I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Koranen/översatt på svenska

Övrigt - Blandat

2008-01-04 16:22

Koranen/översatt på svenska

Hej jag undrar bara om nån vet vart jag skulle kunna få tag i koranen fast översatt på svenska eftersom jag inte kan läsa arabiska...och då menar jag itne så jag akn hyra den..vill heslt köpa den....

2008-01-04 16:28
Hmm... jag vill ha en bok, undrar om en bokaffär kan vara till hjälp då?

Akademibokhandeln
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-01-04 16:30
Haha!

Den som söker skall finna.

2008-01-04 16:59
hur är den att läsa?

Lika klyddig som bibeln?
Ät

2008-01-04 16:59
Candide

Haha du är rätt evil ibland^^
"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"

2008-01-04 17:49
södramalmö, enligt mig är det lite mer handling i bibeln. Av de jag plöjt genom av Koranen har det mestadels bestått Gud som för en monolog.. menmen, jag har inte läst hela Koranen så jag ska vara tyst :)
Femme fatale

2008-01-04 18:30
Jag köpte den för 39 :- på adlibris.

Bra och utförligt förord också måste jag säga.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-04 19:07
nilsL, 39 kronor bara? heter den Koranens budskap? den har också kommentarmaterial
Femme fatale

2008-01-04 19:27
Amar F20
Nej, det är den jag länkade i mitt ovanstående inlägg. ;)

"K V Zettersténs oförkortade översättning av Koranen."

Men hur är Koranens budskap, är kommentarmaterialet i förordet, eller utmed läsningen? Jag har en bibel med kommentering som fotnötter, till det mesta, det är rätt behändigt...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-04 20:59
Rekommenderar mer Koranens budskap som är skriven av Mohammed Knut Bernström än "K V Zettersténs oförkortade översättning av Koranen." Då koranens budskap även innehåller kommentarer och att den är översatt av kunniga muslimer.
damdidam!

2008-01-04 21:23
Lite kritik på K V Zettersténs förord/tolkning.

Personligen tror jag den duger ganska bra, man får väl vara fri att tolka så som man själv vill, även fast man kan man märka att innehållet är en aning färgat. Och 39 :- är ju inte heller hela världen. Köp den, OCH budskap, desto mer man läser, desto mer lär gå in, oavsett vinkel på det hela...

2008-01-04 21:57
eftersom koranen är på arabiska och grundarna inte ville att den skulle missförstås på något sätt så lät man inte den översättas. det man gjorde var att man översatte den och kallade den " koranens budskap " ungefär samma sak men har endå inte den där heligheten som koranen har. och ja vert faktrist inte vart du kan köpa den. beror på vart du bor men sök på " koranens budskap " på ett par olika ställen så kommer du säkert opch hitta. 
Sajjkziii yaoooo

2008-01-04 22:03
Den här är väl inte "koranens budskap"?

" K V Zettersténs oförkortade översättning av Koranen."
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2008-01-05 19:51
damdidam!

2008-01-05 19:58
Jag har en bibel med kommentering som fotnötter, till det mesta, det är rätt behändigt...
Jag har en bibel med jordnötter, det är inte fy skam det heller.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2008-01-05 20:15
Swagman P23
Och med det ville du säga..? Jag rekommenderar dig att hålla dig ontopic om du vill skriva mer i den här tråden.

2008-01-05 20:18
Det var en del av mitt korståg mot den tokroliga stavningen "fotnötter". Inte mycket mer än så.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2008-01-06 04:43
Jag har ofta hört att man inte ska läsa Zettersténs översättning utan hellre Mohammed Knut Bernströms översättning 

2008-01-06 17:43
Finns nog att låna i moskeér

2008-01-06 17:57
jag har hört att om man ska läsa koranen ska den läsas på arabiska inte något annat språk.
Fy fan va häftigt, nästan läskigt
" Jag tycker du är fin.. "

2008-01-06 18:43
okej men nu e det så att jag inte kan läsa arabiska så ska jag sitta där och läsa ett språk jag itne förstår....det är just därför jag vill ha den på svenska

Skivsamlare

2008-01-06 18:57
det finns ju dyrare versioner också med koranens text på ursprungsspråket på ena sidan och en svensk översättning på andra. men den är dyr. vet ej vart denfinns att köpa dock :(
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2008-01-06 20:05
jag rekommenderar också koranens budskap av bernström. pocketvarianten hittas lätt, men den inbundna versionen verkar vara mer svårfunnen.