Graffare
2008-01-14 18:53
Att rekrytera någon...
Nu har jag fått den stora glädjen att ansvara för en rekrytering på mitt jobb. Men vad ska man ställa för frågor? Någon som har anställt någon tidigare??
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain. http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
typ om dom är kvalificerad för att göra detta jobb, vad dom har för tidigare erfarenheter osv osv om du vill ha lite mer hjälp kan det vara bra att veta vilket jobb också?
Allt är lagligt tills man torskar
-Är du kvalificerad för att göra detta jobb? -Ja. -Då får du jobbet!
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS AMICI DI NESSUNO
Om han/hon verkar gilla sport lite för mycket, och inte har nån musiksmak.. då får du se upp. Då ringer varningsklockorna.
Lord forgive me for my sins. And I will forgive you for yours.
Beror ju på vad det är för yrke, men om man ska kunna rätt mycket om datorer kanske inte tant agda utan datorkunskap kvala på jobbet. :) be om utdrag från belastringsregistret för att jävlas, samt betalningsanmärkningar. hehe
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Graffare
2008-01-14 19:25
det handlar om kundtjänstmedarbetare 20-30 år :)
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain. http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
Att be om belastningsregistret är så jävla fel. Vårt rättsystem ska ju faktiskt i teorin gå ut på att man tar sitt straff och sen är man välkommen tillbaka bland de som lyder igen. Om man då har tagit sitt straff och inte får jobb på grund av att man på nytt blir dömd av arbetsgivaren faller hela skiten. Iochförsig är det kasst från första början med bestraffning istället för att lösa sociala problem.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
fråga VARFÖR du borde anställa personen.. och vad personen kan bidra med..
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
Graffare
2008-01-14 19:32
jag tänker inte fucka runt med betalningsanmärkningar eller belastningsregister.
Inga personer som nämner sin familj. Inga personer som inte klarar av att klä sig ordentligt. Inga synliga tatueringar. Inga piercingar i ansiktet. När du bockat av dessa saker frågar du vad personen tycker om den sittande regeringen. Börjar personen raljera är det bara att kasta ut denne. Börjar de inte raljera frågar du om fritidsintressen. Svarar de någonting som kan tolkas som fest så tackar du nej, då är det folk som kommer vara bakissjuka varje vecka. Dessutom litar jag inte på killar med ringar förutom på vänster ringfinger.
Varför är folk så dumma?
kundtjänst.. är det via telefon? då kan ju både tatueringar och piercings i ansiktet kvitta..
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma
Doktor_Humor P20 Kommer du till mig som arbetsgivare med en piercing i ansiktet har du redan bevisat att du har tveksam karaktär, om det är rätt eller inte har jag ingen rätt att ta redan på. Förstår du?
Jag säger inte att jag tycker illa om personer med piercingar i ansiktet, men skulle jag sitta i en situation där jag har några minuter på mig att avgöra om en person är rätt eller fel för ett jobb så är en piercing i ansiktet en automatisk diskvalifikation.
Har man piercing i ansiktet kan man väl ändå ta ut den under de minutrarna man ska söka jobb?
Varför är folk så dumma?
-Har du whoa? -Ja... -You're hired!
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
Fattar inte hur man kan haka upp sig på en piercing i ansiktet så mycket?
riennevaplus F0 haha, välkommen till 2008.. "tveksam karaktär"? shit, lever du för 2 generationer sen eller?
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
The_Loopaddict P27 Jag struntar i om folk har piercingar i ansiktet eller inte. Men om du har fem minuter på dig att övertyga mig om att du är rätt för jobbet är en metallbit i ansiktet inte rätt sätt. Vad jobbar du med?
Simba Nej, jag lever i verkligheten. Oftast är det en viss typ av människor som är piercade i ansiktet. Gå till ett större företag, exempelvis Ericsson, och titta dig omkring, sen går du till arbetsförmedlingen och tittar dig omkring. Var tror du det finns flest ansiktspiercingar? Det samma gäller taskig klädstil, synliga tatueringar och så vidare.
Men jag vill inte säga dåliga saker om folk som har synliga tatueringar eller piercade ansikten då jag känner många som har något eller båda två. Men faktum är att man vinner mer än man förlorar på att ta ut piercingen innan man kliver över tröskeln.
