I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Minderårig Systembolaget, vad säger lagen?

Övrigt - Blandat

2007-12-23 00:07

Minderårig Systembolaget, vad säger lagen?

Var på systemet igår med min äldre bror för att köpa några öl som en sista julklapp till pappa som tycker om många olika sorters öl.
Hursomhelst så är jag 19 år och min brorsa är äldre. Dem vill såklart se legitimation på mig också vilket jag tar fram och säger att jag inte är 20 och vi blir nekade.
Nu till vad jag undrar, finns det någon lag om detta? För vad jag har förstått så är det personen som köper som bär ansvaret för att jag inte dricker och inte personen som säljer?

Är det på G så hänger det.

2007-12-23 00:09
var med om samma skit en gång jag med. vafan de läre väl fatta att man inte ska ha själv!

2007-12-23 00:10

Man blir ju förbannad. Nu blev det ju inga öl till farsgubben. Kom inte ens in på systemet idag för det var för mycket folk.

2007-12-23 00:11

är inte säker, men tror att de inte får sälja om de misstänker langning till minderåriga..
mjao!

2007-12-23 00:13
Jo det hörde jag också från en polare. Men det är ju mer misstänksamt om jag sitter kvar i bilen och väntar. Och sen tycker jag det ska finnas en bra förklaring till vilka faktorer som utger en misstanke för langning.
Ingen som vet HELT säkert hur det fungerar?

2007-12-23 00:15
det är ju knäppt att man kan gå in med farsan och handla med, men inte med nån annan..

2007-12-23 00:20
Misstänks langning=De säljer inte
Delam tange barat
Toastare

2007-12-23 00:27
det måste kolla leg på alla som köper (och ser ut att vara under 25 år), de flesta  vet att om man är under 20 år ska man stanna utanför för de lär fråga. Undantaget om man typ har overall och snorar..
Jag skyller allt på Emma!

2007-12-23 00:28
svaret är som rachel säger men det är bara pinsamt. Du är 19 å får köpa helrör på krogen å bli redlös men hänga med en kompis in går inte... Sverige är bra speciellt ibland.

Däremot får pappor komma med sina små döttrar å köpa massa sprit.Kan dom inte då typ misstänka pappa blir full å spöar på frugan å ungarna å neka honom oxo haha:D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-23 00:52
skulle handla med några polare en gång men vi blev nekade för en av polarna var under 20, stack själv in till ett annat systembolaget i stan och blev inte frågad om leg där när jag var ensam.. föstår fullständigt att de kollar om de misstänker att du köper ut.
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2007-12-23 00:55
De måste väl inte, men de får. Ungefär så det fungerar.

Deras policy är helt enkelt att alla som är med och handlar ska vara över 20. Om jag hade en affär skulle jag kunna ha en policy som sa att alla som handlar måste komma i ett sällskap av tolv personer och av deras sammanlagda ålder måste vara jämnt delbart med 7. Så får jag ha de, men jag måste inte :) samma sak med bolaget. De får neka vem som helst av vilken anledning som helst förutom etnisk bakgrund eller kön. 
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2007-12-23 00:59
Håll ut, det har inletts förhandlingar om förbud mot åldersdiskriminering nu också.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-23 01:10
Jo, men den skulle endast fungera om man inte fick köpa för att man var just 32 år gammal, inte för att man är under den lagliga åldern. Dessutom så är det inte den underåriga jäveln som är med köparen som blir "diskriminerad", det är köparen som blir nekad. I sådana fall blir man inte nekad på grund av ålder, utan på grund av umgänge.

Den enkla lösningen är att inte hänga med folk som är under 20, alternativt låta sina yngre polare gå och köpa två pucko och en trisslott som man kan dela på medans man själv går in och handlar.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2007-12-23 01:13
jag var på systemet med min storebror idag för att köpa sprit till farsan och han köpte 10 bärs till sig själv men dem sa inget
Toastare

2007-12-23 01:51
Jonka, det är inte detta som menas med åldersdiskriminering direkt..

gå inte in om ni är under 20, ta inte med er folk in som är under 20..det är ett besök på systemet och tar max 10 minuter.vänta bara vid bänkarna på andra sidan kassan
Jag skyller allt på Emma!

