Mat för diabetiker
Hej kära whoaiter!
Nu är det så att min far sedan ett par år tillbaka har fått diagnosen att han har diabetes. Den har blivit värre och värre. För ett par veckor sedan så har han fått en ny medicin som troligen blir det sista försöket för att han skall slippa få ta insulinsprutor.
Då det är så pass allvarligt och hans blodsocker går upp i skyarna, så har jag insett att jag måste hjälpa till. Det som jag tänker börja med nu är att se till att han verkligen tar sina promenader, då han har kraftig övervikt och behöver gå ner en del för att hans värden skulle bättras. Men sen har jag även tänkt hjälpa till med en till sak; maten. Jag tycker nämligen om att laga mat och är ganska tvungen till det nu närmsta månaderna till mig själv ändå då jag är hemma medan föräldrarna är på jobbet. Så tänkte då att jag lika gärna kunde laga mat till föräldrarna med!
Men nu till mitt problem: jag vet inte alls vad som är bra för diabetiker att äta. Så finns det några diabetiker på whoa eller några som känner diabetiker eller kanske någon som bara "vet" av okänd anledning som kan ge mig tips angående kost som är bra? Eller har någon en bok som de själva kan rekommendera med kost som är specifikt lämpad för diabetiker?
Ni är bäst!