Dagboken...
Så här är det, jag har gått arbetslös i ca 2år plus minus några månader. Känns riktigt jävla pissigt just nu, har gått en jävla massa kurser i hopp om att jag ska få in en fot på en arbetsplats, men icke då. Just nu går jag en kurs som jag blev ihopsatt med på arbetsförmedlingen, -"jaha, detta borde ju för en gångs skull leda till något" Tänkte jag, men nej då.. Nu är även denna kurs snart över och jag fan dör av tristess.. Känner att jag verkligen måste styra upp mitt liv, men då kommer även detta problemet. Vad fan vill jag göra x antal kommande år framöver? Jag har verkligen inte en aning. Jag har ju ingen gymnasieskola bakom mig heller som kan "backa upp" något, inte heller några så vidare heta meriter heller. Något sommarjobb, och lite praktikplatser hit och dit. Men dem är ju som sagt inte ett dugg "färska". Har ett truckkort som ligger och dammar, så tänkte att jag skulle kunna få in en fot i något lagerarbete. Men jag är inte speciellt fysiskt tränad, vilket dem söker i sina annonser. Så jag vet allvarligt inte vad jag ska göra.. Känner mig så jävla deppig när jag tänker på detta. Så nu ställer jag en fråga istället, så man kan få svar på alla sina funderingar som susar runt i huvudet. Hur fick ni jobb, (kontakter säger ni kanske, men det har jag faktiskt inga.) Så.. har någon känt som mig, efter en "längre" tid som arbetslös att allt varit ush och blä men lyckats styra upp det?. Jag är fan desperat och behöver ALLA förslag jag kan få, roliga jobb, hur ni lyckades komma in i detta, ja ALLT! Ser nu att detta blev långt och jag skulle fan aldrig orka läsa en sådan här tråd, men hoppas någon tar sig tiden! Ha det!
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...
Ja, alltså.. Tro det eller ej, men jag tänker gå klart gymnasiet, läsa vidare och få ett jobb. Hur konstigt det än låter. Läs upp dina betyg och sitt inte och whina. Inget kommer gratis, särskilt inte jobb.
My heart lives in my vagina.
Magnetism, ring runt till olika företag. Det kommer att gå trögt i början, men bara du får upp farten kommer ett avslag inte att röra dig i ryggen. De flesta jobb finns inte på arbets- förmedlingen, så... ring!
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.
Låter inte speciellt konstigt, låter ju bara bra för din del. Men nu är det så att jag redan hoppat av skolan och pga utredd dyslexi inte tänker gå tillbaks till något komvux etc. Jag sitter inte och gråter för mitt liv om du tror det. Ville mer ha lite konkreta tips hur man kan gå till väga om man hamnat lite snett.
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...
Det elementära här är att du ändrar din syn på dig själv och att du fipplar fram lite självförtroende. Det låter som en klyscha som barna Hedenhös kunnat knåpa ihop, men utan tro på dig själv på arbetsmarknaden är du chanslös. Du verkar dessutom vara en människa som förväntar dig negativa utfall, och du glider in i den klassiska fällan att förverkliga dina pessimistiska profetior. Citaten som får mig att dra dessa slutsatser:* Tänkte jag, men nej då * Men dem är ju som sagt inte ett dugg "färska" * Men jag är inte speciellt fysiskt tränad
Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.
Vad är du duktig på?
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.
Muhjmathil_Ahmd X19 Jo, tack jag vet. Men jag är faktiskt en rätt så tillbakadragen person i det verkliga livet utanför denna runda skärm. Jag blir fan skräckslagen av att lyfta en telefonlur och ringa runt. Men det är verkligen något jag borde öva på, så tack! Ska fan ta tag i det!
Okej, följdfrågor: Vad vill du göra? Vad står i vägen för att du ska kunna göra detta? Hur engegerad tänker du bli i att nå ditt mål? Tror du själv att du kan nå ditt mål? Om du inte ens vet vad du vill så nevermind, jobba på ica och vänta tills du vet vad du vill..
Vet inte hur mycket det hjälper men har man truckkort så ska det tydligen finnas riktigt mycket såna jobb i Oslo som är bra betalda! Fast det är kanske inte ett alternativ att byta stad! Annars är det väl tyvärr bara att hålla ut och söka jobb! Kanske ta ett skitjobb för att få referenser samt kolla av med alla man känner och be dem höra sig för! Hoppas det löser sig för dig!
finns ju endel ställen som behöver lite extra hjälp just nu runt jul.. vet att Toys R Us behöver folk lite överallt.. hör runt till sånna som du tror kan bli lite extra busy under jul.. du kanske får in en fot där med om du sköter dig likosm..
