I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fick brev från Socialstyrelsen idag!

Övrigt - Blandat

Poet

2008-01-18 00:22

Fick brev från Socialstyrelsen idag!

Med risk för att låta som något jävla after school special....

Ingen behöver sina organ efter det man har gått bort. Ens organ och vävnader kan ha en oerhört stor betydelse och kan rädda liv. Jag förstår att vissa inte vill att det ska tafsas på en efter ens död, men återigen, det är en totalt osjälvisk handling, som i sin tur inte skadar en alls, då man redan är död. Om du funderat på det innan, så gör du bra i att anmäla dig så fort som möjligt.

Detta var första gången jag avlade ett nyårslöfte och jag anmälde mig så fort jag hade tid. Det tar bara en minut och det är totalt smärtfritt :P

Ring antingen 020- 77 11 77 eller logga in på Livsviktigt.se

Love!

At the gates of Eternity...

2008-01-18 00:28
done
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2008-01-18 00:29
Redan gjort. För lääääänge sen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-18 00:33
jag är ändå lite rädd för det där.

2008-01-18 00:47
Håller inte på med nyårslöften, tarotkort eller tandtråd, men vad fan. Jag skriver upp mig på studs. Har ändå funderat på att anmäla mig till skiten rätt länge nu. Snyggt initiativ förresten, bc.
Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.
Graffare

2008-01-18 00:56
Done and done! men vill inte donera hudvävnad och hornhinnevävnad! (hud pga jag vill ha en hud på min begravning och hornhinne för flumreligösa skäl 'ingen ska se vad jag har sett')
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2008-01-18 01:03
maary: varför?

2008-01-18 01:05
askin
är det inte nått med om man är hjärndöd, men hur vet dom att jag aldrig någonsin mer komma kunna vakna upp?

2008-01-18 01:06
maary: För att du är hjärndöd? =)

2008-01-18 01:06
aldrig!
Heretic ,Thou Art Cast Down!

2008-01-18 01:07
askin

jaja, jag var otydlig, men nu kan dom fastställa det liksom?

2008-01-18 01:20
maary: LÄNK ... det finns inte så mycket att försöka få igång... dvs. du kommer aldrig vakna igen

2008-01-18 01:21
askin

ok, jag är iaf skeptisk. men jag ska anmäla mig.

2008-01-18 09:07
Jag undrar om mina organ är friska nog för att någon annan ska vilja ha dem. Hur vet man sånt?
 Varför är folk så dumma?

2008-01-18 09:08
när vi ändå håller på: bli blodgivare
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2008-01-18 09:09
riennevaplus F0 det vet läkarna om det blir aktuellt att ta ut organen..
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2008-01-18 09:10
oj heheh,de gjorde jag såfort jag fyllde 18...
men borde man inte ha fått ngt card eller ngt, som i usa står de ju på ens körkort om man är organ doner.

såklart testas din kropp efter du dött. de ska ju matcha med blod o dylikt. och är du förolyckad genom att ngn skjuter skallen av dig o droppar dig i ngn sjö , och ingen hittar dig i ett år lär ingen vilja ha dig ändå, så de hänger ju helt på när du dör och hur du dör. om du inte har ngn sjukdom nu som gör att du inte kan donera dina organ 8och de lär du veta) testas ju sånt efteråt såklart.
gör full check up varje år så ser du om du är sjuk eller inte...har dock inget med organ donation o göra.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-18 09:11

Bra grej ja, fast så kommer den där oron krypande av att uppgifterna om att Jag står i reservdelsregistret är åtkomliga av fel personer (eller någon som har en farbror som har en syster som har en bror vars kompis behöver en reservdel) och så hipps vipps ser de till att jag ligger där, onödigt.. Iofs är inte Sverige så men man vet inte hur landet utvecklas på sikt, det är ju inte så det dalar uppåt, tycker då jag..

jag kan inte bli blodgivare :-/ iaf har jag inte kunnat bli det när jag gått dit. har inga bra vener. hur mkt vatten jag än dricker tydligen.

F21

Haha, det förstod jag också :) Men jag vill ju inte ge bort skadat gods och slösa folks tid liksom.
 Varför är folk så dumma?

2008-01-18 09:12
gewan- hur menar du nu?
organregistret är till för efter din död. inte medan du lever.

2008-01-18 09:12
Peppis F25

Det finns väl ett sånt där rött/grönt kort som det står NEJ/JA på som är till för att ha i plånboken om man är organdonator?
 Varför är folk så dumma?

