I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Placeboeffekt

Övrigt - Blandat

2008-01-16 11:18

Placeboeffekt

Tror man att det är alkohol i det man dricker blir man full.
Tror man att det är knark man röker blir man hög.
Tror man att det är.. ja, ni förstår.

Så jag har funderat lite.
Tror ni att man skulle märka om det inte var nikotin i snuset/ciggen man köpt, om man tror att det är det?
Annars skulle ju tobaksbolagen kunna tjäna stora pengar på att helt enkelt skita i att lägga i tobak/nikotin i sina varor, och ta någon billig skit istället.

Fast kommer det ut blir det nog ett jävla liv.

Jaja, fritt att spekulera lite.

VI ÄR ÖVERALLT!
Dubbeln 2lax9!

2008-01-16 11:25

Kallas placebo. Och nej, jag tror inte man märker om någon ger en en nikotinfri cigg/snus.

2008-01-16 11:26
Finns f.ö. tobaks- och nikotinfria cigg. Finns ett märke på smoketower som heter "Knaster" och är är gjorda på örter.

2008-01-16 11:27
I vilken värld lever du i? Jag blir full av alkohol och hög av knark, inte av läsk och sockerpiller.  Visst man skall inte underskatta placeboeffekten men ditt resonemang är rätt löjligt. Skulle Swedish Match ta bort nikotinet ur sitt snus skulle jag märka det efter första prillan. Nikotin beroende är rätt tragiskt men väldigt påtagligt.

Finns inget att spekulera i det här ämnet om.

Redaktionen

2008-01-16 11:27
Visst skulle dom kunna det.

Märker vi inte att köttfärsen är veckor gammal så märker vi väl inte om Nextciggen inte har något nikotin i sig.
namaste

2008-01-16 11:29
* "kunna tjäna stora pengar på att helt enkelt skita i att lägga i tobak/nikotin i sina varor, och ta någon billig skit istället."
- Nja, då skulle de inte få in nya kunder i och med att det första hooken inte skulle sätta sig. Efter ett (litet) tag skulle f.ö. de redan beroende märka att de inte fick samma rus längre.
Kruxet med placeboeffekten är att om det gäller en substans man är väl förtrogen med så kommer den försvinna snabbare eller helt utebli.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-01-16 11:35
Hur stora pengar skulle ett företag som lever uteslutande på folks beroende tjäna om de tog bort den beroendeframkallande produkten ur sin produkt?
 Varför är folk så dumma?

2008-01-16 12:11
Man känner om det är alkohol i alkoholen så att säga. Jag tror inte att det går att lura någon som är van vid att dricka alkohol eller konsumera tobaksvaror genom att ta bort alkoholen respektive nikotinet. Däremot någon som sällan eller aldrig testat skulle man kanske kunna lura.

Min mamma och jag gav alkoholfritt vin till min storasyster och hon blev asfull, fast hon är o andra sidan autist också. Men det var skoj att se!
Idag är jag farlig

2008-01-16 13:27
skulle märkas efter ett bloss på ciggen
Jag fiser THC !

2008-01-16 13:29
Om ett företag som tjänar pengar på folks beroende förlorar pengar på att skapa de beroendeframkallande produkter skulle en billigare placebo som lurar kunderna tjäna de ÄNNU mer pengar. Rätt elementärt, om det inte blir avslöjat.
•pave paradise•

2008-01-16 13:33
jag är av den åsikten att cigg/snusberoende handlar mer om vana än om nikotin (t.ex. jag är rökare, men "festsnusar" - fjantigt, jag vet. men i alla fall, jag är fortfarande sugen på en cigg efter snuset). således tror jag att man inte hade märkt det speciellt mkt om ciggen hade varit nikotinfri. inte för att saken blir bättre, det är ju liksom inte nikotinet som är det farliga i tobak.

när jag jobbade inom äldrevården gav jag ibland sockerpiller till gamlingar som var glada för lugnande medel, och det funkade alldeles utmärkt (alltså, förutsatt att de faktiskt trodde på att sockerpillret var en lugnande tablett)

och sen att folk blir fulla på alkofri dryck är ju bara en fjortisgrej.
We call them winerbrods.