Varför är folk så dumma?
antwon P22 : True!
Om det är kundtjänstjobb så behöver de främst tålamod som en ängel och inte bli spydiga eller ilskna ifall de handskas med idioter (även om idioterna förtjänar det). Någon som är trevlig, tillmötesgående och "serviceinriktad".
Usch. Orkar inte svara på det. Hoppas jag aldrig hamnar i en intervjusituation med dig. och dessutom bara har 5 min på mig. (Jag har ingen ansiktspiercing)
riennevaplus F0 "När du bockat av dessa saker frågar du vad personen tycker om den sittande regeringen. Börjar personen raljera är det bara att kasta ut denne." Vad fan menar du egentligen? Ska man alltså neka folk jobb om deras politiska övertygelse går emot den sittande regering?
antwon P22 Nej, jag struntar i om de talar gott eller illa om det, men någon som går in i en hetsig diskussion om politik under en arbetsintervju vill inte jag arbeta med. Förstår du, det är en liten luring ;)
Det var inte meningen att uppröra så många, men det är lustigt att så många verkar tro att det är okej att bete sig eller se ut hur som helst på en arbetsintervju bara för att det är 2008.
Visst var jag kanske lite dryg i mitt inlägg tidigare i tråden, vill ni ha piercingar i ansiktet under en arbetsintervju så får ni ha det. Inte min sak att döma. Ville bara vara lite skojig och provokativ...
Varför är folk så dumma?
riennevaplus F0 Det låter som att du eftersträvar efter en arbetsplats där alla människor ska vara helt tama och skittråkiga.
antwon P22 Om en piercing i ansiktet är vad som krävs för att inte vara tam och skittråkig i din värld så tycker jag synd om dig.
Varför är folk så dumma?
riennevaplus
jag är själv ingen chef på ericsson eller chef överhuvudtaget så jag vet inte, men jag kan tänka mig att det är så att dom som är det är ofta äldre och har traditioner och allt sånt kvar sen förr och man ska inte se ut hur som helst, man får inte vara tatuerad för det är bara sjömän och gangsters som är det, man får inte vara piercad för det är bara knarkare etc etc..
men om man kommer till ett företag där människan som styr/anställer folk är lite yngre/mindre traditionell (det är förstås svårt att veta innan^^) så tror jag inte att det är något större problem att ha varken piercing i läppen eller tatueringar ner på underarmar eller upp i nacken, så länge det inte ser stötande ut, men som sagt, det är ju en tolkningsfråga från person till person vad som ser stötande ut..
om en person är trevlig, ger en bra bild av sig själv som en utåtgående person och som är arbetsvillig så hade jag inte haft några problem med att anställa denne även om han/hon hade haft tatueringar på händerna.
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma
riennevaplus SÄG att du skojar nästa gång då. Jag anade det, men du var inte tillräckligt tydlig.
riennevaplus F0 Nej, en piercing är inte vad som krävs för att inte vara tam eller skittråkig i min värld. Däremot är det skittråkigt i min värld att ta bort allt som man står för, klär sig i eller är för att kunna få ett jobb. Det anser jag vara fel.
Jag tycker också att det verkar vara väldigt fördomsfullt om någon fullt kvalificerad person inte skulle få ett jobb för att han eller hon visar en tatuering.
jag vill soka jobba hos riennevaplus! skulle vara som i Pleasanteville, fast varre och med lite nazitendenser
I´m with stupid--->
Doktor_Humor P20 Ja, fast nu hamnar vi ju i en situation där man måste fråga sig vilket utseende som är okej ifall personen i fråga ska ha kundkontakt.
Ska man arbeta med kundservice via mail eller telefon så är det ju en sak, men ska du exempelvis anställa en butikssäljare i ett företag som har en äldre målgrupp så handlar det helt plötsligt inte om vad personen som anställer tycker och tänker, utan om hur kunderna uppfattar personen.
Skulle jag vara chef för en VVS-firma skulle jag strunta fullständigt i om mina anställda hade kanyler hängandes från armarna så länge de hade ett trevligt sätt och vet vad de sysslar med. Men skulle jag anställa en managementkonsult har en välkammad halvduktig kille bättre chans än en skitduktig person som ser ut som ett skatbo i håret, baggykläder och hänglås i näsan.
