I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skidresa Alperna

Övrigt - Blandat

2007-12-12 19:38

Skidresa Alperna

Tänkte sticka på skidresa till nåt alpställe i 1-2 veckor och vill höra om någon har några grymma tips.

Vet själv inte om det är några stora skillnader mellan Österrike, Schweiz, Frankrike och Italien åk -och prismässigt. Så om någon sitter med mycket kunskap och kanske några bra hemsidor hade det varit fint.

Hade tänkt åka ganska snart typ Jan/Feb.

Peace.

Cause I'm cooler than a polar bear's toenails...

2007-12-15 01:57
Chamonix och Val Thorens rekommenderas varmt.
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-12-15 15:21
Det är stor skillnad på länder. Frankrike har nog den bästa åkningen iom att det liggen mycket högre än exempelvis Österrike.

Jag gillar Val d'Isere. Underbar åkning och en maxhöjd på 3800 meter.

Val Thorens som redan nämnts är bra det med, en del av de tre dalarna (Val Thorens, Meribel och Corsivel) Så ett sinnessjukt stort sytem att åka i. Värdelöst om du blir trött dock.

Ett ställe som jag bara varit på en gång är Les Arcs. Inte mycket uteliv, liten stad med några restauranger och nån klubb. Det coola med stället är att det typ bara finns en bil, postbilen, resten är häst och släde.

Om du vill till Österrike så är Sant Anton fint, bra uteliv och hyffsad åkning. Åkning i Österrike blir aldrig riktigt bra om man provat Frankrike dock.

Prismässigt så är nog Österrike billigare. Kolla Sportresor (om de finns kvar) Lion Alpin och Ving.

"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2007-12-15 15:41
Val Thorens som redan nämnts är bra det med, en del av de tre dalarna (Val Thorens, Meribel och Corsivel) Så ett sinnessjukt stort sytem att åka i.

Världens största sammanhängande skidsystem om jag inte minns fel :) Instämmer för övrigt fullständigt med att Frankrike toppar ligan, Val d'Isere glömde jag att rekommendera, instämmer även där ^^

2007-12-15 17:17
Tackar! Val Thorens och Val d'Isere låter grymt får kolla upp det.
Cause I'm cooler than a polar bear's toenails...

2007-12-27 12:27
Tror att vart du än åker i alperna kommer du ha riktigt skön åkning.

har varit i Chamonix, St.anton och Val Disere, Är du ute efter festande också så skulle jag föreslå St.Anton... åkningen är snäppet bättre i Val D'Isere.

Chamonix är skönt under sommarhalvåret då man fortfarande kan åka på alperna samt klättra upp för Mount Blanc om man nu känner för det, eller bara chilla nere i byn med vin och glassa i solen.

2007-12-31 17:12
åk till USA eller Kanada. snön är otrolig

2008-01-03 12:31
Canazei i Italien var nice och hyffsat billigt för några år sen, ölen gick på 2 eller 3 euro för en stor kagge.

Chamonix var dyrt men lika fin åkning, men allt var mycket dyrare.

2008-01-06 05:56
Ska åka till val thorans nu v. 4. och instämmer i kören att ryktena säger att det är grymt där.

2008-01-06 18:53
Har åkt en hel del i alperna. Canazei, Chamonix x2 Thorens och St anton.  Som ung rekomenderar jag Thorens som bjuder på snösäkerthet och mycket bra pist och offpiståkning. Även chamonix ger detta + ett fett uteliv.  Val d'Isere har min syrra vart i och hon säger att det är ganska mycket dyrare än resten av frankrike. Har ingen vidare koll på italien och österrike till priser och så eftersom att päronen betalade då men det är mycket bra skidåkning där iaf.  Men men som ung människa så rekomenderar jag favoriten chamonix eftersom att där träffar man härliga människor från övriga europa och om man har tur med nysnö finns det inget bättre ställe att pumpa puder:)  Bra festställe är det oxå, Svenska baren south bar är att rekomendera!   Fråga mer för jag hjälper gärna till.
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

2008-01-06 19:57
elitz: Är det dyrt i val thorans? resturanger och liknande.
Någon ide på hur mycket pengar man ska ha med sig?

2008-01-07 14:30
Skulle inte påstå att Val Thorens ligger högre i pris än Chamonix, inte sist jag kollade iaf :) Snarare tvärtom.

2008-01-09 17:15
står också i valet och kvalet mellan st anton och chamonix, får se hur det blir.
SHOW Stockholm | www.showstockholm.com