2008-01-16 13:35
Tror ärligt talat inte ni hade märkt något. Dessutom blir man beroende av att ha något under läppen/en cigg i mungipan. Och stor prucentuell del av ett beroende är psykiskt, så man skulle nog vara beroende ändå. Jag är säker på att det skulle funka.

Ska köpa en nikotinfri dosa och lägga det snuset i en vanlig, och ge den någon vän och se om han märker något.
VI ÄR ÖVERALLT!
Dubbeln 2lax9!

2008-01-16 13:47
De som någonsin rökt en cigarett med väldigt låga nikotinhalter vet att skillnaden är enorm. På samma sätt som det är alldeles för lättrökt med låg-haltiga cigaretter kan cigaretter med höga halter nikotin vara tungrökta.

Möjligen är det någonting annat som gör att det är lätt/tungt att röka cigaretter med låg/hög nikotinhalt. Men det är min erfarenhet.
 Varför är folk så dumma?

2008-01-16 13:55
riennevaplus - det som gör det svårare att röka cigg med hög nikotinhalt är ju nikotinöverdosen. blir svimfärdig av farfars badass-cigaretter.
We call them winerbrods.

2008-01-16 13:59
skunkafied F26

Okej, jag tänkte mer på att jag upplever att själva röken blir tyngre att dra in. Jämför en Silk Cut med John Silver utan filter exempelvis :)
 Varför är folk så dumma?

2008-01-16 15:37
tacksåmycket - inte om vederbörande får en dosa snus av ett märke han aldrig har testat förut.
We call them winerbrods.

2008-01-16 15:44
skunkafied F26

Det där med gamlingarna har min mor berättat om också, när hon jobbade bland äldrevården.. Klockrent exempel på lyckade placebo försök nu för tiden..

Jag tror absolut att du skulle kunna ta nikotinfria cigg och inte märka skillnad, förutsatt att de smakar lika. Börjat kicka med sån inhalator nu, och även om jag inte bytt hylsa på 3 veckor tar det bort suget.
Kort sagt, det är 90% vanan som är beroendet..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-01-16 15:55
Simba

Hade det varit vanan som varit beroendet hade nikotinfria cigg varit storsäljare och nikotinplåster och -tuggummi inte existerat särskilt länge.
 Varför är folk så dumma?

2008-01-16 16:03
riennevaplus F0

klart det underlättar.. men som ex-rökare kan jag absolut säga att det är vanan. På jobbet ex, kan det funka lika bra att gå ut til stället vi röker på och stå där 2 minuter.. När jag har rökt på jobbet innan är det bara en ursäkt för att få gå undan när det blir stressigt. 
Sen är jag helt övertygad om att en inhalator ligger närmare rökning än vad plåster gör, även med väldigt små nikotinmängder.

Vanan är ju det som gör att folk röker. En cigg efter maten, en cigg påväg till bussen, en cigg direkt man vaknar, när man väntar på någon osv.

Så vitt jag vet är inte nikotin väldigt beroendeframkallande. Eller, det är det väl, men du mår aldrig fysiskt dåligt av att sluta röka t.ex. 
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-01-16 16:11
Simba

Jag vet precis vad du menar, och jag håller med dig om att det säkerligen är många cigaretter som går åt av ren vana. Jämför hur många cigaretter man röker på en uteservering med när man sitter inomhus. Men till syvende och sist...
 Varför är folk så dumma?

2008-01-16 16:15
tobaksindustrin lever ju på att folk blir beroende av deras varor.. förstår inte hur dom skulle tjäna större pengar på inko fritt än va dom tjänar idag?
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2008-01-16 16:24
Nu har jag iofs slutat att röka, men när man väl gjorde det hade nikotinhalten stor skillnad. Rökte själv John Silver och Prince, men var man utan cigaretter och fick låna en Blend light av morsan, då var man i princip lika röksugen efter första ciggen som man var innan.

