T9-ordlistan
En liten intressant sak som en vän till mig upptcäkte.. Försök skriva apelsin med T9 funktionen i mobilen. Du kommer inte lyckas, om du inte själv lagt till ordet i ordlistan. Läs sedan det här: Kärnvapen, missiler, attrapp, vapenhandel, automatvapen, knarkhandel, drogmissbruk, knarksmuggling, hembränt, systembolaget, träsprit, skjutvapen, stridsflygplan, pansarfordon, stridsvagn, handgranat, granatkastare, landminor, hemligstämplat, jaktplan, spaningsplan, spionplan, spionage, bombplan, stridsplan, skottlossning, dödskjutning, polismord, vapeninnehav, terrorist, terrorattack, kapare, taliban, jihad, självmordsbombning, bombattentat, försvarsmakt, kokain, heroin, marijuana, hasch, ladin, amfetamin, stridsmetod, militärpolis, stridsområde, belägring, befälhavare, gerilla, milis, krigsmakt, makthavare, imperium, massmord, folkmord, massgrav, kulspruta, hagelgevär, revolver, knarkare, torped, seriemördare, generalsekreterare, legosoldat, bakhåll, krigshär, jat, atomkrig, civilbefolkning, civilkrig, skottskada, ammunition, alkoholmissbrukare, barrikader, mordförsök, krigsfångar, dödsdömd, avrättning, gisslan, massaker, negehora … Alla dessa ord är skrivna utan att dela på dem eller stava dem. Vem har skapat ordlistan i T9 och i vilket syfte?! Detta svarade Ericcson: Programmet T9 (som de flesta mobiltelefontillverkare använder sig av) bygger på svenska stavningsregler och logiska ordföljder i det svenska språket. Det är inte på det sättet att någon person avgör vilka ord som ska vara med eller inte. Det går alltså att trycka fram även ”obekväma” ord så länge programmet känner igen ordet enligt det logiska språkstrukturer som det bygger på. Att apelsin i det här fallet inte finns med beror på att det helt enkelt är en ovanlig ordföljd i vårt språk. Så de menar att jihand är en mer vanlig ordföljd än t ex hallon (som förövrigt blir hakkom).
Kramar utan armar är som hinkar utan handtag..
hahaha ja jag vet, t9 är ett riktigt mysterium. Kristoffer Appelquist (komikern, tror han heter så) har en ganska rolig dialog om det där, att han försökte skriva gästlista men fick hästkista istället (prova, det är sant)...
Superflajj. http://aakermans.wordpress.com
haha ganska lustigt ja... testade t.o.m och det funkade som du sa
"life's a garden, dig it."
koppla bort skiten
Vi blir aldrig som dom från stan!
så jävla "generic" svar av ericsson. dubbelfitta är fortfarande det bästa t9-ordet.
Rhetoric 1. the art of speaking or writing effectively 2. skill in the effective use of speech
Nej varför det, i stort går det ju faktiskt jävligt fort att skriva med t9..
man ska inte ha så bråttom
Vi blir aldrig som dom från stan!
Balhoo X61 : yes och även om de har bara baserat sin ordlista på ordföljden i det svenska språket så borde de iaf ha gått igenom den, för man borde inte kunna skriva negerhora. Sjukt!
svinbra uppfinning. förstår mig inte på folk som inte fattar hur man använder t9...
Rhetoric 1. the art of speaking or writing effectively 2. skill in the effective use of speech
det enda dummare än T9 självt är ju att tro att det är en del av en konspiration.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Borde dom inte lägga in ord som används ofta istället för logiska ordföljder. Hur många gånger använder man hästkista när man skriver ett sms?
Jag har ingen personlighet
Math: Det tar väl mindre plats i minnet och går snabbare att söka på, än en hel ordlista.
Math X0 exakt och hakkom är ju är väldigt användbart ord, hur fan kan hakkom vara mer vänligt än hallon?
Alltså faktiskt, nu när jag får veta hur t9 fungerar for real så är jag sjukt imponerad.
racker: hakkom är väl sammansatt av orden "hak" och "kom". som sagt, T9 förstår inte orden i sig. vad exakt är konstigt? är det konstigt att några enstaka ord, som t ex hallon, faller bort? eller är det konstigt att ord som kokain finns med? vad tror du egenltligen, att sonyericsson vill få dig att börja knarka? läskigt hur lättindoktrinerade folk är.
refused: Jag kan inte direkt påstå att jag tror att ercisson vill få oss att knarka, jag tycker bara det är fel att dom inte har nån koll på vilka ord de har i sin ordlista och inte. Sen några enstaka ord tycker inte jag det handlar om, händer ganska ofta att man får lägga in ord själv. Och visst hakkom är ett sammansatt ord av "hak" och "kom", men hur ofta stavas ord med kk i det svenska språket? Samma sak med jihad, jih = inte en vanlig ordföljd.
racker: jag tycker också T9 suger, men det var ju inte det som var poängen. du snackade om ett dolt syfte, nåt slags agenda. jag har fortfarande inte förstått vad dessa människor får ut av att ta bort "hallon" och lägga till "hakkom". eller nåt av de andra orden i din lista.
refused: Jag tror inte att de har nått dolt syfte med det utan bara att man bör vara uppmärksam på saker i våran omgivande och på att de kan påverka oss på ett negativt vis.
vilka ord som valts ut till en t9-lista kommer aldrig påverka mig på något sätt, varken positivt eller negativt. på vilket sätt har det påverkat dig racker_?
