Personsökare/Pager?
Hur fungerar en personsökare/pager/beeper? Och vart köper jag den ny i Sverige? TACK!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Finns för 399 på Claes Ohlsson men där kallas de mobiltelefon. Funktionerna är likartade,enda skillnaden är att du kan välja att svara personen som söker dig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
haha
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac
aldrig fattat det här med personsökare. varför ska man ha en ?
mhm
Minns att jag hade en när ja va mindre o när de pep så va de mat hemma:D
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan
han vill väll köra den ack så trendiga crackdealer '93 -stilen med tillhörande accessoarer
chase the clouds away
minns när beepers var jävligt inne när man gick på mellan/högstadiet..those were the crack dealin´ days..
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone
Har heller aldrig fattat mig på dessa.. Typ dom i scrubs har de :P undrar alltid hur fan man vet vat personen som söker en är?
Highfive anyone, anyone?
Niito::man kan ju skriva in meddelande, de ser typ koder och sen kan man alltid känna igen nummer som söker en ofta
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone
Niito I Scrubs har de clockie-talkies också, en sån vill jag ha!
conspicuous Fan är clockie-talkies ?:D
Highfive anyone, anyone?
Niito klockor med inbyggd walkietalkie..
Ooh that niiice!
Highfive anyone, anyone?
Hittade min gamla minicall när jag städade härom veckan. Funkade fortfarande dessutom. Såg senare på mobilräkningen att det kostade 2.35:- att ringa den... :)
läkare använder fortfarande personsökare.. vet itne om de har med strälning, eller täckning eller att de inte har tid att snacka eller va de.. men nu förtiden finns personsökare som man kan skriva text till, och svara med text på.. altså en sms pryl utan någonting annat...
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
Personsökare används mycket inom sjukvården, då man ska stänga av mobiltelefon då man kommer in på sjukan :P Nätet för personsökare är dessutom mycket mer pålitligt. Har en funktionssäkerhet på 99,7% har jag för mig, vilket är betydligt högre än för mobiltelefoner. Kundgrupper som också använder personsökare är olika delar inom räddningstjänsten.
"All I need is my balls and my words"
Dessutom kan man inte se vem som äger sökaren eller råka försäga sig när man pratar i den (ja, man pratar inte i den), vilket aina_spanar säkert vill ta del av.
Redline!
Jag har personsökare på jobbet, går det något larm så kommer en kod där jag kan utläsa kundnummer samt om det gäller brand, inbrott eller sabotagelarm. Det kommer även i klartext på SMS till mobilen, men det är inte alltid det funkar eller man har täckning. Sökaren funkar alltid :)
Ja, det är sant! Det är sant!
De var bra på den tiden när mobiltelefoner inte var något som alla har. Nu känns det lite överflödigt.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Toastare
2008-01-16 13:45
ååå personsökare, tiden innan folk (eller ja, allmänheten) hade mobil. Jag hade en sökare och så det obligatoriska telefonkortet.. alla sökare började på 0793 om jag minns rätt... så ringde man och slog in sitt telefonnummer så pep det i fickan (eller vibrerade..eller spelade en liten melodi) på min kunde man skicka symboler också.. och sen hade vi kode som gjorde att man slapp springa till en telefonautomat och ringa upp.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2008-01-16 13:46
ja när det både är dyrare och på det viset att man bara kan skicka siffror så känns en sökare jävligt blasé.
på 90-talet var det obligatoriskt att ha pager i usa om man var wigger. helst flera stycken, samtliga hängandes runt midjan så alla kunde se!
Rhetoric 1. the art of speaking or writing effectively 2. skill in the effective use of speech
Pager och telefonkort. Det var fan tider det. Kommer ihåg när man satt i skolan och det pep i fickan, så var man tvungen att springa ner till centrum för att ringa. Hade den inte länge dock, sen kom ju luren.
