En stor stark?
Jag och två polare diskuterade huruvida det finns något minimummått för en stor stark. För mig kändes det självklart att man inte serverar mindre än 40 cl vilket de höll med om. Igår tyckte de dock att vi måste ha blivit lurade och att ölen typ varit 35 centilitare. Jag har en idé om att det kan ha haft med glasets form att göra. Ingen big deal men jag var bara säker på att 40 cl alltid är minsta möjliga. Vad känner ni? Eller vet ni? Känner ni till något ställe som serverar en liten stor stark?
Att ens beställa en "stor stark" är ett fiasko. Kul att dricka krogens blaskbira.
Det är inte lätt när det är svårt..
40cl är standard för en stor stark, men själva ordet "stor stark" låter så jävla passe´ bara... Försten har dom inte ens "spedrups orginal" eller vad man ska kalla den på våra ställen! ni vet silverburk med grönt
Blaskbira? Det är ju behållare under tryck som den här ölen befinner sig i. Hur faan ska man kunna spä ut den? 40cl är standard för en SS.
Who be the first to catch this beatdown?
standardmåttet är ju 40 cl. det är det vanligaste och serveras oftast i spendrupsglas eller liknande. tror dock inte det finns någon lag om 40 cl. många krogar kör en fuling med dom här caffe-latte-liknande glasen (http://bim.blogg.se/images/2007_01_21_13_1182699871.jpg). sådana har jag hemma och dom rymmer iaf bara ungefär 30 cl.
"your mom is so stupid, she thought tupac and biggie smalls were value-meals!"
anmäla dom ! låt folket få sin SS 40cl
btw ofta man beställer öl när man är på stället, inte värt det
Jag HATAR att dricka bers i "tjocka" glas, är det inte tuna ölglas så får det fan va!
http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU
Jag hatar att dricka öl ur glas, ska fan vara flaska eller inget. Om det inte är någon särskild öl såklart, men vanlig "starköl" smakar bäst på flaska.
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D
öl är ALLTID bra, i vilken form det än är
http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci
Klart jag vet att 40 är standard. Är mest intresserad om det är så att vissa verkligen serverar mindre. För mig kvittar det om det är 35 eller 40 i glaset. Vill bara veta för skoj skull. Men aaah va jobbig attityd att det inte är ok att beställa en stor stark. Det är ju inte precis som att den står i en öppen hink under bardisken med en golvtrasan hängandes över kanten. Går man till så äckliga ställen som serverar en ofräsch stor stark så får man ju skylla sig själv.
MR-J, vad menar du med att det är ovärt dricka öl på "stället"?
skitdum X23 Såg en dokumentär, eller ett inslag nån stans om att "blaskölen" är exakt lika fin som dom i flaskorna man köper, fast billigare för att man slipper betala för flaskan och dekalerna. så vet itne va du gaggar om
nämen fy fan karln!! gå och klipp dig
de brukar visst va 40-50 cl
Känner ni till något ställe som serverar en liten stor stark? ja. rio rio här i göteborg är ett av dom.. tror fan det var en 25cl man fick, kostade 30 spänn eller nåt om jag inte minns fel också. jag köpte en eftersom dom stora kostade typ 45 spänn. men inte värt det.
STICK YOUR DISCO UP YER ARSE!
Så här ligger det till! Bärs på flaska inehåller Ölet och sedan kolsyran som är i exakt mängd. Bärs på tapp tilsätts kolsyra på pubben och det är det som gör det blaskig eller överkolsyrad..
http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU
Har vi inte haft denna tråden för någon månad sen? Annars är detta värsta jävla flashbacken för mig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
det finns ingen lag som säger hur stor eller stark en "stor stark" ska vara. så du kan få en 30 cl mellanöl utan att krogen gör något fel.
Rehab is for quiters.
Krogen är en rip-off iaf känns det som...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ptolemajo P20 menar bara att det är dyrt och mest förfest material men det är soft ibland
Stor stark är white trash så det bara skriker om det. Grattis. :)
nilsL: jag dricker hellre en bärs än champagne när jag är ute och festar. det handlar inte om pengar utan mer om att jag tycker om öl.
Rehab is for quiters.
en stor stark är en stor stark. får du ingen stor stark så ska du ha pengarna tillbaka. plust stor starken
Bärs på tapp tilsätts kolsyra på pubben och det är det som gör det blaskig eller överkolsyrad.. Har inte med det att göra. Har med att göra vad det är för typ av ledningar ifrån kaggen till tappen, hur långt det är, hur gamla dom är och när var bryggeriets killar på plats och rengjorde ledningarna.. En annan viktig faktor är. Ställets diskmaskin, bärsen kan smaka blaskig om ställets diskmaskin inte fungerar som den ska, dvs. den lämnar kvar en gnutta diskmedel i glaset.
-- Mellanslagsanvändare --
clone P22 jag tycker också om öl, just därför föredrar jag att betala lite mer för en god öl istället för en stor stark som i 99% av fallen smakar gammal rump.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
På stället jag är stammis (japp, har gått så långt, är nu stammis på O'learys i Malmö, kom förbi och säg hej) langar de upp en Stor Stark i 60cl-glas. HA! Men som någon sa, vem fan vill ha det? Smakar piss och är billigt, och jag vet egentligen svaret på min fråga men ändå! Lhabia says: Hoegaarden or bust.
•pave paradise•
Men som någon sa, vem fan vill ha det? Smakar piss och är billigt Ja, fy fan för billig öl! Dyrt ska det vara!
