I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ey Aina kommer, spring för livet!

Övrigt - Blandat

2007-11-30 16:34

Ey Aina kommer, spring för livet!

Jag ser mig själv som en lagom normal ungdom i mina bättre år, jag får godkänt i skolaämnerna och överlag ganska trevlig.
Men som många andra normala ungdomar händer det att jag gör saker som vår käre stadsapparat strikt förbjuder och efter som att jag inte läst juridik och får huvudvärk av blotta tanken av vår decimeter tjocka lagbok så har jag relativt lite kött på benen när det kommer till lagen.

Jag förlitar mig därför till alla visa kvinnor och män här på whoa. Tanken föddes när jag lyssnade på en gammal slagdänga:

"i förhör, svara bara med spydigheter
snacka om rättigheter
du har rätt, du vet det!
att bara uppge personnummer och vad du heter"

Är det en rättighet? Att i förhör endast uppge personummer och namn?
hur länge kan man hållas häktad om polisen inte har tillräckliga bevis, det kan beror på vad man är misstänkt för men någon regel lär ju finnas.

lek med tanken att Kalle går på stan med ett brett flin och röda ögon, han vandrar förbi en polispatrull som stannar honom.

1.Polisen ber honom följa med in i bilen eller till station, vad kan kalle ta till sig för knep/lagar/kryphål för att slippa undan? om det ens går

2.Polisen ber om att få titta i kalles fickor/väska. När kan kalle säga nej och när kan polisen tvinga honom?

3.Kalle får toknoja och börja rålubba men blir sedan tagen ett kvarter bort. Bröt kalle mot lagen när han sprang?

Nu vet jag att vad snuter FÅR göra och vad snuter GÖR är två vitt skillda saker men kul att kunna lagen.

Återkommer kanske med flera funderingar, känn er fria att skicka era egna funderingar men framför är jag ute efter svar, helst från någon kunnig desutom.

All makt åt Tengil, vår befriare