Man kan säkert lura "feströkare" och liknande, men en inbiten rökare med ett äkta nikontinberoende skulle knappst falla för bluffen.

2008-01-16 17:01
Gjorde mitt projektarbete i gymnasiet kring placebo och kan upplysa att det är omöjligt att veta hur resultatet skulle bli om man inte testar. Placeboforskning bygger endast på erhållna resultat i experiment och undersökningar. Om diskussioner som denna aldrig någonsin vart uppe någonstans i världen, och ingen visste vad placebo var, tror jag fortfarande det skulle vara omöjligt att lura hela världen om att det är samma innehåll i deras snus/tobak. Jag vet inte hur mycket forskning det finns kring beroende-placebo, men såvitt jag vet så har placebo ingen effekt på beroenden. Placeboforskningen idag riktar sig mer till kroppens självläkningsförmåga. Placebo funkar också endast om kroppen själv har de signalsubstanser som drogen  ger, och att kroppen själv har en förmåga att reta/hämma receptorer i nervsynapserna. De vanligaste är dopamin, endorfiner, acetylkolin, seretonin. Nikotin är jag tveksam till att kroppen kan reglera, om vi ens har det i den form som i cigaretten/snuset i kroppen..
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2008-01-16 17:14
_Bajsaren P7

Det frigörs ju många av dessa "lyckosubstanser" i hjärnan när man tar en cigg och är beroende. Så att på så sätt skulle det ju säkert kunna fungera.

Sen kan det nog vara så men "fejkcigg" att man först får samma sköna behag av att röka ciggen men att efter nån timme får alla fysiska abstinenssympton.
I asked God for a bike, but I know God doesn’t work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness.

2008-01-16 19:58
De hade möjligtivs tjänat mer pengar baserat på teorin om att man kan få vilken lögn som helst att vara sann om man hävdar det tillräckligt länge för tillräckligt många.
•pave paradise•

2008-01-17 10:18
Redan testat på en. Hittade ett snus som smackade Rapé, så jag köpte en Rapé också och bytte dosa bara, och han märkte inget efter två stycken.
VI ÄR ÖVERALLT!
Dubbeln 2lax9!

2008-01-17 11:57
även om man inte ska underskatta placebon ska man inte överskatta den heller..
bara för att en effekt uppmäts betyder det inte att placeboeffekten är lika stark som preparatetseffekt.. om så vore fallet skulle produkten inte säljas då den vore meningslös.
cry me a river!
--> thcrew

2008-01-17 16:59

bjöd en polare på onico snus en hel dag utan att visste om det han trodde det var vanligt snus han märkte ingen skillnad

CHILLNANI

2008-01-17 21:11
man kan bli ganska bra lurad av placebo, men om man röker flera cigg eller stoppar i sig mer piller så skulle inte effekten av placebo öka något knappt så då skulle man fatta att det faktiskt inte är det man tror. så nej det skulle sannerligen inte fungera att sälja vatten med "alkohol smak" till alkoholisterna på stan.... tyvärr
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-01-17 21:15
med snus, som man oftast tar 1 i taget kan jag mycket väl förstå att det fungerar alldelles utmärkt. då nikotin knappt har något fysiskt beroende ALLS. och placebo är psykiskt så, ja, med snus kan man onekligen få det att fungera. ciggaretter däremot fungerar nog inte alls lika lätt. då man kan kedjeröka ett paket placebo utan nikotinkick ens. men visst, nikotin öht är nästan bara psykiskt endå.
ska vi snacka andra starkare substanser börjar vi komma in på det fysiska mer och mer, även om det även där handlar om en väldigt hög procent av rent psykiskt beroende.
tom opiater som heroin, även om man har svårt att tänka sig det med tanke på avvänjnings symptomen..
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-01-17 23:37
jag var i berlin för ett par veckor sedan. då drack vi ett gäng starkbira, sen några beckslemon, vi kände att vi blev fullare. sen gick vi iväg för att käka en kebab och beställer en becks lemon till maten, under måltiden såg vi att becks lemon var 2.5% alkohol. på ett ögonblick var vi nästan nyktra igen.