work some magic
Th1ef X17
Tillvaron är tyvärr inte lika rosenröd och peachy för alla här i livet. Jag har till exempel ingen möjlighet att plugga om jag inte skulle säga upp hyreskontraktet(har kronofogdeskulder och är rätt chanslös utan hemmet) för att studiebidrag inte täcker kostnaderna och samtidigt tvingas betala studierna kontant. studielån är inte på tal när man sitter hos fogden. Förr kunde socialen betala studieersättning men moderaterna avskaffade den möjligheten när dom tillträdde. Och anledningen till att jag endast gjort 2 av mina tre år på gymnasiet är en annan historia om missnöje på landets sociala fallskärm. Det enda jag skulle vilja göra nu är att plugga så jag kan få lärarbehörighet men den möjligheten har jag inte.
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know
phlegm P23 Riktigt jävla sant! Jag har riktigt dåligt självförtroende och jag vet inte hur jag ska få det "bra", allt detta av att gå hemma gör ju inte saken bättre heller. Men nu går jag iaf en kurs och träffar lite folk vilket i sin tur är bra, men är så jävla rädd för omvärden och att knyta kontakter.
Muhjmathil_Ahmd X19 Vad jag är bra på.. hm, folk brukar säga att jag ritar väldigt bra. Annars vet jag fan inte.. Haha just det som blir problemet! Jag kan ju fan inget (känner jag) och hela den proceduren tynger ner min självkänsla..
Roni jag lever fortfarande i tron att livet blir vad man gör det till. Sjukdomar som dyslexi är ingen ursäkt, eftersom ungdomar med den sjukdomen kunnat läsa upp sig och blivit duktiga (däribland en av mina bröder). Jag har sett större mirakel hända, och har sett så otroligt många lata, skoltrötta människor som sitter hemma i sin soclägenhet och knaprar knäckebröd och klagar. Jag vill se handling och entusiasm! Helt ot ska jag läsa till lärare, och planerar att fixa det för mig själv. Det finns ingen som kommer fixa det åt mig.
Th1ef X17 Du förstod nog inte, befinner man sig i ett sånt nivå 22 finns ingen väg att gå som inte kommer resultera i katastrof.
Mitt enda alternativ är att på eget bevåg skaffa ett bra jobb utan utbildning och spara undan tillräckligt med pengar för 3 års allmän utbildning på folkhögskola samt logi under den tiden för att få den gymnasiekompetens jag behöver för att kunna studera till musiklärare på högskola efteråt(en jävla massa pengar). All den skiten skulle överspanna över 10 år vilket förutsätter att jag då innan måste ha ett välbetalt svartjobb för att kunna lägga undan pengar som inte kronofogden drar av. Det är jävligt svårt att omsätta den situationen till den motivation det krävs för att göra nåt som så många andra har kunnat tillhandahålla så mycket enklare. studiemässigt skulle jag inte ha några problem alls, jag har tillräckligt med kött på benen för att enkelt fullfölja studierna om jag fick chansen.
trådskaparen. jag har varit där du e nu. blev arbetslös förra året och gick så i ett halvår,hade inga riktiga meriter osv,blev aldrig ens kallad till intervju. men sen blev jag äntligen kallad till en intervju efter att ha gjort ett massutskick med mina cv. Nu har jag jobbat på det jobbet i 11 månader. Om nån sagt till mig att jag skulle ha jobbat som det för ett år sen hade jag grvat. Jag tror att alldeles för många hakar upp sig på vad dom kan och vad dom e duktiga på. ibland måste man tänka utanför lådan. idag har jag två jobb. Inget av dom har nåt med min utbildning att göra,jag hade inga förkunskaper för nåt av det.
www.susei.blogg.se
något du e bra på? dela ut lappar på stan om dom behöver hjälp med det. så har jag tänkt att göra iaf
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Allt handlar om attityd, hade två killar förra veckan som kom in på mitt jobb och sökte jobb. Den ena stammade fram ett "vem är... eh, anställningsansvarig här?" Den andra log, tog mig i hand med ett fast handslag och sa "vem ska jag vända mig till när jag vill bli er bästa säljare?" Den sista killen fick jobbet direkt, han börjar imorgon. Attityd och självförtroende, ställ dig framför spegeln och säg till dig själv hur jävla bra du är. Skriv ner alla saker du är bra på, och fokusera på dem. Alla kan fixa ett jobb, det är inte omöjligt. Jag har inte gått färdigt gymnasiet, men har ett välbetalt jobb och trivs som fisken i vattnet.
känns som du jobbar i telemarketing branchen ?
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>
Verkligen inte. Jag jobbar med försäljning, face to face, med kunder som kommer till mig. Jag jagar inte dem!
haha jagar ^^
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>
Förresten så var mitt svar "verkligen inte." absolut inte menat som en diss mot dem som jobbar med TM, jag skulle bara aldrig palla det btw så är det siba jag jobbar på.
