I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"På" områden?

Övrigt - Blandat

   

2008-01-21 02:10

"På" områden?

Varför säger man egentligen "Jag bor på "

Personligen har jag aldrig sagt så, men det finns förfärligt många som gör det. Med "förfärligt" menar jag inte att det är fel, jag förstår bara inte kopplingen riktigt. Som ett exempel nu då (som jag visserligen inte har hört, men ändå):

"Om du flyttar till Uppsala så vill du fan inte bo på Gottsunda"

För mig låter det där fel. Jag klipper nu in ett liknande exempel som jag faktiskt hört istället:

"Om du flyttar till Nyköping så vill du fan inte bo på Arnö"

Visst låter det mer rätt för att det heter Arnö? Liksom, man är ju verkligen "på" en ö. Men dessvärre är ju inte Arnö en ö, utan ett "område". Då blir det konstigt igen.

Något som jag däremot tolkar som rätt (låter bra i mina öron) är:

"Om du flyttar till Stockholm så vill du fan inte bo på Söder"

Men det är en helt annan sak. För det första vill vi alla bo på Söder (en onödig parentes i ett mycket viktigt ämne, förlåt) och för det andra är "söder" ett väderstreck. Det ändrar lite på situationen enligt mig.

Som nästa exempel är det något ur en tråd om någon som skulle flytta till Västerås, och fick lite tips om vart h*n skulle bo/inte bo:

"Men du kan ju inte bo på Råby!" (citerar inte exakt, men "på Råby" är nog rätt)

I mina öron är det här fel. Det är inavel. Det är slasktratt. Det är ajabaja. Det är bastubad i Saharaöknen.

Till min fråga: Är det här rätt?

I tego arcana dei!