huset röd

2008-01-18 08:42
Är ni dumma i huvudet? Nikotin är beroendeframkallande på många sätt. Skulle man inte märka av att första ciggen var nikotinfri skulle man ju märka det senare på dagen när abstinensen börjar krypa fram.

Sen öl och knark, det är ju bara folk med fuckade psyken som får grov placebo av det.
njut

2008-01-18 10:39
Några polare lurade en snubbe genom att rulla en spliff med bara tobak och när de rökte den sen så blev han "bäng" av den, bra exempel på placebo.

Vet inte hur det är med cigg/snus och alkohol dock..

2008-01-18 10:41
Nikotin är den drog som är mest beroendeframkallande näst efter heroin, abstinensen är både fysisk och psykisk, och håller i sig i en månad när receptorerna för ämnet i hjärnan är obefinntliga. Nikotin höjer dopaminvärdet till 60-procent, vanligtvis ligger det på 50-procent. När man sedan tar bort nikotinet så går dopaminet ner till 40 procent.

Att nikotin inte skulle ha någon abstinens alls är bullshit, det vet jag, för jag sitter själv här och skakar pga det.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2008-01-18 13:11

Innehåller inte tobak nikotin naturligt. Kosnaderna skulle väl öka om man skulle ta bort det. Rätta mig om jag har fel...

Skåne!

2008-01-18 13:13
Placeboeffekt är den udda typ av släpigt deppig lycka man bara kan känna när man lyssnar på English Summer Rain (eller annan galen Placebolåt) en solig sommardag =)
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2008-01-19 14:10
Pusherman
man kan bli ganska bra lurad av placebo, men om man röker flera cigg eller stoppar i sig mer piller så skulle inte effekten av placebo öka något knappt så då skulle man fatta att det faktiskt inte är det man tror. så nej det skulle sannerligen inte fungera att sälja vatten med "alkohol smak" till alkoholisterna på stan.... tyvärr

säger som brasse..

FEL FEL FEL FEL FEL
cry me a river!
--> thcrew

2008-01-19 23:56
Nikotinfria cigg ? jodå klart man skulle märka om man inte rökt på några timmar

2008-01-20 04:25
Nikotin är den drog som är mest beroendeframkallande näst efter heroin, abstinensen är både fysisk och psykisk, och håller i sig i en månad när receptorerna för ämnet i hjärnan är obefinntliga. Nikotin höjer dopaminvärdet till 60-procent, vanligtvis ligger det på 50-procent. När man sedan tar bort nikotinet så går dopaminet ner till 40 procent.

Att nikotin inte skulle ha någon abstinens alls är bullshit, det vet jag, för jag sitter själv här och skakar pga det.

Det fysiska beroendet är borta efter omkring 5 dagar. Resten är helt och hållet psykologiskt.
Dessutom är abstinensen av tobak tämligen ynkling jämfört med den av exempelvis opioider, så hur pass beroendeframkallande en drog är, är knappast den enda aspekten.
Look with your own eyes - See with your own mind

2008-01-20 11:43
PenDragon:

5 dagar låter ju otroligt kort. Finns det nåt belägg för det?

Men visst, det stora problemet är säkerligen psykologiskt.

2008-01-20 22:45
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Admin

2008-01-21 01:26
Personligen undrar jag om det finns placebotabletter i receptfria medel. Exempelvis alvedon, koffeintabletter etc. Tror inte det, men det vore hyffsat rimligt om en eller två av tio var sockerpiller av anledningen att en del tar tabletter för minsta myggbett.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2008-01-21 01:30
Evolution:

Heh. Vore lite opraktiskt.