Roni , först av allt, moment 22, inte nivå. Sedan så är det ju faktiskt bara du som bestämmer över ditt liv och din utbildning. Hade du inte sabbat din gymnasietid skulle du aldrig suttit i den här siatuationen. Man är sin egen lyckas smed, som det så fint heter.
sitter i precis samma sitts förutom dom där jävla kurserna dom har fan allri gett nått. men det bästa man kan göra är typ jobba i norge eller liknande där det finns mkt jobb.
Nu har jag inte läst igenom hela tråden, för jag orkar inte göra det.. men iaf.. Är du villig att flytta? Isf kan ju Norge vara ett alternativ? Min storebror flyttade dit och fick ett jobb som truckförare, utan truckkörkort... Han sa dock att han hade kört innan och vips så var jobbet hans! Jag var arbetslös mer eller mindre under 1 år, sökte jobb varje varje varje dag, ca 30 - 50 jobb om dagen. Fick komma på ca intervjuer och inget ledde till jobb. Fick senare hjälp av arbetsförmedlingen med de två jobben jag har nu, toppen! Jag fick börja något som heter "jobb- och utvecklingsgarantin" genom amf, fråga om det.. Då får du iaf en inkomst och dom borde satsa allt på att du ska få ett jobb, så gjorde dom för mej iaf.. Var inskriven i JoU typ 2 veckor, sen hade jag jobb! : ) Lycka till!
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
i Norge kan du spara 100 000 på ett år utan att ens tänka på att spara pengarna.. och svenskar är jävligt poppis där. Så sen fan inte till att förstöra ryktet om du nu åker dit! ;)
Superflajj. http://aakermans.wordpress.com
Th1ef X17 Du har en naiv pissliberal syn på arbetsmarknaden.
DIF!
Det är skitlätt o få jobb nuförtiden ju. speciellt sådana som inte kräver några särskilda kvalifikationer eller utbildningar.
Livet är ingen dans på rosor, tjejer jag vill dra ner era trosor
Th1ef X17 hehe, ja det har du så rätt, var inte så klartänkt igår så jag antar att det dåvarande ölsuget fick mig att skriva namnet på ett stockholmshak istället.
Och jag är villig att hålla med bob om att din syn på arbete och utbildning är synnerligen naiv. Arbete och utbildning kan vara lika beroende av den sociala och ekonomiska situationen som tvärtom. alla har inte en fin situation där det rosenkindade barnet skjutsas av föräldrarna till gymnasiet med examenshatt och äpple till fröken. Min situation gav mig valet att fortsätta sista året och gå utan tak över huvudet den perioden eller hoppa av för att ha rätt att få hjälp med boende. Att säga att jag själv sabbat allt får man vara jävligt långsökt för om man ska tillskriva mig all skuld.
Tack för tipsen, det känns fan som man behöver en riktig knuff i ryggen för att komma till skott! Och *..emelie..* det andra nämnda låter intressant, men risken finns ju att dem skickar ut mig igen på dessa ständiga "hålligång-kurser" men hade tänkt gå till arbetsförmedlingen imorgon och höra lite med dom vad de kan erbjuda istället. Att flytta till Norge känns inte som ett alternativ just nu. Trivs bra i Stockholm där jag nu bor, det kan komma längre fram isf.conspicuous F20 Det säger sig nästan självt att det är klart man anställer en person som är framåt istället för en som knappt kan föra en konversation. Men börjar någon prata med mig, eller har jag något att säga så säger jag det. Jag vet inte ärligt talat vad det är som blockerar att jag aldrig tar tag i saker och ting..hansomknarkar P18 Jag vet inte hur pass seriöst det var, men att dela ut lappar känns i princip helt uteslutet. Jag jobbade själv inom telemarketing ett tag, det var en ruggigt dålig lön och riktig pina att ringa och störa folk vilket man gör. Men för att återgå till lapputdelning är det knappast någon lön man kan leva på, snarare ett extraknäck precis som telemarketing. Men är ute efter ett jobb som kan skapa någon form av karriär, och som man verkligen kan hålla på med ett bra tag.Triandafilo F22 Precis det är vad jag kan och vad jag inte kan jag fastnar på. Söker de en kunnig och erfaren truckförare till lager skickar jag absolut inte in en ansökan. Men får se vart allt leder, jag lär nog hinna komma upp mig!
Men som sagt fanns många ideér och tips jag snappade upp från en och annan här, inte bara dem som är överst nämnda här. Så tack för det verkligen!!
du får nog ta och vänta lite med ditt "riktiga" arbete om du saknar erfarenhet för tillfället. det kan vara bra att ta ett gäng ströjobb bara för att få erfarenhet och något fint att säga till en möjlig framtida arbetsgivare. Clap. lycka till!
