I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Gambia. erfarenheter och åsikter

Övrigt - Blandat

2007-12-30 01:56

Gambia. erfarenheter och åsikter

Gambia

Någon som bott/semestrat åkt rullstol där?

reser dit imorgon och vet inte riktigt vad jag förväntar mig. Vad händer där, vad finns ?
Ingen aning om priser på kläder/skor osv.
Har luskat ut priser på mat, dricka, och sådant man behöver för att leva.
Men vad finns där att göra ? Någonting som jag måste göra, eller någonting som verkar intressant som man kanske ska skippa ?

Vore gött om ni beresta och internationella människor som besökt detta afrikanska miniland har någonting att säga om det!

PS. tack bullen för ett bra program DS.

Johan Spinnell
www.eyesharp.se
[email protected]

2008-01-11 09:12
Nu har du redan åkt, men jag kan ju lägga lite information ändå ifall det är någon annan som undrar...

Kläder och skor? Haha, nej. Nej. Du får gå till en skräddare med en bild på plagget du vill ha och välja vilket tyg det ska göras i om du vill köpa kläder i Gambia. Det finns ingenting som heter klädaffär i det där landet. På fullaste allvar.

Det som finns att göra är att spendera tid på hotellets inhägnade område, titta på tanterna som drar in nya infödingar på hotellet varje kväll, dricka jävligt billig sprit, åka och titta på landets enda trafikljus och gå på Spy Bar The Gambia (ja, Spy Bar som Spy Bar på Stureplan).

Åka till deras "zoo" och förstå vad djuraktivisterna gnäller om, besöka krokodilparken och förundras över att de kan få plats med så många krokodiler i en så liten pool och avsluta dagen med att åka till en marknad och bli tvärblåst.

Sen, när man tröttnat på att bli rövknullad av folk som hävdar att det kostar en miljon att leva i det där landet och att man borde hjälpa till med några tusenlappar (trots att en femhundring föder en hel familj en månad) så är det dags att åka hem - då vill jävlarna ha dina kläder. Och din adress då, så de kan skicka tiggarbrev.

Det där landet är ett land jag inte tänker besöka igen, det är ett som är jävligt säkert.

2008-01-14 13:32
haha

2008-01-15 23:02
 nåväl hemma nu.
tycker inte din beskrivning passar alls.. eller jo delvis , sjölvklart ville dom ha våra kläder och pengar men resten.

Vi hyrde en lokal guide som visade oss runt, ett flertal skolor, förlossningsklinig, nån avskiljd strand osv.

Fanns faktiskt riktigt mycket att se, dess indre att göra. HÄR finns bilder från resan.

skor ett par låga conversepjukks 75 kr.
Nike af-1 all white, - 165 kr
Johan Spinnell<br>www.eyesharp.se<br>[email protected]

2008-01-22 21:08
Jag var i Gambia nån gång när jag gick i lågstadiet, och jag gillade det verkligen! Kan tyvärr inte riktigt uttala mig om utelivet, förstås. :P

2008-02-02 15:05
åk till gambia och köp nike skor.... lev stort