De konstigaste och mest störande med den är att (nu tar jag bara ett exempel) om man ska skriva tex. "bara" så står de "abpc" men "bara" finns inte med, sen ordet bara finns nog med men de har hänt med många andra ord man ska skriva.
Konse''
ahahaha bara finns ju med, är du dum? nagel finns inte med, skitstörigt.. "asså" finsn itne med. aja.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
T9 for life! Som sagt äre ju inte SE som bestämer vilka ord som ska vara med och inte! Skitsamma om hallon inte finns med! Är väl bara stava ordet själv, så jävla lam är man väl ikke?
http://www.myspace.com/micman123
racker och alla andra, jag tror folk fortfarande har missupfattat.DET FINNS INGEN ORDLISTA. Den enda ordlistan som finns i mobilen är dom ord du har sparat i efterhand. Orden som skapas när du skriver är bara en logisk ordfölj, som sagt. Mobilen fattar inte att du skriver ett fult eller nåt annat sorts hemskt ord. Okej? End of discussion!
Jag kör ändå med T9 men jobbigt ibland när man får skriva in enkla ord. Orden man skriver in, hur försvinner dom? är det när batteriet tas bort?
Jag har ingen personlighet
massförstörelsevapen är ju en klassiker också!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
men att ett så simpelt självklart ord som MOBILEN inte finns e lite skummt tycker jag.
flaaajjest F20 Men redan, det var inte som om vi inte visste att en mobil inte var en levande varelse. Den har ingen uppfattning om var, när, hur och varför.
Graffare
2007-11-18 14:13
jag trodde man stavade ordet guerilla med ett u och inte gerilla!
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain. http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
negehora funkar inte alls.
The Dude minds!
ReM: Va? Poängen (som du uppenbarligen missade) var att T9 inte använder en ordlista.
Pilsnerafrikan är ju klockrent
kanin finns inte med i mitt t9.. kan och in.. är inte de vanliga ord eller vad ni bubblar om?
Leker live eller?
Toastare
2007-11-18 18:22
då ska vi ju köra klassikern, kolla era "Mina ord" och ta fram några godingar som ni själva sparat där! j
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2007-11-18 18:23
Windi, nu pratar vi om stavelser och ordföljd. Vad som är vanliga ordföljder. T9 kan inga ord, den kan de vanligaste stavelserna i svenskan och de som används mest kombinerat. det är därför det blir så tokroligt som det blir.
Om nu Ericsson svarat på det så måste det vara ett VÄLDIGT gammalt svar, då de inte gör mobiltelefoner längre. Sen är det ju ett helt legitimt svar i sig, T9 fungerar på det viset - inga konstigheter.
hahahah fyfan va värt!
Men lika glad är jag för det!
att hallon blir hakkom är ju inte så konstigt... bara att trycka på * och vips så blir det hallon....
Get Random!
mitt t9 har en förkärlek till ordet Vitryss, som dyker upp hela tiden vad jag än försöker skriva.
mjao!
Toastare
2007-11-18 19:31
King-phil, nej hallon finns inte alls.. om du inte lagt in det själv. så det hjälper inte att trycka * ibland blir jag impad när T9 tar i som innåtihelvete när man kanske skrivit "in" och den rabblar upp ord som "Göteborgs" eftersom det ligger under samma knappar i början. Eller när den kommer med flera låååånga förlsag.
orkar inte ens läsa MEN. du har inte tänkt på att apelsin krockar med x antal ord medan långa ord som generalsekreterare inte gör det?
cry me a river! --> thcrew
apelsin var iofs ett rätt märkligt ord såg jag.. inte många andra ord det kan bli med den knappkombinationen X(
cry me a river! --> thcrew
Testa skriv niggerhora med t9 .. Det funkar
Blääää
imorrn går inte o skriva heller, det blir hönsro :S fast imorrn är väl inte ett riktigt ord heller...
aquasky F2 varför skulle "asså" finnas med? det är inte ens ett ord.
Man kan väl inte ens skriva "Mobiltelefon" med t9? eller kan man det ;s?
Mikael Söderlund was here!
Toastare
2007-11-18 22:54
Mobilen kan man inte skriva.. det blir alltid mobileo
det enda som stör mig är att mitt t9 fått för sig att jag alltid ska skriva ordet MEN med stort M. Måste alltid byta efteråt. VAFAN :)
BountyBoo, så var det ja xD Haha stör mig lika mycket varje gång
Mikael Söderlund was here!
Toastare
2007-11-18 23:47
flaaajjest, jag har samma problem, är något ord som skrivs i versaler hela tiden.
det är många vanliga ord som borde finnas med som inte finns med, tex när man ska skriva polare då blir det rökare! hehe ett annat ord som finns med är dubbelfitta HAHAHA varför lixom?
// be the change you wanna see in the world