I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kontantfritt på bussarna?

Övrigt - Blandat

2007-12-18 13:17

Kontantfritt på bussarna?

Ja, som vissa av er kanske har hört eller läst så blev en busschaufför knivskuren i armen under ett rånförsök här i Västerås. Och nu vill busschauförrerna här i Västerås införa kollektivtrafik helt utan kontanthantering. De har planer på att man ska köpa bussbiljetter på affärer, som ICA-butiker och liknande. Jag åker buss nästan varje dag, och om jag ska springa till varje ICA varje gång jag ska på stan så blir det väldigt jobbigt, har dock skolkort, men det fungerar inte på helgdagar och lov.

LÄNK

Det jag undrar är hur ser det ut i resten av Sverige med bussarna? Är det kontantfritt? Isåfall, vad "betalar" ni resan med då? Blev lite nyfiken bara på hur det ser ut bara.

"Jag kom ihåg att jag bara glömde ditt namn"

2007-12-18 13:20

i örebro också förut.. efter kl 7 får man inte betala kontanter..
men nu verkar de ändras liksom.. ser folk betala
kontanter nu efter kl 7..

2007-12-18 13:21
nu kör jag mest bil men här i sthlm så var det ju att man fick betala med sms, sen satte dom upp automater vid varje hållplats
Livet är ingen dans på rosor, tjejer jag vill dra ner era trosor

2007-12-18 13:21
vet inte hur det är på bussarna , men på spårisarna är det så i gbg, antingen betalar du via sms eller med mynt i mitten av vagnen i en automat där
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2007-12-18 13:23
Get wit the times, pojkvasker. Sluta klaga för varenda liten motgång du stöter på, var en man eller något.
kD;ds

2007-12-18 13:33
mao

du får ej betala med kontanter efter sju i  örebro, fortfarande...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-18 13:43
Välkommen till Sthlm, här har vi ingen kontanthantering över huvudtaget.
Han var god för fem miljoner, men han valde flaskan – och livet som uteliggare. Det var där han hade sina vänner.<br>

2007-12-18 13:48
Välkommen till skåne här betalar vi friskt med pengar.
 HELSINGBORGS IF!

2007-12-18 14:01
skåningar är inte kloka
Livet är ingen dans på rosor, tjejer jag vill dra ner era trosor

2007-12-18 14:03
Är väl helt kontantfritt i GBG på både bussar å vagnar?
Funkar utmärkt för mig i vilket fall eftersom jag har månadskort.

2007-12-18 14:05

Med Skånetrafiken betalar du med pengar om du vill.

På tal om bussar och så, kom precis hem från stallet som ligger 22 minuter med buss rakt ut på landet. Jag är ju 22 men har turen/oturen att se lite yngre ut och åker alltid på halv biljett, dvs biljett som man åker på fram tills man är 19. Ja, det blir ju billigare då. Idag på bussen hem kom det på två Securitasvakter som gick runt och kollade allas busskort, de drog dem i en slags dosa och sen kom det fram nån text som jag inte lyckades se..  Hon kollade på mig i två lååånga sekunder innan jag fick tillbaka mitt kort. Vad var det? Varför kollade de korten? Jag har ju redan betaöt hos chauffören!

Skåne!

2007-12-18 14:07
I Linköping betalar vi via mobilen.

Betalar man med mobilen kostar det 13 kr
men om man betalar kontant kostar det 33 kr.

Det är sjukt!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-18 14:07
I göteborg måste man antligen betala med SMS eller med mynt i en stor blå låda ..
Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger

2007-12-18 14:10
Samma skit i Uppsala, fast man kan betala med kontanter än så länge, dock har dom höjt priset, och riktigt jävla dyrt är det (30kr) men det kommer försvinna helt snart och då får man leta fram dom där fula automaterna eller pressbyrån för att kunna åka buss, lite drygt faktiskt då man som jag inte åker buss ofta och inte har lust att köpa ett busskort när man reser 3 resor i månaden.
Ta det JÄVLIGT lugnt nu.

2007-12-18 14:12
Här i Sundsvall så  blev också en chaffis rånad.. tror dom ska införa att man kan betala med kort på bussen.. Men samtidigt med kontanter.. Dom hoppas väl på att fler betalar med kort och då blire mindre kontanter eller nåt.. jag har inte sån stor koll eftersom att jag har åkt gratis i flera år med skolkort .. :P
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2007-12-18 14:13
Jävla idioter alltså. Blir så jävla förbannad! Nu när det är så jävla mkt snack om klimatet, varför i helvete ska de göra det svårare att åka buss då? Gör den gratis för i helvete!