2007-12-23 01:52
Dom får göra samma sak i livsmedelsbutiker om dom har lust. Neka dig att köpa folköl eller tobak om dom misstänker att du köper ut.

2007-12-23 01:52
hahaha, kommer ihåg nån gång inför nån suparhelg, typ valborg. Va inne på systemet o framför mig i kön va d e ett gäng grabbar som skulle köpa fett med öl & sprit. En av dom hade inte lägg o då fick ingen köpa. Förstår ni vad surt?! Det såg ut som om dom typ köpte för en hel fest eller nåt, o nu va valborg (eller va d nu va) förstört, för det va sista chansen, systemet vid centralen va d enda som hade öppet fortfarande.
Så kan det gå, så läxan är:
Ta aldrig med någon under 20 (eller utan leg) in på systemet om det är sista minuten.

Fan vad jag längtar till den dagen när monopolet upphör o man kan kila ner till Statoil mitt i natten o köpa ett 6-pack Coronas om man känner för't. Slippa hela Apoteketkänslan och dom överkeffa öppettiderna.

2007-12-23 09:18
Helt klart policy. Tyckte det var småkul för några månader sedan när en kvinna hade försökt köpa sjukt mycket vin i sällskap av en tonårig flicka men nekats köp, sedan kom hon tillbaka en halvtimme senare och försökte köpa samma saker av samma kassörska. Det roliga var inte att hon blev nekad köp utan att hon utbrast "Ni kan inte neka mig att handla!" .D

2007-12-23 13:05
det ska nekas vid misstanke om langning.

ta aldrig med en minderårig som "bärhjälp" eller liknande om du vill ha drickat.. =)
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2007-12-23 13:22
amfetaminpsykos X27

jobbar du på systemet eller hänger du bara där mkt? :)
Better active today than radioactive tomorrow

2007-12-23 13:49
själv har man varit med en polare varpå jag kläcker ur mig att de ska kolla om han har leg på sig, för att jävlas. Men det har han glömt , så ja säger att ja kna köpa ut åt han och hon i kassan bara aja o godkände köpet ;)
Evil under Good

2007-12-23 13:51
Doubletrouble X1

jo precis, jävligt suddiga regler som gäller där.. :P  Man får inte köpa ut åt folk under 20, men i alkohollagen står det att man får ge en alkoholhaltid gåva till en person bara den har fyllt 18. så du kan i princip ta med dej din 18åriga flickvän in på bolaget, fråga vad hon vill ha, och dom ska inte kunna hindra dig från att köpa..

väldigt skumma regler och lagar.. xD

2007-12-23 15:21
"så du kan i princip ta med dej din 18åriga flickvän in på bolaget, fråga vad hon vill ha, och dom ska inte kunna hindra dig från att köpa.. "

Dom ska och dom hindrar dig om dom misstänker langning. Alla vet om det, jag förstår inte varför alla är sura över det

2007-12-23 15:28
BountyBoo F27

"det är ett besök på systemet och tar max 10 minuter"

Om man inte är helt på det klara med vad man är ute efter då? Har du varit på systemet vid stängningsdags en lördag?

2007-12-23 15:32
minvänmahatmaD

Det sistnämnda alternativet.

2007-12-23 16:20
easyskanking P21

haha, som jag sa.. det är helt enligt lagen att köpa en flaska vin och ge som gåva till någon 18åring, men systembolaget ska stoppa langning, dom två reglerna strider lite mot varandra..

2007-12-23 16:47
Hadde en polare som vart nekad att köpa cigg på hemköp för att jag inte hadde mitt legg med mig. Pinsamt! Jag röker inte ens.
Suck me beautiful :D

2007-12-23 17:05
Jag stod i kön in till systemet i Nordstan med min mor igår. När hon ska in så tänker jag vänta utanför, men då vinkar hon till mig att jag ska gå med. Så skriker jag "Men jag är inte 20 ju?!" och Securitasvakten tittade rätt konstigt på mig innan jag gled in,
My heart lives in my vagina.

