I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Reseledare

Övrigt - Blandat

2007-11-26 19:56

Reseledare

Jag funderar på att gå en reseledarkurs.
Men jag tror inte att jag riktigt har försått hela grejen med att bli reseledare. Jag vill till exempel inte vara någon guide, måste man det?

Är det någon som har några erfarenheter eller kanske bara några tankar som ni vill dela med er av?

BRÅNX - ONSDAGAR, SMÅLANDS NATION

2007-11-26 20:00
Var reseledare i alperna en säsong.

Hårt jobb. Du lever med dina gäster.

Du går upp innan dom och kollar hotellen så att allt är lugnt. Åker skidor med dom, äter lunch med dom. Äter middag med dom. Festar med dom. Går och lägger dig sist och är uppe först så att du har käkat frukost innan dem så du kan se att allt står rätt till på alla hotell.

Om nåt går fel så kommer de till dig. Klagar de så klagar de på dig.

Ett otacksammt jobb om gästerna är griniga. Sjukt roligt om de är sköna. Kan väl säga att det var sjukt mycket arbete för lite pengar.

Men man fick åka hur mycket skidor som helst vilket var awsome.

Kort och gott: Du ska få alla att känna sig välkommna och bekväma på orten. Om du inte är bra med människor så ska du nog hoppa över detta.
Toastare

2007-11-26 20:08
som reseledare agerar du nästan alltid guide, det ingår i jobbet som reseledare. så du ska nog tänka om. Kanske gå en hotell och management utbildning. Finns kvalificerade yrkesutbildningar för det, då kan du få högre positioner inom turismen.
Jag skyller allt på Emma!

2007-11-26 20:41
Har en polare som jobbar som det, han trivs som fan.
Är nere i Tunisien just nu. Vissereligen är det kasst pröjs han kan knappt göra något när han är hemma i Sverige.
Men han trivs som fan.

Man lever bara en gång. Go for it!
-- Mellanslagsanvändare --

2007-11-26 20:48
Är det sts-kursen i bad gastein du funderar på eller är du mer inriktad på sol?
Kursen var lite rolig men sjukt jävla jobbig och rätt pinsam såhär i efterhand. Reseledargrejen var verkligen ingenting för mig. Däremot  är bad gastein är sjukt mysig ort med bra åkning om det finns snö. Vilket det gör i år. Go for it säger jag. Du blir en erfarenhet rikare och härdad om inte annat. Får säkert en och annan polare också.

2007-11-26 20:51
Vad beträffar guidedelen så tror jag inte att du behöver oroa dig. Det är inga avancerade guidningar det handlar om men du bör ju ha en viss fallenhet för att tala inför människor.

2007-11-26 21:06
Jag har mest funderat på solresor. Men det hade säker varit kul med skidresor såattsäga. Jag har väl inte direkt problem med att prata inför folk, det är mest det att jag inte tror att jag ahde klarat av att lära mig massa saker om någonting jag inte är så intresserad av. Jag tänkte på sådana bussturer där det står någon och pratar och pratar och pratar. Men vad fick ni göra på kursen och vad kostade den?
BRÅNX - ONSDAGAR, SMÅLANDS NATION