2007-12-18 14:13
I Örebro är det efter 19.00 kontatfritt på bussarna och då köper man
busskort/biljett på pressbyrån, biljettautomat eller via sms.
we ruled the school..

2007-12-18 16:59
i Stockholm är det som sagt ingen kontanthantering och i Norrköping så är det ingen efter 14:00
 DIF!

2007-12-19 19:17
Nu har vi börjat med pengar igen...

"Jag kom ihåg att jag bara glömde ditt namn"

2007-12-20 03:20
"Cash is king" ett citat som tydligen håller på att dö ut iaf för kollektivtrafiken, turklivs etc är en annan femma, lär ju inte dröjja innan dem kräver kortbetalning även fast det är osannolikt. haha
Glöm inte igår. Lev för idag. Be för imorgon.

2007-12-20 03:45
så sjukt. har inte ens hört talas om nånstans där man inte kan betala med kontanter

2007-12-20 04:12
hur åker man buss på kvällen/natten då?

2007-12-20 04:24
Men hur svårt är det?

Inse att bussförarna blir rånade om de måste hantera stora mänger kontanter. Betala via månadskort eller sms och var glada, tills den sköna dag vi faktiskt får nolltaxa.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2007-12-20 08:34
Refused P27
Vadå stora mängder pengar?
Om du kallar, hur många hundra kronor I MYNT kan det vara?, stora mängder pengar, så kan man väl lika gärna råna vem fan som helst som även skulle ha de summorna på sig i sedlar eler något..

Ska man ändra så något så ändra att man fyller på sitt busskort på busstationen eller i affärerna, inte köpa själva resorna.

Känns ju cp att man ska få lov att gå in på ica och köa varje jävla gång man ska åka med bussen!
Skulle väl vara ifall det stod någon sorts automat i stil med en parkeringsautomat som man kan slänga pengar i och få sin biljett..
^ Smart sagt.

2007-12-20 08:45
Jojo, men nu rånar man inte vemsomhelst på mynt utan det är mest förunnat godisautomater och busschaufförer. Jag tror folk inte ger sig in på det spåret för att de tror att de skall bli miljonärer utan att det ligger annat bakom. Dr Phil kan nog förklara.

2007-12-20 08:54
Ja men liksom vad är dealen?
Rån sker ju överallt hela tiden, nu råkar det vara en busschaffis tur, och WOW nu ska det ske värsta förändringarna för det.

Oj, någon rånades ute igår natt, nu tar vi bort alla kontanter i huvud taget och begränsar så att alla måste betala med kort och SMS överallt!

Oj, nu snodde Per P11, Lisa F9's femkrona som hon skulle köpa en studsboll från automaten med, nu gör vi så att alla måste dra sitt VISA-kort och slå kod på dom! Och när vi ändå är i farten kan vi väl sätta ett par vakter och kräva ID-koll också!
^ Smart sagt.

2007-12-20 08:57
Utmärkta förslag!

2007-12-20 08:58
Rån sker ju överallt hela tiden, nu råkar det vara en busschaffis tur, och WOW nu ska det ske värsta förändringarna för det.

Men när Poker_face P18 ska tvingas till den helt ofantligt svåra åtgärden att handla på ICA, då jävlar har det gått för långt. Verkligen jättesynd om dig.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2007-12-20 09:13
Swagman P23
Ja, för det är ju endast jag som behöver göra det?

Tänk dig själv hur många som åker buss och hur förjävliga köer det redan är på ICA, ja nu ska vi pula in alla jävla bussresenärer där också.
Så när alla farmor's ska trycka upp halva sin vagn och sedan gräva ut 10 av sina rabattkuponger som hon såklart måste dubbelkolla om det är rätt, så kommer det vara en saftig kö där bak, och man kommer missa bussar oftare än du byter kalsonger..

Och det kommer få än att impulsköpa massa onödigt godis när man ändå är där :)
^ Smart sagt.

2007-12-20 09:14
"Och det kommer få EN..."   Såklart..
^ Smart sagt.

2007-12-20 10:07
Vad gör man då om det inte finns någon Icabutik i närheten?

Visst, jag tycker det är bra att det inte ska finnas några kontanter, för chaufförens skull. Men Det blir som sagt stora problem. Den bästa lösningen tycks i så fall vara att ha någon slags automat att betala precis vid hållplatsen. Annars tror jag man förlorar många kunder.  
What we do in life echos in eternity.