2007-12-23 18:20
Jag tycker det är helt rätt att dom vill se leg på två personer som är i näraliggande ålder, en grej om det är en 45 åring som går med en 18 åring, då kan man räkna ut med tårna att dom är far och son eller liknande. Systemet förbehåller sig rätten att sälja till vem dom, även om dom är över 20. Det står alltid en liten tavla nära ingången med information om detta, därför så skulle du ha tänkt dig för innan du gick in tillsammans med din bror!
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!

2007-12-23 20:46
då är det lika bra att dom kollar leg vid ingången till systembolaget
Heretic ,Thou Art Cast Down!

2007-12-23 21:26
Jag tycker det är en bra policy även om tråkiga saker som din historia inträffar.

PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"

2007-12-23 21:50
Th1ef:

Haha. Du borde prova och säga det högt och ljudligt till främmande människor i kassaköerna. Sen får de se om de blir trodda när de påstår att de "aldrig sett människan förut".
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2007-12-23 22:45
1651

Ja, varför inte? Skulle ju spara en hel del tid och och energi på kassörena. Dessutom tror jag att fler fuskare skulle upptäckas om man hade två-tre stycken som jobbade enbart med legkontrollen
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!

2007-12-24 00:12
Jag känner en kille som har handlat på systemet med ett hittat leg, då var han 15 år och snubben på legget var iaf över 20. Helt olika, man kunde tydligt se skillnad men ingen kassörska hindrade honom.

2007-12-24 00:13

Glider dessutom in med moppehjälm, jag tycker det är så roligt

2007-12-24 00:39
det är ett besök på systemet och tar max 10 minuter.vänta bara vid bänkarna på andra sidan kassan
det om något ser väl ut som langning?

min mamma (50+) skulle köpa öl till mig för någon månad sen, eftersom jag glömt legget hemma. snubben bakom disken kom gåendes med ett flak av fel sort, varpå morsan vänder sig om och frågar "detta var väl inte rätt va?" jag visste redan då att det var kört. systemetsnubben frågade mig efter ID vilket jag ju inte hade. trotts att mamma sa att hon var min mor och att jag snart är fyller 23 fick hon inte köpa till mig.
...men att sälja 10,2:or till folk som uppenbarligen är alkisar går bra? borde det inte finnas någon sorts lag mot det? nej, just det ja. det är ju bättre att tjäna 50kr om dagen på en alkis än att han/hon kostar pengar på behandlingshem.
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2007-12-24 01:47
Rhetoric P22

touché..  men hur funkar det med att "gå i god" för någon? är inte det tillgängligt enligt lag?

Sen håller jag faktiskt med lite på det där med alkisarna.. det tär fan på psyket att stå och sälja 1 flaska renat och 4st 10% öl till samma snubbar varannan dag liksom.. tragiskt men sant. Aldrig sett hur det är att "värna om folkhälsan".. knappast så alkisarna får svårare att få tag på sprit för att vi har ett spritmonopol..

2007-12-24 01:56

Intressanta åsikter. Jag håller även med att det är rätt att de får neka vid misstanke om langning. Men att anse att alla  som är över 20 som har en under 20 med sig vara langar tycker jag inte är korrekt. Det måste ju finnas vettiga bevis/anledningar att misstänka langning. Framförallt i juletid när då jag och min brorsa kommer in och köper dyra fina öler och en salig blandning dessutom, och inte alls många. Hade vi kommit med ett flak sofiero hade det varit en annan grej.
Men bara för att det är systembolaget kan de inte dra 18-20~åringar över en kam och anse att de kommer agera olagligt.

2007-12-24 01:59
Nasstastja
Det måste ju finnas vettiga bevis/anledningar att misstänka langning.
nope.
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2007-12-24 02:03

Jag tycker att det borde vara så att kassören/kassörskan måste ha vettiga bevis/anledningar att misstänka langning. Inte bara anta langning p.g.a ålder*