligger på 2-3 lax i medel, folk åker små fula bilar, men det finns värme och glädje.

Trixa ett bra taxinummer så åker riktigt långt för en hundring. Ciggen kostar 15 spänn paketet och ge pengar till dom som inga pengar har.

Håll er borta från alla dumheter, grova straff och ha gärna 200 Lei i fickan om någon snut får för sig att jävlas med er.

Håll huvudet lågt och visa respekt så kommer ni ha sjukt kul, tänk på att allt är ett hustle. 

chaochescu's byggnad mitt i stan är världens andra största byggnad, den är lika djup som hög och är verkligen sevärd. Kolla öppettider och glid runt, ni kommer se mer där än ni ser i hela Paris.
Glenn?