I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Visumfornyelse, Thailand

Övrigt - Blandat

2007-12-15 10:52

Visumfornyelse, Thailand

Jepp, jag undrar enklaste sattet att fornya visum pa, om man ar i Thailand. Gar det flyg fran Koh Samui till Malaysia? Kommer att vara pa ngn av oarna, Koh Phangan eller Koh Samui.
Har hort att om man aker buss eller minibuss eller nat fran Thailand till Malaysia ar det basta sattet att kliva av innan gransen, ga over och sen aka vidare. Varfor?
Burma kanns lite for oroligt att aka till...

Tankte att nagon som ar erfaren kunde svara, inga spekulationer for det klarar jag av sjalv.

One chapter a day

2007-12-15 14:48
farsan brukar dra till laos, men han håller iofs till i norra delarna
Jaha ?

2007-12-15 15:18
farsan brukar dra till laos, men han håller iofs till i norra delarna

ALLT ÄR RELEVANT!
FuelDOg P23

har du aldrig halkat till, råkat greppa en öl som stog framme, öppnat den i fallet och landat på rygg med den i munnen? hände rmej varje helg..

2007-12-15 16:22
JEJE > han brukar åka dit för att förnya sitt visum, vad är problemet? hon fråga ju
Jaha ?

2007-12-15 17:48
Zoned: det beror på vad ni har för visum från början? har ni turistvisum (från ambassaden, 60 dagar) eller har ni sånt ni fick vid gränsen? på Samui kan man köpa extra dagar, upp till 30 tror jag, men det gäller bara om man hade ett turistvisum redan (om jag minns rätt).

sen så finns det hundra resebyråer som hjälper till med just sånt här, så bara fråga dom på plats sen.. det är egentligen det bästa

2007-12-15 18:02
ja, man kan ju lämna sitt pass till nån dude som en gång i veckan eller så drar till gränsen med alla lata turisters pass och fixar ny stämpel
http://www.kommandot.se/wp/

2007-12-15 19:34

"Burma kanns lite for oroligt att aka till"

Du behöver inte gå över gränsen utan tar ut och instämpel på thailands gräns.. d.v.s först lite väntande vid utresande luckan, stämpling, sen lite väntande vid ankommande luckan, ny stämpel och du är god to go..

Så länge inte två länder ligger i militär konflikt spelar det alltså inte någon roll vilket det angränsande landet är, då du inte behöver besöka det..

checkcheck:

T-ink.se & art4food.org

2007-12-16 01:17
minibuss till Malaysia är fungerar bra och är billigt. Det är dock en väldigt obekväm resa!
"I can make you love me" - Tupac - Let Them Thangs Go

2007-12-16 04:12
Jag har re-entry 60 dagars. Men mina kompisar har bara turistvisum. Och de maste va borta i 3 dagar eftersom de har totalt 63 dagar. Iofs ska overstay inte gora nat det kan man ju ta pa slutet.. Men om vi nu sager att vi tar en minibuss till Malaysia, vart kan man boka det?

Haha lamna bort passet. Wohoo...
One chapter a day

2007-12-16 09:30
Haha jobbigt om du måste åka med dina polare bara för det.. ;)
Thailand är ju verkligen det lättaste landet när det gäller det mesta, bland annat att ta sig runt osv. Visa run bokar du på stället du bor eller på det lilla "internet-resebyrå-frukost"-stället bredvid..

Allt beror på hur många dagar extra ni vill ha.. Så får ni väga kostnad för over stay mot vad visa run kostar, och så vidare. Du ska kunna knalla till immigration office på samui och köpa en månad till t.ex. (om jag minns rätt så kostar det ca 1500-2000 baht)

Visa run är skitjobbigt.. men man har ju en del oförglömliga minnen från dom.

2007-12-16 09:34
Varenda liten resebyrå har ju visaruns, bara kolla runt lite o se var det är billigast. Sen vet jag inte riktigt hur oroligt det är i burma just nu, men det är ju bra mkt närmare att åka dit. Inte kul att åka minibuss i över ett dygn :)
!!Erra!!

2007-12-19 05:56
Ok tack sa mycket!
Nja men mina 60 dagar tar slut den 4 februari, jag ar redan har.

Men va kung att man kunde kopa en manad till da slipper vi ju lamna landet!!
Tack tack tack

En annan fraga som ar lite OT, en kompis sa nat om nanting Road pa Koh Samui dar det var fullpackat med backpackers. Finns det nat sant eller luras han?

Visste inte ens att det fanns reseforum. Way to go Whoa
One chapter a day

2007-12-21 07:34
Forresten, det var nan som sa att man kunde ga till gransen och ta stampel sen tillbaks, men jag har hort att man ska va borta fran landet i minst 24 timmar? Virrigt...
One chapter a day

2007-12-21 10:15
Allt beror som sagt po vilken typ av visum man har. Med de nya reglerna som infordes i oktober forra oret so har man bara 30*3 dagar po sig (man kan alltso bara vara i landet i 30 dagar och sedan moste man kora en visa run) och efter det so moste man holla sig borta fron landet i 180 dagar. Jag har dock stott po lite folk her i kambodja som hevdar att det bara e 90 dagar.

Du kan fixa en exention i landet men nar den e slut so moste du dra ut ur landet.

Att gora visa runs e sjukt enkelt. Eftersom du e svensk so hade jag rekomenderat Vietnam eftersom du kan fo 2 veckors gratis visum (och nej, du behover inte ansoka i forveg) men om du befinner dig po en av oarna so e malaysia bettre even om det kostar dig lite pengar.

Jag ber i vanlig ordning om ursekt for min staving men jag glomde mitt svenska tangentbord i Lund ;)
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.