I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vilket språk?

Övrigt - Blandat

   

2007-11-19 23:16

Vilket språk?

När min farfar var ung så hade dom ett gäng krigsfångar från ukraina som jobbade på deras gård under ett flertal år. Farfar gick aldrig i skola för han var tvungen att arbeta hemma på gården, ofta med dessa krigsfångar och så småningom kunnde han deras språk så väl att han fungerade som tolk mellan dom och dom andra på gården.

Grejjen är att min farfar alltid har trott att han lärde sig ryska för att krigsfångarna kom från ukraina. Så jag frågade om han kunnde säga några ord på ryska till mig för jag ville säga några ord på ryska till min kompis. Så sa han att Liepuska betydde Bröd och att Chopaka betydde Katt. Så skulle jag säga det till han som kunnde ryska och han fattade inget, han sa att bröd hette chebre och katt hette coth eller nått sånnt.

Så till frågan, på vilket språk är Liepuska bröd och Chopaka katt? (är inte säker på stavning på dessa ord, vissa bokstäver kan vara helt fel)

 Haters gon' hate...