Går man till Blue Fox och söker jobb kanske en piercing till och med är positivt, då de har den image och kundkrets som de har. Alltså handlar det till syvende och sist enkom om vad företaget har för image och huruvida man ska arbeta på en synlig plats eller ej.
Jag hoppas att ingen tagit allt för illa upp, visste inte att det var så infekterat.
Varför är folk så dumma?
-Har du whoa? -Ja... -Tack o hej! fixed :)
"I lay chicks like mother goose"
Jag jobbar f.ö. på en kundtjänst. De trognaste och kunnigaste på vårat kontor (personer som plöjer teknisk support, fakturor osv som 30+, samt schemaläggare serviceorders till tekniker) är piercade drägg med tatueringar som leder från nacke till hjässa! De lata är de unga 20+arna med fina kläder och borstat hår. Killarna raggar över telefon, och tjejerna skriker i den åt stackars Agda 85 som vill ha hjälp att koppla in sitt första bredband. Så att avfärda någon pga klädstil/utseende är bara ignorant. (Jag tillhör den raggande ungdomen ^^)
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
titta på könet först och främst!
Get Random!
Vad jobbar du för Svensknäringsliv eller ledarna? Du kanske vill förbjuda facket också?
DIF!
Anställ bara folk som totalt saknar social kompetens.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Gör som alla andra företag och kolla deras efternamn. Om de heter t.ex. Muhammad i efternamn så är de automatiskt mycket sämre på jobbet. ...
Beat the odds like an abusive freak show owner
Låt dom sköta snackat och du ska inte hjälpa dom att sälja sig! Ju bättre dom e på att snacka och låter övertygande desto bättre lär dom va på ditt tele jobb! Du kan ju ställa några fråger som Nämn 5 dåliga saker samt bra Varför sökte du hit Vad vill du vara om några år bla bla bla
nattugglan jag med! jag har fina referenser och ar bast lampad for jobbet. (inga piercingar eller tatts) kan skaffa dock om de behovs!
I´m with stupid--->
riennevaplus då är vi överens!
Graffare
2008-01-15 11:25
Herlev - Storköpenhamn :) Kolla i dagens metro :)
Tycker det är en svår fråga detta med rekrytering, men tror att ifall jag skulle varit i dina skor anställt nån som tar jobbet, inte nån som du ger det till. Nån som du känner att du kan tänka dig jobba med och som verkar kunna göra detsamma.
It's only gay if balls are touching
Jag skulle nog vara väldigt skeptisk om någon kom till en intervju med mig, och hade piercingar i ansiktet eller neongrön tuppkam eller något annat väldigt spektakulärt utseende. Inte för att jag automatiskt tror att de är olämpade för jobbet, utan för att det väcker en väldig mängd frågor: Fattar inte personen att det kommer sänka dem automatiskt hos flera arbetsgivare? Om de inte begriper det så känns det inte som de har någon koll på hur samhället (tyvärr) funkar. Om de fattar men ändå väljer att komma till en anställningsintervju på det viset: vill jag verkligen anställa någon som prioriterar sin mini-revolution högre än jobbet? Om sen personen verkar kompetent i övrigt är det ju bara att säga att de förväntas klä sig 'respektabelt' på jobbet. Är de helt anti det så känns det ju verkligen inte som att de vill ha jobbet, de kanske bara sökte det för att AF kräver det..
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
Nattugglan P25 När kan man komma på intervju?
Min bild är... för mycket naket kanske?
Fråga om han heter Omen22 på whoa, och om han svarar ja, anställ direkt! ...arbetslös... :(
"varför ska jag anställa dig?" är en klassiker
Nattugglan P25 Köpenhamn, va synd... Lite för långt att pendla och flytt går inte för mig.
Nu tycker jag synd om dig som inte kommer att få tillfälle att jobba med mig... =)
gfdosmoowppa
Graffare
2008-01-15 20:54
Neidee F25 Synd du verkar trevlig :) Trettio personer har redan sökt förresten.
jag har rekryterat folk. det är skitkul. tänk på vad som krävs för jobbet, och ställ gärna lite halvkryptiska frågor. "vad är tålamod?" osv. speciellt kul är det om man ska be om utdrag ur deras polisregister...
We call them winerbrods.
Graffare
2008-01-16 09:50
Skunken,jag är så glad att vi känner varandra :)