I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kan du sprayfärg? Ge mig lite råd ang cykellackering

Övrigt - Blandat

2008-01-22 12:14

Kan du sprayfärg? Ge mig lite råd ang cykellackering

Jag ska lackera en cykel. Det är inget hafsjobb utan det är lite finlir som gäller, resultatet ska se  bra ut. Eftersom  det finns en hel drös människor här som kan det där med sprayfärg så hoppas jag kunna få några bra råd.
Min tanke är att jag ska hedra någon av Stockholms graffitibutiker med ett besök, färgen verkar bra, relativt billig och finns i många kulörer. Men sen då... vilket fabrikat passar för cykellackering? Vilken cap torde vara bäst (jag vill ju ha stor spridning)? Finns det några andra knep och knåp som jag borde ta hänsyn till? Allt som hjälper mig med lackeringen är värdefullt!

För er vetskap: cykeln ska vara ren ner till metallen, primeas, lackas i 7-10 lager och sedan få några lager klarlack över.

Tack på förhand!

Passar tråden bättre i Graffiti så får den gärna komma dit.

2008-01-22 12:18
broder! storleken på caps kan du alltid fråga personalen på inhandlings orten. dom brukar oftast vara kompetenta. Jag föreslår skinny och soft caps. relativt tunna strålar båda två. Det finns ju självklart bättre alternativ än sprayburkar, men det kostar ju också mer. Använd bara ett slags märke av sprayburkar när du lackerar, i ovanliga fall kan de hända att olika märken reagerar konstigt med varandra.
lycka till shu!

2008-01-22 12:25
har både jobbat med detta och målat en cykel :P

Standard-graffitifärg är egentligen inte så väl lämpat för detaljlackering, då den innehåller mycket pigment som möjligt för att kunna täcka snabbt.

Ska du lacka den efteråt är det viktigt att du köper en klarlack som fungerar med basen i sprayfärgen, fråga i butiken.

Jag använde mig av en metallicfärg, den funkade dock super. se till att använda en cap som sprider jämnt och inte släpper genom så mycket färg för snabbt... nån "soft"-cap kanske.

hålla burken på ett lagom avstånd när du målar, vara noggrann både i sprayandet (skaka burken ordentligt etc.) och med att färgen är torr överallt innan nästa lager så du inte råkar ut för dropp.

2008-01-22 13:23
Här finns det otaliga trådar om folk som själv lackerat sina cyklar eller lämnat in det till en firma och låtit dom göra det:

Det är bara söka:
www.happymtb.org
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-22 17:18
Montana gold för matta färger och montana black för lite blankare. Fråga efter level 5 capsen, eller NewYork.
- Man behöver inte vara fräsch om man har gräs!

2008-01-22 17:28
köp inga "graffitiburkar" typ montana o belton..köp på en bildelsaffär.sen är det bara slipa o grundmåla o sen på med flera lager lack
Heretic ,Thou Art Cast Down!

2008-01-22 17:48
Graffitiburkar som ni så fint kallar det fungerar utmärkt om man lackar ordentligt efteråt.
Personligen tycker jag det blir jävligt snyggt med mattlack, men det är som sagt en smaksak.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-22 18:00
sno lite auto-k och spraya på bara
eyeyey

2008-01-22 18:32
jag har målat om några cyklar med sprayfärg. det har blivit ganska bra men jag har inte lackat efteråt så det har skavt bort lite färg där jag brukar sätta låset o så
Idag är jag farlig