"It is the prohibition that makes anything precious" -Mark Twain
Roni + bob jag har ingen naiv syn på något sätt alls. Jag vet att man kan lyckas med vad man vill, speciellt inom utbildning och jobb. Era livssituatiner kanske intresserar er terapeut, men jag har hört tillräckligt många snyfthistorier. Antingen rycker man upp sig eller så gör man det inte. Jag hade bara tur som gjorde det så tidigt i livet.
Th1ef X17 Äh, vafan snyt dig och kom tillbaks när verkligheten knackar på dörren.
Th1ef X17 Jag har inga snyfthistorier, jag är ganska framgångsri och pluggar statsvetenskap vid Stockholms universitet, men det hindrar inte mig ifrån för att se världen för vad den är - till skillnad från dig.
DIF!
lagerjobb behöver du ingen särskild utbildning till om inte truckkort!
magnetism Ja, men gå dit och prata med dom iaf, alltid något! Mej skickade dom inte ut på något sånt där tjafs, de satte mej på att söka jobb hemifrån, sen skulle jag komma in en gång i veckan och redovisa jobben jag sökt.. Så var det klart! De ville satsa på jobbsökandet för min del då jag var så ung och vart arbetslös såppas länge! Hoppas det löser sig för dej! Får jag heltidsjobbet jag hoppas på, så kan jag kolla med mitt städjobb om du kanske kan ta över!? Det är dock bara 2 dagar i veckan (3tim per gång), men bättre än inget! Kan dock inte lova någonting.
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
Jag ska berätta en liten hemlighet. Dom flesta platsannonser är hypade för att få folk med rätt attityd snarare än specifika kunskaper. Man kan lära sig allt eftersom. Om jag skulle läsa annonserna till dom jobben jag har nu skulle jag inte fatta vad jag gjorde där. Man måste våga,strunta i vad du kan och fokusera på vad du skulle vilja lära dig. Bemanningsföretag tycker jag låter som grejjen för dig. Dels får du öva på intervjuskillsen innan du ska ut på nån arbetsplats,och dels är det ett bra sätt att skapa sig ett vettigt kontaktnät och om du har tur får du chansen till att pröva på flera jobb.
www.susei.blogg.se
Tycker en viss fröken ska komma tillbaks med sin syn när hon försök med universitet+jobb+hyra+extrajobb+räkningar, eller när hon faktiskt tagit studenten. Magnetism: Tråden blev för virrig så jag frågar: Sa du att du har några hobbies eller större intressen, isf, vilka?
•pave paradise•
ihabia vem syftar du på?
www.susei.blogg.se
svårt o fatta, den kaxiga lilla "17" åriga kvinnan, iofs så verkar det som att hon är ärlig med sin ålder därav hennes naiva syn på saker. "ooo allt är så lätt" jag menar jag säger inget man måste ta tag i saker själv oavsett hur det än går till så kan man inte rulla på tummarna och förvänta sig att andra ska göra saker åt en men det är ju jävligt lätt o säga om man exempelvis osm jag aldrig hade ngt problem med att gå upp på morgon, komma till lektion, göra arbeten, jag tror t ex att någon som har dyslexi har det EXTREMT mkt svårare. Dessutom är ju inte mrs. thief färdigkläckt än så hon kan komma tillbaka om 1-2 år när det är dags för det riktiga livet. inte för att jag tror att det kommer fucka sig, men det är lite annorlunda än den trygga o faktist jäääävligt lätta gymnasie tiden.
Ok nu är jag ingen workingman men alla gånger jag har försökt fixxa ngt jobb så har det gått, jag menar det finns ju jobb överallt, kan du inte jobbet sen innan så får du väl låtsas, jag har aldrig ljugit om nån CV men varför skulle man inte göra det om det kan vara till ens fördel? Jag menar du ska ju ändå inte jobba som kärnfysiker så skriv att du har erfarenhet från fler ställen så kommer du lära dig jobbet snabbt, dessutom är de flesta ställen olika oavsett om du jobbet i branschen innan. Olika människor, olika chefer mm...
bob: Exakt.
•pave paradise•
Network är nyckeln till allt. Tryck ut visitkort, ha en "elevator story" färdig om dig själv - ut och networka.. i ICA-kön, på klubben, på posten...osv osv. Dvs, om du inte vill plugga upp gymnasiebetygen och gå den vägen.
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se
Sött hur folk som fortfarande pluggar gymnasiet leker livsguru, vänta tills ni trillar av studentflaket i fånig hatt och ska styra upp livet. Skoj med folk som har mål och ambitioner men folk borde vakna ur sin fluffrosa dröm.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.