Toastare
2008-01-16 14:28
jag hade min iaf från att jag var 15 och sen nog tills jag blev 17 och köpte min ericsson 788 MED comviq abonnemang för 3700kr. Jag glömmer aldrig det. och sån usel telefon sen...
Så det kostar alltså pengar för folk att ringa till pagern?
haha! nostalgi, jag hade en svart motorola. i högstadiet, eller var det mellan?
Alla ni som så gärna berättar för mig att ni har ägt en pager, kan ni inte också upplysa mig med den information jag söker? PS. Det var därför jag startade tråden, för er som inte förstod det. DS.
det verkar ju finnas mer avancerade grejjer nu, men då ringde man upp och sen skrev man in ett telefonnummer med knappsatsen på sin telefon. Sen pep det i personsökaren och det telefon nummret kom upp. Man kan ju också skicka till exempel sifferkoder. och ja det kostar pengar
Toastare
2008-01-16 17:47
ja, det kostar att ringa den.. trodde inte ens minicall service fanns längre. Vad jag vet säljs de inte i Sverige för att det helt enkelt inte finns någon marknad då folk hellre köper en mobil med samma funktion för typ 400kr.
Toastare
2008-01-16 17:48
ja, man ju köpa en blackberry? det är ju dagens personsökare..
Jag hade för mig att alla personsökare körde på NMT, men nu läste jag att
"NMT 450 stängdes slutgiltigt ned i Sverige den 31 december 2007" . Vad händer nu?
Wiki.
Göteborg på låtsas.
Toastare
2008-01-17 15:28
hobbs, NMT hade väl 010 som triktnummer.. sökartjänsten började ju som sagt på 0793 om jag inte minns fel eller 0376?
Toastare
2008-01-17 15:30
här fann jag
Minicall är varumärket för personsökare i Sverige. Personsökning hade sin storhetstid i slutet av 1990-talet och hade 2006 ca 80.000 aktiva användare i Sverige.
Kommunikationen är enkelriktad och därför är Minicall lämplig för meddelanden med precis innebörd. Vid kritiska tillämpningar såsom inom räddningstjänst och sjukvård är tekniken särskilt lämplig och används dagligen tack vare mycket hög tillförlitlighet.
Meddelanden till Minicall kan t.ex. skickas numeriskt via en vanlig telefon, som SMS, som e-post, via webben, eller via särskild mjukvara.
Minicall finns på följande tre frekvenser i Sverige:
- 169,650 MHz (Ermes)
- 169,800 MHz (Pocsag)
- 161,4375 MHz (Pocsag)
Minicallsystemets föregångare kallades MBS, och var då ett personsökningssystem som utnyttjade FM -bandet. Med teknikutvecklingen förfinades systemet och 1985 startades Minicall som en tjänst för rena tonsökningar.
Tjänsten utökades med en textfunktion 1988 och med numerik (siffermeddelanden) 1989. Våren 1993 startades Minicall Privat och 1995 öppnades en andra frekvens för Minicall. Ett nytt nät med en tredje frekvens byggdes 1998 och därmed infördes det höghastighetsbaserade ERMES-nätet (Minicall Broadcast).
Generic Mobile förvärvade 2002 Minicallverksamheten av TeliaSonera. Sedan dess har systemet utvecklats med en rad nya tjänster och tillämpningar, t ex Messit Webb.
Tack för svar. Det verkar inte riktigt vara det jag söker.
jag hade en låååååååång fin utläggning för en kille på nyår om hur sjukt jävla nittital han va som hade personsökare. han kollade på mig, log lite snett och fyrade av "gumman, jag har diabetes. det här är min blodsockermätare"
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
F21 och så fnittrade du lite sen smög där ifrån?
Rhetoric 1. the art of speaking or writing effectively 2. skill in the effective use of speech
Ah! :D Beepers, det var tider det! Fast på den tiden fanns det ju payphones lite här och där. Saknar tidiga 90-talet.Page me!
At the gates of Eternity...