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath A waste of breath the years behind In balance with this life, this death
swagman: Och du missade poängen med lika stor marginal som Japp Stams straff i EM2000. Det kan väl åtminstone smaka BRA, eller hur?
•pave paradise•
en stor stark ska vara minst 40cl, helst 50cl men inte under 40 iaf. en vanlig liten är ju 33, så då är ju nästa steg 40cl helt naturligt tycker iaf jag
Misery_Chick: Det gör jag med, en bra tappad staropramen är ju till exempel alltid godare än vanliga starkölen.
Rehab is for quiters.
sen så är jag iof lite partisk här eftersom jag inte är ett så stort fan av lager.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
clone: det är inte alltid dom serverar staropramen på fat.. eller för den delen tappar upp den bra. annars är jag med dig! i övrigt tar jag mycket hellre än något dyrare flasköl än super mig rund på stor starkblask.. stor stark brukar ju oftast vara öl av den äckliga sorten.
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac
stor stark är ju alltid pripps eller falcon, falcon kan slinka ner helt okej om man kommit en bit in på kvällen, men tja....stor stark är så jävla intimt förknippat med pripps på för mig att jag aldrig skulle beställa en
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
stor stark är rough, bira på flaska är jävla överklassfasoner, lägg av genast!
"Jag hatar inte mycket, men när någon uttalar whoa fel, börjar jag hata den personen." - Dr.Octagon
varför klagar folk på stor stark? det är ju klassiker... "en stor, tack" för att svara på frågan; stor stark är 40cl, men på vissa ställen kan man välja 50cl. lika bra att ta den stora...
We call them winerbrods.
sluta gnäll, köp 2 jävla fattiglappar .
/Este G -In Yo Area
va e de för sunkbärs ni serverar självklart behöver du häller inte byta kolsyretuben lika ofta somölfaten eftersom åtgången på dom bägge är enorm?!
/Este G -In Yo Area
lhabia X0 Tyckte du besvarade frågan i ditt förra inlägg, man dricker inte stor stark för att man är sugen på god öl, utan för att det alltsom oftast är det billigaste krogen har att erbjuda. För övrigt stavas mittbackens namn "Jaap Stam".
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath A waste of breath the years behind In balance with this life, this death
Eller så är man på ett ställe man vet aldrig skulle riskera att servera kass tappöl så man slipper spela connoisseur och betala 3 kronor till för att få en heineken. Det är ju bekvämare att dricka ur glas. Flaska är ju smartare om man man inte står stilla och dricker dock.
swagman: Jag vet att jag svarade på min egna fråga, varför ens kommentera det? Jag skrev ju t o m att jag svarade på min egna fråga I frågan.
•pave paradise•
fueldog, jodå man byter kolsyra då och då men det behövs inte alls lika ofta som man byter ölfat. det är ju samma med läskpumpen, dels syrup för smak och sen kolsyretank för bubblorna för övrigt är fatöl godare än flasköl dock är varken falcon,pripps, spendrups eller åbro någon höjdare och det är tyvärr nästan alltid dom som serveras som stor stark. en annan kul grej är när folk får för sig att fatöl heter stor stark och beställer en liten stor stark
fueldog, när du öppnar en konservburk och det "pyser till", betyder det då att innehållet är kolsyrat? syftet är att ölen ska ha så lång och säker hållbarhet som möjligt.
Det här forumet kan ibland förvåna...Hälften hänger varje helg på Söderkällan o diskuterar bittert att man aldrig skulle lägga ut mer 1500kr på en vinterjacka men dissar en stor stark rakt av...psss
Stället man går till ska ju helst servera en god ölsort i 50cl som stor stark. 40-50cl är som sagt standarn. Men för att svara på frågan! Hotel Reisen, bjuder på små tekoppar som stor stark. 25cl högst! Och det för runt 50kr också, skandal! Ja man köper Red Stripes där men jag kommenterade bara hur deras lager ser ut...
Minns du när vi åkte tåg? Du tittade ut genom rutan och jag moonade. Folk trodde vi var tvillingar!
Konserver ska inte pysa. Och barer/pubar tillsätter inte kolsyra till alkoholhaltiga drycker i efterhand.
•pave paradise•
vilket tjat. man dricker ju inte sådan öl om man har vett i kroppen!
Det måste de väl göra, finns väl inget annat alternativ? Därför de oftast levereras i stora metallfat liksom, så att drycken hålls kolsyrad där inuti och så att den inte skakas om så överjävligt och exploderar när man öppnar ventilen.
•pave paradise•
När jag jobbade i somras så var ölfaten itne kolsyrade, vi använde kolsyretub.
Förövrigt var våran "stor stark" 45cl Norrlands Guld.
äh, ni fattar vad jag menar. vakuum suger åt sig luft - pys. men det kanske konserver inte gör, jag är ingen stor matlagare (dagens underdrift), hade bara för mig det. fueldog, ja, jag har bytt ölfat (av olika storlekar och sorter) en hel del gånger, på en hel del olika ställen, och jag har aldrig jobbat nånstans där det INTE har funnits en kolsyreanordning. har bytt kolsyretuberna några gånger också för den delen. så vi har väl olika erfarenheter av samma sak.. nu kan jag mycket väl tänka sig att ölen är behandlad på nåt sätt i faten. men varför skulle inte metallfaten helt enkelt kunna vara det bästa sättet att förvara och transportera 25l alkoholhaltig vätska långväga? jag vetefan men jag har svårt att tänka mig att bryggerierna tillverkar 2 sorters ölfat - en färdigkolsyrad verison och en som man kopplar in till en kolsyreanordning.