2008-01-18 09:13
eller menar du att ngn skulle ta livet av dig bara för att de vet att du är organdonatpor?

smoke much?

2008-01-18 09:14

@Peppis,
Naturligtvis, tack och lov är detta ingen skräckfilm. Men om någon får vetskap om att jag finns i donationsregistret kanske han eller hon påverkas till att "skynda på mitt förlopp" för att komma åt mina organ snabbare.

...som sagt
smoke much?

Man behöver inte vara knarkare för att vara försiktig..

2008-01-18 09:15
men snälla. hur tänker du nu.
varför skulle dina organ vara intressanta för ngn avlägsen släkting till den grad att de dödar dig när de inte ens har koll på om ditt eventuella organ kan användas...

2008-01-18 09:16
Försiktighet..

2008-01-18 09:50
Har lovat mig själv att göra det någon gång.

dock känner jag att jag är såpass rädd för döden att jag knappt vågar,
typ som att bestämma vad för sorts kista man ska begravas i.. eller vad för kläder.. ush
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2008-01-18 09:59
Aldrig.

2008-01-18 10:17
ofan nej nej
Poet

2008-01-18 21:35
Och varför säger ni nej?

2008-01-18 21:39
de vill inte bli mördade av släktingarna som är ute efter deras organ vettu.

2008-01-18 22:10
Done and done! Bra tråd.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2008-01-18 22:13
Min pappa var organmottagare, tyvärr så hjälpte inte det men det gav honom hopp. För min del känns det självklart och gjort!
Det är inte hur viktig man är utan hur viktig man verkar

2008-01-18 22:15
Eller så vill man inte att nån rör ens kropp när man dött? Hell no ingen ska skära i mig när ja e död. Sluta se dom som inte vill som mindre värda människor. Det är en grej alla inte kännes sig okej med. Acceptera det era hippies
FÖRORT

2008-01-18 22:26

Done.. En självklarhet faktiskt

"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"

2008-01-18 22:28

Glöm inte att berätta för familjen.

Gå och lämna blod också. Då hjälper ni i nuet också. Man får mackor och dricka + en valfri present.

http://www.geblod.nu

Moderator

2008-01-18 22:39
Självklart är det upp till var och en. Vill man inte donera organ så vill man inte, men då ska man inte komma och gnälla när ens egna organ börjar krascha...
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2008-01-18 22:39
När ni ändå håller på. Skänk en krona till Ronald McDonald klubb. Varje öre räknas, tack för ert stöd

// Jultomten
FÖRORT

2008-01-18 23:20
Spelar ingen roll om jag signar upp mig för det där eller inte, när jag kolar kommer mina organ vara så jävla trasiga att dom ändå inte tjänar till nån nytta...
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!

2008-01-18 23:42

Anmälde mig för nåra år sen, drog med morsan också. Borde ge blod också men men ingen är fullkomlig.

Poet

2008-01-19 02:37
Planet: Moget resonemang :)

2008-01-20 03:06
har funnits i donationsregistret sen gymnasiet (efter att ha fyllt 18, alltså). men sen är frågan om nån skulle vilja ha mina sönderrökta lungor.
We call them winerbrods.

2008-01-20 03:25
Det finns lappar på alla apotek att ta, det räcker att man har ett sånt på sig när man råkar bli påkörd eller whatever så är det giltigt. Man måste inte vara med i registret. Jag har en sådan lapp.

2008-01-20 03:35
antwon - man ska vara med i registret också.
We call them winerbrods.

2008-01-20 09:11
när du reggar dig så får du fylla i saker såsom vilka organ du vill donera. så tror inte de räcker med en laspp i fickan. de kan ju ha tagits på skämt tex.

2008-01-20 11:30
Hade ju vart surt om man fick ett nytt liv efter döden och inte hade några organ.
Stål från Göteborg: http://www.fotolog.com/jahjahknow

2008-01-20 12:19
Tänk dig ploten att du är ute o åker då kommer en full idiot o kör in i dig du dör på väg till sjukhuset och den fulla chauffören har en skadad X o ni matchar så då tar dom från din kropp o räddar cp.t som döda dig..

aldriiiiii
Tänk på vad du säger, så du inte säger vad du tänker
Poet

2008-01-20 12:19
BIZR: Ja det är ju en stor möjlighet det?

2008-01-20 14:10
Som jag förstod det när jag läste igenom papprena "Jag har tagit ställning" så skulle det räcka med lappen.

Man får skriva vad det är som ska doneras, vilket datum lappen skrevs, sitt personnummer, namn och signera. Om det inte skulle vara giltigt, varför delar då apoteket ut dem?