I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Du borde bli lite mer Anti Jante!

Övrigt - Blandat

   

2007-12-01 16:56

Du borde bli lite mer Anti Jante!

Jag har en listig liten plan som jag, innan året är slut, tänkte ro i hamn med bravur. Tanken är att jag på alla tänkbara sätt, genom internet, tidningar, vänner, radio och mjölkpaket, ska propagera för ett nytt ord som jag gillar lite extra mycket. Utmaningen blir givetvis svår då det utlimata målet är att ordet, senast 2011, ska bli intaget i Svenska Akademiens Ordlista.

Ordet jag vill reintroducera för allmänheten är Anti Jante med alla tänkbara potentiella böjningar. Det kommer dels fungera som ett substantiv (som i "Hon är alltid så skönt osvensk, hon är en riktig anti jante") och dels som ett verb ("sluta vara så negativ, prova att antijantera lite istället...") Andra tänkbara böjningar är antijantefiering (alt. substantiv), antijantare (adjektiv), Anti Jante (för-, efternamn) och
antijantung (alt. substantiv, ung antijante på väg upp)

Har du frågor, funderingar, tips eller tricks är jag alltid öppen för förslag. Om du jobbar som journalist, radioproducent eller mjölkpaketsutformare och därmed kan hjälpa mig att sprida budskapet kommer jag vara dig evigt tacksam. Även som privatperson kan du hjälpa mig mot mitt mål genom att använda ordet i fem samtal de kommande fem veckorna. På bussen, i skolan, på fikarasten, med mormor. Alla tänkbara scenarion fungerar utmärkt.

Må väl, din lilla Anti Jante..

Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.